
De resultaten van obs Boekhorst in Oosterwolde (Fryslân)
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van obs Boekhorst, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past obs Boekhorst bij jullie?
Ontdek hoe goed obs Boekhorst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op obs Boekhorst
Ontdek hoe leerlingen van obs Boekhorst presteren op het fundamenteel niveau, de basis voor taal en rekenen aan het einde van de basisschool. Dit niveau wordt gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Een resultaat dat voor alle basisscholen in Nederland gelijk is vastgesteld.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten van obs Boekhorst Leerlingen
Bekijk de prestaties van onze leerlingen op het uitdagende streefniveau, een ambitieus doel voor taal en rekenen aan het einde van groep acht. Voor elke school bepaalt de inspectie op maat de vereiste score voor het streefniveau, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage fungeert als de schoolspecifieke signaleringswaarde.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van obs Boekhorst?
Op obs Boekhorst in Oosterwolde begeleiden we groep 8 leerlingen optimaal naar het voortgezet onderwijs. We maken gebruik van de IEP leerlingvolgsysteem toetsen in oktober en de IEP doorstroomtoets in februari. De keuze voor het voortgezet onderwijs wordt zorgvuldig gemaakt met behulp van het leerlingprofiel uit de Plaatsingswijzer (vanaf groep 7) en de resultaten van de doorstroomtoets. Dit profiel toont de ontwikkeling van uw kind op het gebied van rekenen, spelling en begrijpend lezen, en koppelt dit aan niveaus binnen het voortgezet onderwijs. Naast deze toetsresultaten, kijken we ook naar belangrijke kind kenmerken zoals motivatie, doorzettingsvermogen en planningsvaardigheden. In samenspraak met ouders en op basis van alle verzamelde gegevens stellen we een voorlopig schooladvies op. De verwijsgesprekken vinden plaats in februari, met een warme overdracht naar de vervolgschool. Als de eindtoets een hoger niveau aangeeft, passen we het advies in overleg met u aan; een advies wordt nooit naar beneden bijgesteld. We streven ernaar om kansrijk te adviseren, wat in voorgaande jaren succesvol is gebleken bij diverse leerlingen. We volgen de ontwikkeling van onze oud-leerlingen via de gegevens van het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op OBS Boekhorst
OBS Boekhorst is een openbare basisschool waar we geloven in de kracht van wederzijds respect en begrip. We creëren een omgeving waarin elk kind zich veilig, gewaardeerd en thuis voelt, met aandacht voor zowel zelfrespect als respect voor anderen. Door een positief pedagogisch klimaat te bevorderen, stimuleren we kinderen om met plezier naar school te gaan en zich optimaal te ontwikkelen. We besteden wekelijks aandacht aan sociaal-emotionele vorming en integreren dit in ons dagelijks onderwijs. Onze school is gecertificeerd als 'Vreedzame School', een programma dat zich richt op het bevorderen van een positief sociaal klimaat en het vormen van betrokken, actieve burgers. Dit programma biedt concrete handvatten voor het omgaan met conflicten en het versterken van sociale vaardigheden. Bij OBS Boekhorst hanteren we de Oplossingsgerichte Pestaanpak (OPA). Bij signalen van pestgedrag komt ons sociaal team, bestaande uit de directeur, IB-er en de betreffende leerkracht, direct bijeen. Daarnaast zorgt een stuurgroep voor de bewaking van de doorgaande lijn en de kwaliteit van onze methodes, waaronder trauma sensitief lesgeven. De taal van de Vreedzame School wordt door ons omarmd en toegepast, met ruimte voor aanpassing aan de leeftijd van de leerlingen.
Respect voor iedereen en de omgeving
Gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen
Veiligheid en geborgenheid
Hoe bevordert OBS Boekhorst de sociale veiligheid van leerlingen?
