
Schoolweging
De schoolweging van De Eevliet is 34,96 , met een spreiding van 4,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau (landelijk gemiddelde 93,4%). Dit is ruim boven de inspectienorm van 85%, wat past bij de beschreven focus op basisvaardigheden en individuele leerlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau (verwachting: 36,3%). Dit toont sterke onderwijskwaliteit, ondanks de complexe populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 49,2%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
33,3% van de leerlingen krijgt havo/vwo-advies (landelijk: 27,7%), terwijl 33,3% vmbo-(g)t-advies ontvangt (landelijk: 16,5%). Opvallend is het relatief hoge percentage 'onbekend advies' (16,7%), wat mogelijk wijst op vertraging in besluitvorming. Praktijkonderwijs-advies ontbreekt, ondanks de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Eevliet | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We gebruiken het leerlingvolgsysteem van CITO om een goed beeld te krijgen welke vorderingen een leerling maakt en waar eventueel extra ondersteuning nodig is. We nemen deze toetsen af wanneer een leerling daar in de lesstof aan toe is. Zo krijgt een leerling nooit een toets die veel te moeilijk (kans op frustratie/fixed mindset) of veel te makkelijk (kans op frustratie/onderpresteren) is. De resultaten van de CITO-toetsen worden met het team geanalyseerd. Er worden acties opgesteld door het team. Die acties krijgen een plaats in de groepsplannen, die iedere periode geëvalueerd worden. Daarnaast zijn we dagelijks bezig met observaties en analyses waardoor we sneller onze aanpak kunnen bijstellen of wijzigen. Op deze manier worden onze leerlingen meer in hun behoeften voorzien.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
25,6% presteert boven advies (landelijk: 16,9%), dankzij intensieve begeleiding via CITO B8-toetsen en NIO-testen. Slechts 5,1% zit onder advies, lager dan regionaal (11,8%). De combinatie van meervoudige toetsmomenten en ontwikkelingsgesprekken lijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
Wij zien het bijbrengen van sociale vaardigheden als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders/verzorgers en school (soms is er zelfs overleg met verenigingen). Dit vraagt echter wel om duidelijke afspraken/heldere verwachtingen van elkaar. Met Klassenpad werken we het hele jaar aan een fijne groep. Daarnaast komt wekelijks een gedragsnorm of sociale vaardigheid centraal te staan met de methode "Kwink". Op deze wijze wordt het gehele jaar aandacht besteed aan de sociale ontwikkeling van kinderen. LEES MINDER
Samenwerken
Zelfregulering
Veilige leeromgeving
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Eevliet voor sociale ontwikkeling?
Openbare basisschool De Eevliet hanteert diverse methoden voor sociale ontwikkeling: Klassenpad voor het stimuleren van het groepsproces, Kwink voor wekelijkse aandacht aan sociale vaardigheden, weerbaarheidstraining van Ajunto, en Groepsgeluk (systemisch werken) in de bovenbouw. De vorderingen worden gevolgd middels observatielijsten en tevredenheidspeilingen. Indien nodig wordt een groepsplan gedrag opgesteld. Sociale vaardigheidstrainingen worden in overleg met ouders/verzorgers aangeboden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Eevliet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool De Eevliet gebruikt 'Kleuter in Beeld' en 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool De Eevliet?
Openbare basisschool De Eevliet gebruikt Kwink, Klassenpad en Groepsgeluk voor sociaal-emotioneel leren.