
Schoolweging
De schoolweging van De Rietschoof is 28,55 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,1% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is echter wel 2,25 procentpunt lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%). De focus op basisvaardichten blijkt effectief, maar er is ruimte voor verbetering richting landelijke benchmarks.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 39,2% tegen een inspectienorm van 48,6%. Dit ligt 21,3 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,5%). De lagere score hangt mogelijk samen met de relatief hoge spreiding (5,87) in de schoolweging, die verschillen tussen leerlingen benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een sterke nadruk op theoretische leerwegen zien: 28,6% havo/vwo-advies tegen 10,9% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt iets onder het regionale gemiddelde (1,01%). Opvallend is de gelijke verdeling tussen vmbo-b (14,3%), vmbo-k (14,3%) en vwo (14,3%), wat wijst op een brede benadering van differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Rietschoof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op OBS De Rietschoof werken wij met het LOVS (Leerling- en onderwijsvolgsysteem) van Cito. In de groepen 3 t/m 8 worden deze toetsen in januari en in juni afgenomen. De leesresultaten bewaken wij met onze AVI toetskaarten (Analyse van Individualiseringsvormen), ontwikkeld door de KPC groep, dat het leesniveau van de individuele leerling in kaart brengt. Afname in november en mei. In onze groep 1 & 2 maken wij gebruik van de CPS toetsen fonemisch bewustzijn en gecijferd bewustzijn. Afname in november en maart. In groep 7 nemen wij de Entreetoets van Cito af. Wij streven ernaar om deze in april bij onze leerlingen af te nemen. In groep 8 maken al onze leerlingen in april de Eindtoets. OBS De Rietschoof heeft gekozen voor Route 8. Via het observatiesysteem KIJK bewaken wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze groep 1 en groep 2 leerlingen. Afname in januari en mei. Met het instrument Kanvas van de Kanjertraining bewaken wij de sociaal-emotionele ontwikkeling in al onze groepen. Afname in november en maart. De uitkomsten en resultaten bespreken wij met leerlingen in onze leerlingsgesprekken en met ouders. Samen met de leerling en zijn of haar ouders stemmen wij af wat de behoeften van de leerling zijn en hoe wij (indien nodig) ondersteuning gaan bieden. Als team kijken wij kritisch naar de resultaten van ons onderwijs, stellen onze werkwijze bij en waar nodig zullen wij ons professionaliseren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 90% van de leerlingen exact op advies presteert in het VO (vs. 62,9% landelijk). Slechts 10% zit onder advies, wat aansluit bij het landelijk percentage (11,8%). De afwezigheid van leerlingen die boven advies presteren (0% vs. 25,3%) suggereert mogelijk voorzichtige advisering, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
OBS de Rietschoof is een openbaren school waar iedereen welkom is. Onze leerlingen zijn divers, kennen verschillende achtergronden en komen uit verschillende culturen. In onze school moet er sprake zijn van samenhang, zodat wij samen kunnen leren, werken en spelen. Dat vraagt om gezamenlijke doelen met aandacht voor verschillen, waarbij wij onderwijssucces voor al onze leerlingen nastreven. Wij besteden aandacht aan gezond gedrag en een gezonde leefstijl. Dat doen wij in samenwerking met onze externe partners, waaronder bijvoorbeeld GGD, de gemeente West Betuwe en diverse onderwijsspecialisten. Onderwijssucces ligt aan de basis voor maatschappelijk succes en een gezond en vitaal leven. LEES MINDER
Democratische houding.
Onderwijssucces.
Complexe vaardigheden: 21th CS
Wat is de werkwijze van openbare basisschool De Rietschoof voor sociale ontwikkeling?
Het team van openbare basisschool De Rietschoof streeft ernaar alle leerlingen gelijke kansen te bieden. De school creëert een veilige en stimulerende leeromgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en doorstromen naar een passend niveau in het vervolgonderwijs. Leerlingen leren kritisch naar de wereld te kijken, een open houding aan te nemen en respect te tonen voor diversiteit. Openbare basisschool De Rietschoof heeft sinds 2020-2021 een leerlingenraad om leerlingen te leren dat (kritisch) meedenken en meedoen zinvol is en dat hun mening telt. De school maakt leerlingen bekend met ICT-middelen, social media, samenwerkingsvormen en communicatie.
Welke registratievorm(en) gebruikt openbare basisschool De Rietschoof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool De Rietschoof gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt openbare basisschool De Rietschoof?
Openbare basisschool De Rietschoof gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.