Christelijk Basisonderwijs De Walikker
Jan Schotanuswei 44 A
8567 LC Oudemirdum

Schoolweging

Schoolweging
30.05
Spreiding
5.93

De schoolweging van De Walikker is 30,05 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,1% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ver boven de vereiste 85%. Deze consistent hoge score benadrukt de focus op basisvaardigheden, zelfs in jaren met dalende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 61,5% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit laat zien dat de school, ondanks een complexere populatie, hogere doelen effectief weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op gemengde/theoretische leerwegen: 21,4% vmbo-(g)t en 35,7% combinatie-adviezen met havo. Het percentage havo-advies (21,4%) ligt boven het regionale gemiddelde (16,1%). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het landelijk beeld (1,01%), mogelijk door de schoolweging en onderwijsvisie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WalikkerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend laag percentage (6,7%) presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). 33,3% van de leerlingen stroomt juist boven advies door, wat de effectiviteit van het adviseringstraject onderstreept. Dit sluit aan bij de in het schoolplan genoemde ‘opwaartse stimulering’ voor talentontwikkeling.