Jenaplanschool met de Bijbel
Schoolstraat 6
4693 BG Poortvliet

Schoolweging

Schoolweging
29.98
Spreiding
5.04

De schoolweging van Jenaplanschool met de Bijbel is 29,98 , met een spreiding van 5,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,98). Het percentage ligt zelfs hoger dan bij vergelijkbare scholen (95,9%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 47,1% ligt. Hoewel dit lager is dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%), toont het aan dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger niveau bereikt. De Jenaplanmethode met focus op zelfstandigheid lijkt hierbij te helpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 26,3% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 10,5% havo/vwo. Opvallend is dat 5,3% van de leerlingen een praktijkgericht vmbo-b/k-advies krijgt, wat aansluit bij de brede populatie (spreiding 5,04). De combinatie van hoge ambities en maatwerk komt terug in deze adviesverdeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJenaplanschool met de BijbelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De titel van dit hoofdstuk roept een aantal vragen op: welke resultaten worden hier bedoeld? zijn alle resultaten van het onderwijs te meten? Vooropgesteld: wij willen ons niet alléén richten op goede leerresultaten met betrekking tot lezen, taal en rekenen, hoe belangrijk deze ook zijn. Het is óók van groot belang dat de leerlingen leren om op een goede wijze met zichzelf en met anderen om te gaan volgens onze christelijke waarden en normen. Andere belangrijke, maar moeilijk te meten resultaten zijn: de mate waarin het kind heeft geleerd zelfstandig te werken; de mate waarin het kind zich verantwoordelijk voelt voor het eigen werk; de mate waarin het kind zich betrokken voelt bij de leerstof; de mate waarin het kind zich veilig en geaccepteerd voelt bij ons op school. Methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen Wil je toch iets in handen hebben waaraan je het effect van de inspanning van leerkrachten kunt aflezen, dan kun je je richten op de meetbare leerresultaten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van volgende methodegebonden toetsen per ontwikkelingsgebied: rekenen, lezen, spelling in de groepen 3-8 engels in de groep 5-8 Deze toetsen worden individueel (tijdens het werk) of groepsgewijs afgenomen. De frequentie wordt in het algemeen bepaald door het werktempo van het betreffende kind of de betreffende groep. Daarnaast maken we ook gebruik van niet-methodegebonden toetsen en observatielijsten welke vaak groepsgewijs en op vaste tijdstippen worden afgenomen: rekenen: groepen 3-8 lezen: groepen 2-8 begrijpend lezen: groepen 5-8 taalverzorging: groepen 3-8 soc. emot: groepen 2-8 NSCCT: groepen 5 en 7 IEP doorstroomtoest

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

37,5% van de leerlingen presteert boven hun advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 12,5% zit onder advies, wat lager is dan de regio (11,8%). Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Jenaplanschool met de Bijbel biedt een veilige omgeving voor kinderen met wereldoriëntatie als hart van ons onderwijs. Op onze school wordt gewerkt aan de totale ontwikkeling van het kind, in waar mogelijk 3-jarige stamgroepen waarbij de vier basisactiviteiten gesprek, spel, werk en viering in een ritmisch weekplan centraal staan. Wij gaan uit van de jenaplankernkwaliteiten met het kind als uitgangspunt tot zichzelf, de ander en de wereld om hem heen. Jenaplanessenties waarin kinderen moeten leren ondernemen, plannen, samenwerken, creëren, presenteren, reflecteren en verantwoorden zijn voor ons belangrijk. Wij willen op deze wijze dat onze kinderen zelfverantwoordelijke mensen worden die een betere maatschappij bewerkstelligen. De invloed van maatschappelijke- en wetenschappelijke inzichten zorgen ervoor dat wij een lerende organisatie blijven. Op een jenaplanschool haalt elk kind het beste uit zichzelf, maar niet alleen voor zichzelf. Kinderen leren op een jenaplanschool samenwerken om later in de samenleving mee te kunnen bouwen aan een vreedzame democratische maatschappij. Samen bereik je meer dan alleen. Het geheel is dus meer dan de som der delen. Om dit te kunnen bereiken is nodig dat kinderen onder andere ook leren communiceren, ondernemen, plannen, creëren, reflecteren, presenteren, verantwoorden. Zo wordt samenwerken… oefenen in samenleven. (Peter van Dijk, voorzitter NJPV in: jenaplan, school waar je leert samenleven; Velthausz, Winters, 2014). In een ritmisch weekrooster waarin gesprek – spel – werk en vieren elkaar afwisselen, leren de kinderen zich bovenstaande jenaplanessenties eigen te maken. Ieder kind is hierin uniek en mag zich op eigen wijze ontwikkelen waarbij ruimte is voor een ieders talent. LEES MINDER

zorgen voor elkaar

samenwerken

respecteren

Wat is de werkwijze van Jenaplanschool met de Bijbel voor sociale ontwikkeling?

Het gesprek staat centraal binnen de jenaplanschool. Tijdens de evaluatiekring wordt regelmatig besproken hoe het met de groep en met de individuele kinderen gaat, waar tevredenheid over is en waar aandacht aan besteed moet worden. Om de sociale ontwikkeling goed te monitoren, wordt twee keer per jaar het meetinstrument 'Hart en Handen' van IEP gebruikt om de betrokkenheid en het welbevinden van de kinderen op groepsniveau in kaart te brengen. Op basis hiervan worden acties op groepsniveau uitgezet en gecontroleerd op effectiviteit. Indien individuele begeleiding noodzakelijk blijkt, zal dit zeker niet worden nagelaten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool met de Bijbel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Jenaplanschool met de Bijbel gebruikt 'Hart en Handen' van IEP als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplanschool met de Bijbel?

Jenaplanschool met de Bijbel gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Werken met de jenaplanessenties, Rots en water, Doos vol gevoelens.