OBS De Oanset
Peinserweg 1 B
8811 HK Ried

Schoolweging

Schoolweging
29.41
Spreiding
5.9

De schoolweging van De Oanset is 29,41 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88,24% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit ligt wel 7,47%-punt lager dan het Friese gemiddelde (95,71%), wat samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,41). De school zet extra in op basisvaardigheden via doelgericht maatwerk, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 52,94% het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 45,5%. Hoewel dit 4,36%-punt onder het Friese gemiddelde (57,3%) ligt, toont het aan dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger niveau bereikt dan basisvaardigheden. De combinatie van gepersonaliseerd leren en Friese Plaatsingswijzer draagt hier mogelijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 60% vmbo-b tegenover 20% vwo-advies (vergeleken met 18,61% vwo landelijk). Opvallend is het ontbreken van gemengde adviezen zoals vmbo-k/gt of havo/vwo. Dit extremere patroon past bij kleine scholen waar individuele verschillen tussen leerlingen sterker uitkomen. De sterke theoretische focus blijkt uit 20% vwo-advies tegenover 16,45% in Friesland.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe OansetGemeente AmsterdamNederland
LIB170.4172.01175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken op 3 niveaus volgens de Plan, Do, Check, Act cirkel. Dagelijkse lessen: Iedere les is een moment om te kijken of de leerling de aangeboden lesstof begrijpt en kan toepassen. Middels observaties en het tussentijds bekijken van de resultaten kan de leerkracht tijdig bijstellen (als dat nodig blijkt) en/of coachen. Ook wordt er gekeken naar wat de gegeven les van vandaag betekent voor de les van morgen. Moet er herhaald of versneld worden door de groep of een aantal kinderen etc. Methode gebonden toetsen: Met de methode gebonden toetsen kijkt de leerkracht of de aangeboden lesstof van de voorgaande weken goed beklijfd is. Mocht uit de toets blijken dat leerlingen nog hulp nodig hebben, dan is er tijdens de volgende lessen tijd om extra instructie te geven. Methode onafhankelijke toetsen: Middels de toetsen van CITO: \"Leerling in beeld\", kijken we of de lesstof van een langere periode goed beheerst wordt door de leerlingen. Is dit niet het geval, dan wordt er gekeken wanneer in de komende weken het lesdoel nogmaals aangeboden wordt. Op die momenten krijgen de leerlingen die moeite hebben met het betreffende lesdoel, extra aandacht. Natuurlijk acteren niet alle leerlingen op hetzelfde niveau. Dit is ook niet het streven. Het doel is om het individuele kind optimaal te laten presteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

36,36% presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat de kwaliteit van doorstroombegeleiding onderstreept. Het hoge percentage onderadviezing (18,18% tegen 11,81% landelijk) relateert mogelijk aan de brede leerlingenpopulatie met spreiding 5,9. De school werkt volgens eigen beleid aan vroegtijdige signalering via de Friese Plaatsingswijzer.

Sociale ontwikkeling

O.b.s. de Oanset is een basisschool waar kinderen uit verschillende dorpen onderwijs volgen en is hiermee ook een regionale ontmoetingsplaats. Wij vinden dat ieder kind recht heeft op een fijne schooltijd. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat alle leerlingen deel uit maken van het groepsproces. Dit is ook de reden dat we de methode KiVa gebruiken. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Alle leerlingen leren om verantwoordelijk te zijn voor eigen gedrag, maar ook voor het groepsproces. LEES MINDER

Versterkend

Zelfstandig

Samen

Wat is de werkwijze van OBS De Oanset voor sociale ontwikkeling?

OBS De Oanset hecht veel waarde aan een prettige en veilige schoolomgeving. Hoewel pesterijen niet overmatig voorkomen, wordt er structureel aandacht besteed aan sociaal-emotionele ontwikkeling middels de KIVA-methode. De sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden en de veiligheidsbeleving van leerlingen in groep 5 t/m 8 worden twee keer per jaar gemeten met de KIVA-monitor. De resultaten worden besproken en waar nodig worden acties ondernomen. Voor de groepen 1 t/m 4 wordt dit gemonitord door middel van gerichte observaties. KIVA is een schoolbreed programma dat zich richt op positieve groepsvorming en het versterken van de sociale veiligheid, waarbij de nadruk ligt op de groep als geheel. Het programma is goedgekeurd door het NJI en wetenschappelijk onderzoek toont aan dat KIVA het schoolklimaat verbetert, de leeropbrengsten verhoogt, het welbevinden van leerlingen bevordert, pesten tegengaat en depressieve gevoelens vermindert. OBS De Oanset houdt ouders op de hoogte van de KIVA-thema's via berichten op Social Schools.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Oanset om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS De Oanset gebruikt de KiVa monitor en WMK veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Oanset?

OBS De Oanset gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.