Basisschool IKC De Horizon in Rilland

Het team van IKC De Horizon in Rilland

Current section: team
Cromvlietstraat 9
4411 Rilland

Zie hier hoe het team van IKC De Horizon is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Horizon. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Horizon bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Horizon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Horizon zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Horizon. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (10%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (40%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Horizon werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (22.2%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Horizon gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging bij Afwezigheid op IKC De Horizon: Zorgeloos Onderwijs

Op IKC De Horizon zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is. Ons vervangingsbeleid, vastgelegd in een bovenschools document, garandeert een structurele aanpak. Wij zetten flexibele oplossingen in om uw kind te allen tijde een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden. Dit kan door collega-leerkrachten, zoals de duopartner, extra taken te laten uitvoeren. Daarnaast verdelen we leerlingen slim over andere groepen of passen we de roosters van vakleerkrachten en ambulante medewerkers aan. Soms worden twee groepen tijdelijk samengevoegd om de continuïteit te waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer geen enkele andere oplossing mogelijk is en in overleg met het schoolbestuur, kunnen leerlingen naar huis worden gestuurd. Deze maatregel wordt enkel genomen als laatste redmiddel om de kwaliteit van het onderwijs te beschermen. Ontdek meer over onze transparante werkwijze.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

‘Binnen een optimaal georganiseerde school is niet meer één persoon verantwoordelijk voor het totale aanbod van een jaargroep. Het is onze ambitie om in teamverband verantwoordelijkheid te nemen voor groepen leerlingen'.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC De Horizon: Specialisten voor Elke Leerling

5

Taal en Rekenen: Versterk de Basis op IKC De Horizon

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor optimale leerontwikkeling
Rekenspecialist voor wiskundige vaardigheden
Logopedist voor taal en communicatie
Woordenschatcoördinator voor brede woordenschat
Leescoördinator voor leesplezier en -vaardigheid

Toelichting van de school:

IKC De Horizon biedt gespecialiseerde hulp voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal en rekenen. Onze deskundigen werken aan het versterken van essentiële vaardigheden. Onze expertise strekt zich ook uit tot gedragsbegeleiding, het ontwikkelen van executieve functies, muziekonderwijs en bewegingsonderwijs. We zetten ons in voor een brede ontwikkeling van elke leerling.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn op IKC De Horizon

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor individuele begeleiding
Orthopedagoog voor psychologische ondersteuning
Remedial Teacher voor gerichte hulp
Ergotherapeut voor praktische ondersteuning
Sociale Veiligheidscoördinator voor een veilige omgeving
Vertrouwenspersoon voor een luisterend oor

Toelichting van de school:

Wij bieden basisondersteuning aan leerlingen met dyslexie, dyscalculie, hoogbegaafdheid, ADHD en ASS. Onze ambitie is om alle leerlingen, ook zij met specifieke onderwijsbehoeften, optimaal te begeleiden tijdens hun schoolcarrière. Onze grenzen liggen bij ondersteuning die meer vraagt dan basisondersteuning; dan zoeken we expertise bij het samenwerkingsverband. Factoren als groepsgrootte en groepssamenstelling beïnvloeden onze mogelijkheden. We streven naar continue deskundigheidsbevordering van onze leerkrachten. Ontwikkelpunten zijn het betrekken van ouders en leerlingen bij het beschrijven van onderwijsbehoeften en het stimuleren van eigenaarschap over het leerproces. We monitoren continu en overleggen met ouders om de best passende begeleiding te garanderen binnen IKC De Horizon.

2

Gedrag en Taakaanpak: Structuur en Focus op IKC De Horizon

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor structuur en aanpak
Orthopedagoog voor gedragsanalyse en advies

Toelichting van de school:

Binnen IKC De Horizon is een interne begeleider aanwezig die ondersteunt bij gedrag en taakaanpak. Daarnaast beschikt onze scholengroep Prisma over een orthopedagoog voor gespecialiseerde hulp.

