
Schoolweging
De schoolweging van Godfried Bomansschool is 31,36 , met een spreiding van 6,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,2%). Dit onderstreept de slagkracht van het basisonderwijs op deze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het percentage leerlingen dat het streefniveau behaalt is 60,8%, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 43,5% en het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%. Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van excellente resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vmbo-(g)t, 17,5% vmbo-(g)t/havo, en 35% havo/vwo-advies (havo 15%, havo/vwo 10%, vwo 10%). Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (totaal 62,4% theoretische adviezen vs. 72,3% hier). Praktijkonderwijs blijft met 2,5% beperkt, vergelijkbaar met de regio (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Godfried Bomansschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.69 | 176.09 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten door de afname van adaptieve Dia-toetsen. Daarna maken leerkrachten een analyse, die vervolgens wordt besproken met de zorg- en onderwijscoördinator. Daarna wordt het nieuwe onderwijsplan voor de volgende periode bijgewerkt, daar wordt ook het eventuele extra gerichte aanbod voor kinderen meegenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat boven advies presteert (34,5%) ligt significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 10,3% zit onder advies, wat lager is dan de vergelijking (11,8%). Dit reflecteert een nauwkeurig adviesproces en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd.
Veilig
Samenwerken
Plezier
Wat is de werkwijze van de Godfried Bomansschool voor sociale ontwikkeling?
De Godfried Bomansschool gebruikt de KIVA-methode, waarbij de nadruk ligt op de groep als geheel. Het motto is: Samen maken we er een fijne school van! Wekelijks worden KIVA-activiteiten ingezet om de sociale veiligheid te versterken. KIVA is erkend als een effectief programma na wetenschappelijk onderzoek. De school beschikt over een protocol sociale veiligheid / anti-pest beleid. Nieuwe leerkrachten worden geschoold in KIVA, waarmee de school haar licentie als officiële KIVA-school behoudt. Meer info is te vinden op www.kivaschool.nl
Welke registratievorm(en) gebruikt de Godfried Bomansschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Godfried Bomansschool gebruikt KiVa en MijnKleuterGroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Godfried Bomansschool?
De Godfried Bomansschool maakt gebruik van de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.