Basisschool Jenaplanschool met de Bijbel in Poortvliet

Het team van Jenaplanschool met de Bijbel in Poortvliet

Current section: team
Schoolstraat 6
4693 Poortvliet

Zie hier hoe het team van Jenaplanschool met de Bijbel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jenaplanschool met de Bijbel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jenaplanschool met de Bijbel bij jullie?

Ontdek hoe goed Jenaplanschool met de Bijbel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jenaplanschool met de Bijbel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jenaplanschool met de Bijbel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jenaplanschool met de Bijbel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jenaplanschool met de Bijbel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Beleid voor Continuïteit

Wij zorgen voor een stabiele leeromgeving door proactief leerkrachtvervanging te regelen. Voor gepland verlof en scholing streven we ernaar dit ruim vóór de start van het schooljaar te organiseren. Bij onverwachte ziekte doen we primair een beroep op onze deskundige en vaste invalkrachten. Dit garandeert de kwaliteit van het onderwijs, ook bij afwezigheid van de vaste leerkracht. Indien vervanging onverhoopt niet direct mogelijk is, kunnen klassen tijdelijk samengevoegd worden. Dit gebeurt altijd in het belang van de leerlingen en met zorgvuldige afstemming. In uitzonderlijke, noodzakelijke situaties, waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kan een laatste redmiddel zijn om leerlingen tijdelijk naar huis te sturen. Dit zal echter nooit gebeuren zonder voorafgaande telefonische communicatie met de ouders en hun expliciete instemming, waarbij hun bereidheid tot opvang thuis wordt gevraagd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Stamgroepen Op onze school zijn de leerlingen ingedeeld in vijf stamgroepen, gebaseerd op het gemiddelde aantal leerlingen van de afgelopen jaren:

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Jenaplanschool met de Bijbel: Onze Deskundige Specialisten

4

Taal en Rekenen: Verbeteren Leerresultaten met Specialisten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met focus op extra ondersteuning
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Hoogbegaafdheid Specialist voor talentontwikkeling
Taalspecialist voor lees- en schrijfvaardigheid

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider beschikt over gespecialiseerde kennis voor het begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen, wat zorgt voor een optimale leeromgeving. Binnen onze schoolorganisatie werken we nauw samen met een toegewijde reken- en taalspecialist. Zij bieden gerichte ondersteuning om de taal- en rekenvaardigheden van alle leerlingen te versterken en te optimaliseren.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn van Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider als aanspreekpunt
Buurtpedagoog voor opvoedingsondersteuning

Toelichting van de school:

De buurtpedagoog, nauw verbonden met onze school, biedt waardevol advies en ondersteuning bij opvoedingsvraagstukken, wat bijdraagt aan het welzijn van onze leerlingen en hun gezinnen. Onze intern begeleider speelt een cruciale rol in het adviseren van collega's en het bieden van directe ondersteuning aan kinderen, met speciale aandacht voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

0

Gedrag en Werkhouding: Zelfstandigheid Stimuleren met Jenaplan

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen ons Jenaplanonderwijs besteden we veel aandacht aan het ontwikkelen van een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak. Kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces en gedrag. We maken hierbij gebruik van de 'Vraag het de kinderen'-methodiek, waarbij ervaren centraal staat. Door middel van ervaringsgesprekken stimuleren we zelfreflectie en groei. Dit alles gebeurt binnen de duidelijke kaders en afspraken zoals vastgelegd in ons Schoolveiligheidsplan, wat zorgt voor een veilige en gestructureerde leeromgeving.

1

Motorische Ontwikkeling: Actieve Levensstijl Bevorderen

Beschikbare specialisten:

Vakleerkrachten Gymnastiek uit de 'Leertuin'

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkrachten gymnastiek geven niet alleen uitdagende gymlessen, maar zijn ook deskundig op het gebied van de motorische en lichamelijke ontwikkeling van elk kind. Zij dragen bij aan een gezonde levensstijl en de bevordering van fysieke vaardigheden, essentieel voor de algehele ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Gepersonaliseerde Ondersteuning voor Elke Leerling op Jenaplanschool met de Bijbel

