
Schoolweging
De schoolweging van Ackerweide is 26,86 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen, zelfs met een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 51,8%. Dit geeft aan dat de school erin slaagt om een aanzienlijke groep leerlingen naar hogere referentieniveaus te tillen, ondanks de relatief brede adviezen (van vmbo-b tot vwo).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een twee-klimaat: 19,6% vmbo-(g)t en 12,5% vwo (hogere segment), tegenover 12,5% vmbo-b (lager segment). Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen (25%), wat wijst op maatwerk. Vergeleken met vergelijkbare scholen scoort Ackerweide hoger op vwo-advies (12,5% vs. 18,6% landelijk) maar lager op praktijkonderwijs (0% vs. 1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ackerweide | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.87 | 176.4 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het resultaat wordt in grote mate bepaald door de aanleg van kinderen. Het team richt het onderwijs zodanig in, dat deze aanleg zo goed mogelijk wordt ontwikkeld. Regelmatig bespreken we de ontwikkelingen van kinderen tijdens o.a. leerlingbesprekingen en groepsbesprekingen. Gegevens over de ontwikkeling van kinderen worden zorgvuldig verzameld. Dit gebeurt in eerste instantie door middel van observaties van leerkrachten. Daarnaast worden vorderingen gemeten via methodegebonden toetsen, waarvan de resultaten te zien zijn in MijnRapportFolio (het digitale portfolio). Wij nemen in alle groepen ook landelijk genormeerde toetsen af die horen bij het CITO leerlingvolgsysteem. De resultaten houden we bij in Cito in Beeld, het leerlingvolgsysteem. Twee keer in het jaar worden de kinderen getoetst met die onafhankelijke toets van het Cito op het gebied van rekenen, spelling, technisch- en begrijpend lezen. In groep 8 doen de kinderen mee aan een landelijk genormeerde eindtoets. Hiervan krijgen de kinderen en hun ouders een overzicht van het resultaat. De resultaten worden binnen school geëvalueerd en het onderwijsaanbod wordt hierop afgestemd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 1,75% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Maar liefst 31,58% stroomt door op hoger niveau – ruim boven de vergelijkingsgroep (25,27%). Dit past bij de hoge streefniveaus en het gecombineerde schooladvies dat ruimte biedt voor groei.
Sociale ontwikkeling
Op Octantschool Ackerweide gebruiken we voor de sociale opbrengsten de KiVa-methode. Hieronder vindt u de visie van deze methode en dus ook die van de school. Centrale uitgangspunten Bij de ontwikkeling van KiVa is (en wordt nog steeds) een aantal uitgangspunten in ogenschouw genomen. Het programma heeft een sterke wetenschappelijke basis en is gestoeld op verschillende psychologische en sociologische theorieën. Hieronder worden de belangrijkste uitgangspunten van KiVa beschreven. Dit zijn uitgangspunten waarvan uit internationale literatuurstudies bekend is dat zij bijdragen aan de effectiviteit van onderwijsprogramma’s en -interventies. Schoolbreed KiVa is een schoolbreed programma. Dat betekent ten eerste dat KiVa gericht is op de hele school: op alle leerlingen van groep 1 t/m groep 8, op de leerkrachten, op de directie van de school én op de ouders.Ten tweede betekent schoolbreed dat het KiVa-programma bestaat uit een combinatie van interventies op schoolniveau, klassikaal en individueel niveau. Op schoolniveau streeft KiVa bijvoorbeeld naar een cultuur waarin respectvol en positief gedrag de norm is. Op groepsniveau biedt KiVa onder meer ondersteuning voor adequaat klassenmanagement, terwijl op individueel niveau gewerkt wordt aan de sociale vaardigheden en de sociaal-emotioneel ontwikkelingen van leerlingen. LEES MINDER
Duurzaam samen
Preventief
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Octantschool Ackerweide voor sociale ontwikkeling?
Octantschool Ackerweide werkt groepsgericht, waarbij alle groepsleden verantwoordelijk zijn voor een prettige sfeer. De school hanteert een preventieve en curatieve aanpak, met nadruk op preventie door groepsvorming en positieve gedragsnormen. Bij problemen wordt oplossings- en toekomstgericht gewerkt, met focus op hoe het wél hoort te gaan. De KiVa-monitor wordt gebruikt om de leerlingen te vragen hoe het met hen gaat en om de sfeer in de groep te verbeteren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Octantschool Ackerweide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Octantschool Ackerweide gebruikt KIVA als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Octantschool Ackerweide?
Octantschool Ackerweide gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.