2

Motorische Ontwikkeling: Actief Leren op IKC De Horizon

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor bewegingsondersteuning
Ergotherapeut voor motorische vaardigheden

Toelichting van de school:

Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs biedt gerichte ondersteuning, zoals Motorische Remedial Teaching (MRT), aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij hun bewegingsontwikkeling. Dit gebeurt na screening met de jaarlijkse MQ scan. We werken nauw samen met Inno oefentherapie om leerlingen ook op school te kunnen begeleiden. Zo zorgen we voor een integrale aanpak van de motorische ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht en Zorg op IKC De Horizon

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC De Horizon bieden we geen specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging door gespecialiseerd personeel aan. Voor dergelijke behoeften werken we samen met externe professionals en ouders om de juiste zorg te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Kinderdagverblijf, peutergroep, VSO, BSO
RT ruimte
Buitenlokaal
Groen beweegplein
Leerpleinen

Individuele Ondersteuning en Talentontwikkeling op IKC De Horizon

Ontdek Ons Dedicatie aan Elk Kind

Bij IKC De Horizon streven we naar een inclusieve leeromgeving waar elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om te excelleren. We passen ons onderwijs continu aan om tegemoet te komen aan diverse leerbehoeften, met speciale aandacht voor leerlingen die extra begeleiding vereisen. Elke leerling volgt een eigen leerlijn, afgestemd op individuele capaciteiten en tempo. We stellen duidelijke lange-termijn doelen op, met daarbinnen concrete korte-termijn leerdoelen, zodat ieder kind zijn of haar potentieel volledig kan benutten. Onze ambitie is om passend onderwijs te bieden voor alle leerlingen, met een consistente lijn in hun ontwikkeling en met veel plezier en veiligheid op school. Kinderen worden actief betrokken bij hun eigen leerproces. Door hen meer inzicht te geven in hun leerdoelen en hen te laten focussen op hun unieke talenten, stimuleren we hun zelfstandigheid en groei. We geloven dat kinderen eigenaar moeten zijn van hun leerpad. Om differentiatie op groepsniveau te optimaliseren, experimenteren we met diverse lesmaterialen en methoden. Leren van elkaar staat hierbij centraal, en collegiale consultatie versterkt onze aanpak. Het versterken van eigenaarschap bij kinderen is een belangrijk ontwikkelpunt; we moedigen hen aan hun talenten te herkennen en te ontwikkelen. 'Bewegend Leren' integreren we steeds meer in ons lesaanbod. Deze methode combineert fysieke activiteit met lesstof, wat leidt tot betere concentratie en een hoger leerrendement op een speelse, actieve manier. We besteden extra aandacht aan de werkhouding en communicatie met kinderen, met tijd gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Het stellen van individuele doelen en het benoemen van successen, met positieve feedback, zijn essentieel. Een speciaal ingerichte zelfstudieplein ondersteunt kinderen bij zelfstandig werken en bevordert hun eigenaarschap. Ontdek hoe IKC De Horizon uw kind ondersteunt in zijn of haar educatieve reis.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Excellent Onderwijs

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

IKC De Horizon functioneert als een levendige mini-maatschappij, waarin kinderen opgroeien en zich ontwikkelen in nauwe verbinding met onze lokale gemeenschap. We bieden een veilige omgeving waar leerlingen praktische ervaring opdoen met diverse maatschappelijke situaties, wat hen voorbereidt op een succesvolle deelname aan de grotere samenleving. Onze school is een centrale spil binnen dit gemeenschapsnetwerk, dat bestaat uit ouders, sportclubs, religieuze instellingen, middelbare scholen, lokale ondernemers en zorgverleners. Iedereen draagt bij aan de groei van onze leerlingen, zodat zij duurzaam de wereld kunnen betreden en zelf ook weer positieve impact kunnen hebben op hun omgeving. Onze ambitie is om leerlingen te stimuleren vanuit intrinsieke motivatie te leren en te ontdekken. We prikkelen hun nieuwsgierigheid door hen aan te moedigen vragen te stellen, kennis te verbreden en kritisch te denken. Door een samenhangend lesaanbod creëren we verdieping en verbinden we de leerstof met de praktijk, zowel binnen als buiten de schoolmuren.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