Hoe wij uw kind optimaal begeleiden

Jenaplanschool met de Bijbel in Poortvliet is een school met een unieke identiteit. Wij trekken leerlingen aan vanuit een breder gebied dan alleen de directe omgeving, wat resulteert in een diverse leerlingenpopulatie. Ouders kiezen bewust voor ons Jenaplanonderwijs met een Bijbelse grondslag, omdat zij zich herkennen in onze visie en aanpak. Onze school legt de nadruk op een brede ondersteuning, waarbij we de individuele behoeften van elk kind centraal stellen. We streven ernaar dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen binnen zijn of haar eigen mogelijkheden, rekening houdend met diverse capaciteiten, interesses en achtergronden. Hierbij focussen we niet alleen op belemmeringen, maar juist ook op stimulerende factoren om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van kinderen. Wij hanteren een handelingsgerichte aanpak, een planmatige en cyclische werkwijze die gebaseerd is op zeven kernprincipes. Deze principes waarborgen dat de onderwijsbehoeften van leerlingen altijd voorop staan, dat er een goede afstemming is tussen kind, leerkracht en omgeving, en dat de rol van de leerkracht als cruciaal wordt erkend. Positieve aspecten worden benadrukt om ambitieuze doelen te stellen en succesvolle plannen te realiseren. Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen en ouders is essentieel voor een effectieve aanpak, waarbij we doelgericht werken aan zowel korte- als langetermijndoelen voor leren, werkhouding en sociaal-emotioneel functioneren. Onze werkwijze is systematisch, stapsgewijs en transparant, zodat alle betrokkenen begrijpen hoe en waarom we werken. Onze zorgverbreding wordt gecoördineerd door een interne begeleider (IB-er), die leerkrachten adviseert en ondersteunt. Voor vakspecifieke vaardigheden zoals lezen, spelling en rekenen maken we gebruik van gevalideerde IEP-toetsen die losstaan van de dagelijkse lesmethodes. Daarnaast vindt er in groep 7 een intelligentieonderzoek plaats. Om een compleet beeld te krijgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van kinderen, zetten we het instrument 'Hart en Handen van IEP' in. De resultaten worden systematisch verwerkt in schema's, wat ons als team in staat stelt om prestaties te vergelijken met leeftijdsgenoten en gestelde doelen, de ontwikkeling te volgen en de juiste ondersteuning te bieden. De vorderingen van alle leerlingen worden besproken tijdens voortgangsbesprekingen, waarbij de gegevens digitaal worden ingevoerd in het Parnassys leerlingvolgsysteem. Voor leerlingen die extra zorg nodig hebben, zijn er specifieke leerling- en groepsbesprekingen. Ons doel is passend onderwijs te realiseren, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien op basis van zijn of haar talenten. Verschillen in onderwijsbehoeften worden planmatig aangepakt met doelgerichte handelings- en groepsplannen. Ouders worden regelmatig geïnformeerd en individuele plannen worden door hen ondertekend. Tweemaal per schooljaar ontvangen ouders een rapport (portfolio) dat niet alleen de schoolse vorderingen beschrijft, maar ook de ontwikkeling binnen de Jenaplanprincipes en het sociaal-emotioneel functioneren van het kind. Dit geeft een compleet beeld van de groei van uw kind. Onze school gelooft dat elk kind uniek is en dat problemen voorkomen kunnen worden door het onderwijsaanbod af te stemmen op individuele mogelijkheden en beperkingen. We zoeken een evenwicht tussen uitdaging en het rekening houden met specifieke capaciteiten. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, werken we samen met externe deskundigen zoals ambulant schoolbegeleiders en de schoolbegeleidingsdienst Bazalt. We kijken vanuit de kansen van het kind om doelen te bereiken. Wij streven naar een veilig leer- en leefklimaat voor iedereen. De ondersteuning richt zich op het wegwerken van leerachterstanden, maar ook op de speciale begeleiding van (hoog)begaafde kinderen. Ouders worden bij extra hulp altijd geïnformeerd en de ondersteuning wordt vastgelegd in een individueel handelings- of groepsplan. Onze intern begeleider coördineert de speciale zorg en kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen eveneens begeleiding, vastgelegd in een protocol met versnelling, verdieping en verrijking. De school biedt volop mogelijkheden en materiaal voor extra uitdaging. Onze aanpak is flexibel; we kunnen bijvoorbeeld eerst toetsen en daarna de stof behandelen die nog niet beheerst wordt, of sneller door de methode gaan. Sommige kinderen werken met verrijkingsmateriaal terwijl de rest van de groep herhaalt. Daarnaast hebben we een bovenschoolse verrijkingsklas. Binnen ons team werken we met specialisten om zoveel mogelijk expertise in huis te hebben. De samenwerking met externe instanties is een essentieel onderdeel van onze organisatie en helpt ons, ouders en kinderen om ons breed te kunnen ontwikkelen. We streven ernaar om extra ondersteuning zoveel mogelijk binnen de eigen groep te bieden. Onze ambities voor extra ondersteuning omvatten het uitbreiden van expertise op het gebied van sociaal-emotioneel welbevinden en gedrag, omdat dit de basis is van leren. We betrekken kinderen actief bij hun eigen ontwikkeling door middel van kindgesprekken en portfolio's. We zetten interne expertise in en vragen tijdig externe ondersteuning aan bij stagnatie in de ontwikkeling. Daarnaast realiseren we een vangnet waar groepsleerkrachten op terug kunnen vallen voor directe ondersteuning wanneer zij vastlopen bij de begeleiding van een leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Hoogwaardige Kwaliteit van Onderwijs en Strategisch Schoolplan