OBS Boekhorst monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen actief. We gebruiken hiervoor tweemaal per jaar de 'Veiligheidsthermometer' van de Vreedzame School voor groepen 2 tot en met 8. Leerlingen uit groep 6 tot en met 8 vullen tevens de Vensters tevredenheidspeiling en sociale veiligheid in. Onze school biedt een veilige leeromgeving, wat blijkt uit de jaarlijkse vragenlijsten die door leerlingen uit groep 6-8 worden ingevuld. Met een plein dat veel ruimte biedt voor spel en toezicht door leerkrachten tijdens pauzes, minimaliseren we incidenten en spelen we proactief in op mogelijke conflicten. Ons pedagogisch klimaat is gericht op vertrouwen, plezier en ondersteuning. Een belangrijk onderdeel van de Vreedzame School is mediatie. Leerlingen uit groep 7 worden opgeleid tot leerlingmediator, zodat zij actief bijdragen aan het oplossen van conflicten in de klas en op het schoolplein. Dit bevordert zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Het welbevinden van kinderen wordt nauwlettend gevolgd via observaties en het 'Hart en Handen' onderdeel van het IEP leerlingvolgsysteem voor groepen 3 tot en met 8. De resultaten van de Vensters enquête worden besproken met het team en de MR, waarna een terugkoppeling naar ouders plaatsvindt. Burgerschapsonderwijs is verplicht en wordt bij ons gestimuleerd door aandacht te besteden aan betrokkenheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid, onderlinge zorg en democratische waarden. Sinds 2023-2024 meten we jaarlijks de burgerschapscompetenties van groep 7/8 op het gebied van kennis, houding en vaardigheden, met focus op democratisch en maatschappelijk handelen, en het omgaan met conflicten en verschillen. De resultaten worden geanalyseerd om specifieke aandachtspunten in de lessen te integreren. Voor vragen over sociale ontwikkeling kunt u contact opnemen met mevr. Desy Douwsma via desy.douwsma@comprix.nl. Onze vertrouwenspersoon is mevr. Anneke Westerhuis-Veenstra, bereikbaar via vertrouwenspersonen@ggdfryslan.nl.
Welke registratiemiddelen gebruikt OBS Boekhorst voor sociale opbrengsten?
OBS Boekhorst maakt gebruik van de volgende registratiemiddelen om sociale opbrengsten in kaart te brengen:
- Veiligheidsthermometer van de Vreedzame School
- Vensters tevredenheidspeiling en sociale veiligheid (groep 6-8)
- IEP leerlingvolgsysteem: Hart en Handen (groep 3-8)
- Jaarlijkse burgerschapsmeting (groep 7/8)
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt op OBS Boekhorst toegepast?
Op OBS Boekhorst passen we de volgende erkende methodiek voor sociaal-emotioneel leren toe:
- De Vreedzame School
Inspectierapport obs Boekhorst: Focus op Kwaliteitsverbetering
In november 2020 heeft de Onderwijsinspectie een diepgaand onderzoek uitgevoerd naar kwaliteitsverbetering op basisscholen. obs Boekhorst nam deel aan dit onderzoek, dat specifiek keek naar hoe scholen thema's voor verbetering kiezen, uitwerken en evalueren. Hierbij werd ook gelet op hoe de school omgaat met de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie, inclusief leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of die te maken hebben met onderwijsachterstanden. De inspectie heeft tijdens dit onderzoek geen formeel eindoordeel uitgesproken. Wel werd erkend dat de inspanningen voor kwaliteitsverbetering, gerelateerd aan de leerlingenpopulatie, van voldoende niveau zijn. Dit bevestigt de inzet van obs Boekhorst voor een continue verbetering van het onderwijs. Als een specifiek aandachtspunt voor verdere ontwikkeling heeft de inspectie geadviseerd om de evaluatie van onze verandertrajecten te verfijnen. Dit houdt in dat we de meetbare doelen en het meetbare gedrag op leerling- en leerkrachtniveau nog preciezer willen vastleggen. Deze gerichte evaluatie zal onze veranderthema's versterken en bijdragen aan een nog consistentere aanpak binnen onze school. Ontdek hoe obs Boekhorst zich blijft ontwikkelen voor het beste onderwijs.