De specifieke acties om onze kerndoelen te bereiken, worden jaarlijks vastgelegd in onze actieplannen. Het gehele team is toegewijd aan de implementatie van deze plannen, waarbij we de voortgang wekelijks bespreken. Evaluaties van overige acties vinden plaats tijdens onze studiedagen. Op IKC De Horizon werken we met de innovatieve methodieken van Stichting Leerkracht. Samen met onze leerlingen streven we ernaar om het onderwijs dagelijks te optimaliseren. We gebruiken hiervoor diverse instrumenten, zoals wekelijkse bordsessies voor voortgangsbespreking en tweewekelijkse werksessies om concrete acties uit te voeren. Gezamenlijk lesontwerp en feedback zijn cruciaal voor onze kwaliteitsverbetering. We vertalen onze gestelde doelen naar de dagelijkse lespraktijk, waarbij we elkaars expertise benutten. Collega's observeren elkaar tijdens lesbezoeken om de effectiviteit van lesontwerpen op leerlingen te beoordelen. De inzichten van leerlingen zijn hierbij van onschatbare waarde; zij inspireren ons continu met hun feedback en dragen zo actief bij aan de verbetering van ons onderwijs.

Ontwikkeling Jonge Kind: Peuters en Kleuters op IKC De Horizon

Toelichting van de school

Op IKC De Horizon volgen we de ontwikkeling van onze jongste leerlingen, de peuters en kleuters, nauwgezet met behulp van het innovatieve leerlingvolgsysteem "Kijk". Dit systeem stelt ons in staat om de voortgang van elk kind gedetailleerd te observeren en te registreren. Ouders ontvangen tweemaal per jaar een uitgebreide rapportage met de observaties en bevindingen van de leerkracht. Dit biedt u een helder inzicht in de groei en ontwikkeling van uw kind op diverse gebieden. Meerdere keren per jaar organiseren we overlegmomenten met de kleuterleerkrachten om de voortgang van de kinderen te bespreken en de samenwerking met u als ouder te optimaliseren. Wij geloven in een warme en soepele overdracht tussen thuis, de kinderopvang en onze school. Deze nauwe samenwerking met ouders en pedagogisch medewerkers zorgt voor een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC De Horizon voor peuters en kleuters?

IKC De Horizon biedt een rijk en gestructureerd aanbod voor jonge kinderen, gericht op een optimale start. Dit omvat onder andere onze geïntegreerde kinderopvang en toegewijde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's speciaal voor peuters. Ons kindcentrum zorgt voor een naadloze overgang en een doorlopende leerlijn van de opvang naar de basisschool, wat essentieel is voor een succesvolle ontwikkeling.

IKC De Horizon biedt een rijk en gestructureerd aanbod voor jonge kinderen, gericht op een optimale start. Dit omvat onder andere onze geïntegreerde kinderopvang en toegewijde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's speciaal voor peuters. Ons kindcentrum zorgt voor een naadloze overgang en een doorlopende leerlijn van de opvang naar de basisschool, wat essentieel is voor een succesvolle ontwikkeling.

Geïntegreerde kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor peuters
Kindcentrum met doorlopende leerlijn

Met welke partners werkt IKC De Horizon samen voor het jonge kind?

IKC De Horizon werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Een belangrijke samenwerking is met Peutergroep Kibeo Cromvlietstraat in Rilland. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming en continuïteit in de ontwikkeling van uw kind, van peuteropvang tot aan de basisschool.

IKC De Horizon werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Een belangrijke samenwerking is met Peutergroep Kibeo Cromvlietstraat in Rilland. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming en continuïteit in de ontwikkeling van uw kind, van peuteropvang tot aan de basisschool.

Team | IKC De Horizon in Rilland | [2025] Schoolregister