Wat zijn de toekomstgerichte doelen van ons Jenaplanonderwijs?

Onze Jenaplanschool met de Bijbel hanteert een doordacht schoolplan dat de visie en ambitie voor de komende jaren uiteenzet. Het huidige schoolplan bestrijkt de periode 2023-2027. Een centraal thema is de verdere ontwikkeling en implementatie van Jenaplanprincipes, met specifieke aandacht voor het verrijken van onze onderwijsaanpak. Dit omvat de invoering van periodeplannen en een grondige evaluatie van kernthema's zoals Jenaplanessenties, burgerschapsvorming en creatieve taalontwikkeling. Daarnaast investeren we in de huisvesting van onze school in Poortvliet en de integratie van 'Listlezen' door de gehele school. Voor wereldoriëntatie in de midden- en bovenbouw wordt ingezet op het gebruik van rijke en inspirerende teksten.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

Om onze ambitieuze doelen te bereiken, stellen wij jaarlijks een gedetailleerd onderwijskundig jaarplan op. Hierin leggen we vast aan welke leerdoelen we werken, hoe we de voortgang monitoren en welke resultaten we behalen. Dit proces wordt afgesloten met een onderwijskundig jaarverslag. Dit verslag biedt transparantie over onze inspanningen, de behaalde successen en de doelstellingen voor het komende schooljaar, waardoor continue verbetering gewaarborgd blijft.

Ontdek ons stimulerende programma voor jonge kinderen in Poortvliet

Toelichting van de school

Onze Jenaplanschool met de Bijbel biedt een warme en veilige omgeving voor de allerjongsten. Op dinsdag- en donderdagochtend zijn kinderen van harte welkom voor voorschoolse opvang tussen 7.30 en 8.30 uur. Wij geloven in een speelse kennismaking met de schoolse wereld, waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat. Deze vroege betrokkenheid helpt kinderen wennen aan de schoolse routine en legt een solide basis voor hun verdere leerproces.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor peuters en kleuters op onze school?

Onze Jenaplanschool met de Bijbel biedt een rijk en gevarieerd aanbod speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zowel voor- en vroegschoolse educatie (VVE) als toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een vliegende start te geven, met aandacht voor spelenderwijs leren, sociale vaardigheden en de eerste kennismaking met onze christelijke identiteit.

Onze Jenaplanschool met de Bijbel biedt een rijk en gevarieerd aanbod speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zowel voor- en vroegschoolse educatie (VVE) als toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een vliegende start te geven, met aandacht voor spelenderwijs leren, sociale vaardigheden en de eerste kennismaking met onze christelijke identiteit.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partnerschappen versterkt onze school het aanbod voor jonge kinderen?

Om een naadloze en kwalitatief hoogwaardige opvang en educatie voor de jongste kinderen te garanderen, werkt onze Jenaplanschool met de Bijbel nauw samen met gerenommeerde partners. Centraal in onze samenwerking staan: Kindcentrum Poortvliet, aangeboden door Zo Kindopvang, en kinderopvang Villa Vrolijk. Deze samenwerkingen zorgen voor een breed scala aan mogelijkheden en expertise, ten gunste van de ontwikkeling van elk kind.

Om een naadloze en kwalitatief hoogwaardige opvang en educatie voor de jongste kinderen te garanderen, werkt onze Jenaplanschool met de Bijbel nauw samen met gerenommeerde partners. Centraal in onze samenwerking staan: Kindcentrum Poortvliet, aangeboden door Zo Kindopvang, en kinderopvang Villa Vrolijk. Deze samenwerkingen zorgen voor een breed scala aan mogelijkheden en expertise, ten gunste van de ontwikkeling van elk kind.