KBS St. Jozef in Rijen

De resultaten van KBS St. Jozef in Rijen

Current section: resultaten
Tuinstraat 15
5121 Rijen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van KBS St. Jozef, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past KBS St. Jozef bij jullie?

Ontdek hoe goed KBS St. Jozef bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Onze Leerlingen

Basisschool St. Jozef streeft ernaar dat al onze leerlingen een solide basis leggen in taal en rekenen. Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële vaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Onze resultaten in groep acht, gemeten via de doorstroomtoets, tonen aan dat een indrukwekkend percentage van onze leerlingen dit cruciale niveau haalt. De landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau ligt op 85%, een norm die wij met trots overtreffen. Met een score van 97.96% op het fundamenteel niveau, presteren onze leerlingen significant beter dan de landelijke vergelijking van 95.71%. Dit bevestigt de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van onze getalenteerde leerkrachten.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaat op Basisschool St. Jozef

Naast het fundamenteel niveau, zetten we vol in op het behalen van het streefniveau. Dit ambitieuze doel overstijgt de basisvaardigheden en richt zich op een dieper begrip en toepassing van taal en rekenen. Elke basisschool heeft een eigen, door de inspectie vastgesteld, streefniveau, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Voor Basisschool St. Jozef is dit percentage een belangrijk meetpunt voor onze onderwijskwaliteit. Onze leerlingen behalen met 63.36% het streefniveau, wat ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 45.5% ligt. Dit resultaat, vergeleken met het landelijke gemiddelde van 57.30%, onderstreept de hoge ambities en het succes van het onderwijs op onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van KBS St. Jozef?

Bij KBS St. Jozef volgen we een gestructureerd traject voor het schooladvies en de overgang naar het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 6 delen we proactief de uitstroomperspectieven, met speciale aandacht voor leerlingen waarover twijfel bestaat of die extra toelichting behoeven. In groep 7 organiseren we gesprekken over het voorlopig advies. Dit advies wordt zorgvuldig samengesteld op basis van leerlingvolgsysteemgegevens, toetsresultaten en de werkhouding en motivatie van uw kind. We streven naar een optimale afstemming van verwachtingen. In groep 8 informeren we ouders uitgebreid over de overstap naar het VO, inclusief belangrijke data zoals open dagen. Na de Cito B-toetsen en de doorstroomtoets in februari, beoordelen we alle verzamelde gegevens, inclusief observaties en eerdere adviezen. Bij afwijkingen tussen de toetsuitslag en het gegeven advies, heroverwegen we het advies zorgvuldig. Definitieve adviezen en het overstapdossier worden met ouders en leerlingen besproken, waarna ouders hun kind aanmelden bij de gekozen VO-school.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op KBS St. Jozef: Samen Leren, Samen Groeien

KBS St. Jozef creëert een inspirerende en veilige leeromgeving waar kinderen, ouders en leerkrachten samenkomen om te leven en te werken. Respect vormt de kern van onze schoolcultuur: respect voor elkaar, voor onze omgeving en voor de wereld om ons heen. Wij geloven in de kracht van samenwerking, waarbij we elkaar ondersteunen, helpen en versterken. Als een hechte gemeenschap omarmen we diversiteit en stimuleren we dat ieder kind zichzelf kan zijn. Op KBS St. Jozef ontdekken kinderen niet alleen zichzelf, maar ook de ander en de wereld, wat bijdraagt aan een brede persoonlijke ontwikkeling. Onze focus ligt op het creëren van een omgeving waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen. Door gezamenlijk te leren, te werken en conflicten op te lossen, ontwikkelen ze essentiële sociale vaardigheden. Dit draagt bij aan een positieve schoolervaring en een sterke basis voor de toekomst.

Respect en een veilige schoolomgeving

Actieve betrokkenheid bij de schoolgemeenschap

Effectieve samenwerking en wederzijdse ondersteuning

Hoe bevordert KBS St. Jozef de sociale ontwikkeling van leerlingen?

KBS St. Jozef hanteert de effectieve methode 'De Vreedzame School'. Dit programma richt zich op sociale competentie en democratisch burgerschap, en transformeert de klas en de school tot een levendige leefgemeenschap. Kinderen krijgen een stem, leren gezamenlijk beslissingen te nemen en ontwikkelen vaardigheden om conflicten constructief op te lossen. Binnen deze aanpak voelen kinderen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de schoolgemeenschap. Ze leren open te staan voor verschillen en waarderen de unieke bijdragen van ieder individu. Onze vijf kernwaarden vormen hierbij het leidende principe voor positief gedrag en wederzijds respect.

Welke methoden gebruikt KBS St. Jozef voor het monitoren van sociale vooruitgang?

Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt KBS St. Jozef gebruik van erkende registratiemethoden: * **Kijk!**: Een veelzijdige observatiemethode. * **Leerling in Beeld (Cito)**: Een gestandaardiseerde tool voor de evaluatie van leerresultaten, inclusief sociale aspecten.

Welke specifieke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op KBS St. Jozef?

KBS St. Jozef zet vol in op de sociaal-emotionele groei van kinderen door middel van de uitgebreide methode: * **De Vreedzame School**: Dit programma biedt een gestructureerde aanpak voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden, emotionele intelligentie en positief gedrag binnen de schoolomgeving.

Inspectierapport KBS St. Jozef: Inzicht in Onderwijskwaliteit

De onderwijskwaliteit van KBS St. Jozef wordt periodiek getoetst door de Onderwijsinspectie. Op 23 februari 2016 vond een grondig inspectiebezoek plaats, waarbij acht klassen werden geëvalueerd. De inspecteurs voerden diepgaande gesprekken met interne begeleiders, het schoolteam, leerlingen en de directie. Tevens werden belangrijke school documenten bestudeerd om een compleet beeld te vormen van de onderwijspraktijk. Het inspectiebezoek werd afgesloten met een constructief overleg met het managementteam, de intern begeleiders, het schoolbestuur en de directie. Op basis van dit bezoek heeft KBS St. Jozef basistoezicht behouden, wat duidt op een stabiele en kwalitatieve onderwijsomgeving. Het volledige inspectierapport, dat ook te raadplegen zal zijn op Scholen op de Kaart vanaf mei 2016, vormt de basis voor onze continue kwaliteitsverbetering. Het team heeft concrete vervolgafspraken gemaakt om onze onderwijsprestaties verder te optimaliseren.

Resultaten | KBS St. Jozef in Rijen | [2025] Schoolregister