
Schoolweging
De schoolweging van Het Kristal Rijswijk is 36,78 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school overtreft hiermee ook het regionaal gemiddelde van 92,7%, wat wijst op sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 32,8% en het regionaal gemiddelde van 46,9%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijs, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een breed adviesspectrum: 15,4% vwo (+5,2% boven regio), 11,5% havo/vwo en 7,7% praktijkonderwijs (ruim boven het regionale gemiddelde van 1,0%). De focus ligt op maatwerk, met 34,6% havo/vwo-advies versus 27,5% in de regio. De combinatie vmbo-(g)t/havo (11,5%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Kristal Rijswijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf groep 3 wordt gebruik gemaakt van de niet-methodegebonden toetsen van het CITO (Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling), dit heet Leerling in Beeld. Met deze CITO-toetsen, de methodegebonden toetsen en eigen observaties kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun hele schoolcarrière volgen. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind afwijkt van wat te verwachten valt. De leerkrachten registreren al hun bevindingen in ons leerlingvolgsysteem. De ontwikkeling van de kinderen komt een aantal keer per jaar tijdens groepsplanbesprekingen en de leerlingbespreking aan de orde. Bij deze leerlingenbesprekingen zijn de leerkrachten van de betreffende groep en de intern begeleider aanwezig. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met ouders, relevante onderzoeksgegevens, toets- en rapportgegevens van de verschillende jaren en onderwijsbehoeften. De zorgcoördinator houdt toezicht op het beheer van het dossier. Zie verder het interne zorgplan van de school. Deze vindt u op de website van de school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
46,4% van de leerlingen presteert boven hun advies, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde. Slechts 7,1% zit onder advies (regio: 11,8%), dankzij de intensieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel. Deze cijfers benadrukken de nauwkeurige advisering en het hoge ambitieniveau.
Sociale ontwikkeling
Het team van Het Kristal vindt een veilige en ontspannen sfeer op school belangrijk. Deze komen tot uitdrukking in onze leefregels: Aandacht voor jezelf en elkaar, de leefomgeving en het milieu Respect hebben voor elkaar Eerlijk en open zijn Verdraagzaam zijn Samen werken en en samen spelen Vriendelijk en beleefd spreken Een gevoel van eigenwaarde opbouwen Zich inspannen om zich zelf te ontplooien Werk en (t)huiswerk goed verzorgen naar ieders vermogen Conformeren aan de schoolregels Deze regels worden jaarlijks benadrukt. In de eerste schoolweken vinden dan activiteiten plaats die betekenisvolle invulling geven aan de leefregels die dat schooljaar in de belangstelling staat. Kinderen moeten ook leren dat zij onderdeel uitmaken van een maatschappij en dat zij daar een actieve bijdrage aan kunnen leveren. Het oefenen met burgerschapszin komt, naast onze sociaal-emotionele methode "kinderen en hun sociale talenten", ook tot uitdrukking in vele activiteiten die met name in de midden-en bovenbouw op projectmatige wijze aan bod komen. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Stop hou er mee op!
Wat is de aanpak van Basisschool het Kristal op het gebied van sociale ontwikkeling?
Basisschool het Kristal werkt met de methode 'Kinderen en hun sociale talenten', waarbij lessen worden gegeven. Na de afname van de SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) en de leerling-SCOL wordt gekeken wat de specifieke behoefte is van de groep of individuele leerling om beter te functioneren. Groep 5 krijgt de cursus 'Ik kijk, ik kijk naar jou' aangeboden en groep 8 de cursus 'Kom op voor jezelf'. Daarnaast maakt de school gebruik van de methode Kwink.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool het Kristal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool het Kristal gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool het Kristal?
Basisschool het Kristal gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink, Ik kijk, ik kijk naar jou! en Kom op voor jezelf.