Obs Boekhorst

De resultaten van Obs Boekhorst in Oosterwolde

Current section: resultaten
Boekhorsterweg 15
8431 CW Oosterwolde

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Obs Boekhorst, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Obs Boekhorst

Schoolweging
Spreiding

Hoe goed past Obs Boekhorst bij jullie?

Ontdek hoe goed Obs Boekhorst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Met 98.3% behaalt vrijwel elke leerling het fundamentele niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en het regionale gemiddelde (94.8%). Dit onderstreept de solide basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 63.8% ruimschoots gehaald (regionaal gemiddelde: 53.4%). Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor talentontwikkeling, vooral in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Obs Boekhorst?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 40% havo/vwo en 25% vwo (vs. 10.9% en 18.6% regionaal). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (5% vmbo-b/k), wat lager ligt dan vergelijkbare scholen. Dit sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie met een schoolweging onder het landelijk gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toetsgemeente OoststellingwerfGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten worden geanalyseerd middels het Comprix model "Zelfevaluatie". Dit model bevat het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt). We scoren onze school aan de hand van een aantal indicatoren. Deze indicatoren zijn: Onderwijsproces; krijgen de leerlingen goed les? Schoolklimaat; zijn de leerlingen veilig? Onderwijsresultaten; leren de kinderen genoeg? Kwaliteitszorg; is het voortbestaan van de kwaliteit duurzaam? Met behulp van de diagnose scoren we de bovenstaande indicatoren en de bijbehorende kernkwaliteiten. Deze analyses worden in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. Afspraken n.a.v. deze presentaties en groepsbesprekingen worden geborgd. Met onze Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie. Groepsplannen We maken groepsplannen voor de vakgebieden rekenen en lezen. In de groepen 4 en 5 worden groepsplannen voor technisch lezen gemaakt. In groep 6 wordt dit een groepsplan voor begrijpend lezen. Voor het vak spelling werken we met een plan van aanpak. In een groepsplan wordt voor een periode van 10 weken het onderwijs aan alle leerlingen in de groep beschreven. Het beschrijft de doelen voor deze periode en ook wat de kinderen (extra) nodig hebben om deze doelen te bereiken (op grond van het groepsoverzicht). Het groepsplan is een praktisch document, dat de leerkrachten ondersteunt bij het omgaan met verschillen tussen kinderen in de groep. De leerlingen worden geclusterd in drie groepen: bovengemiddeld, groepsgemiddeld en risicogroep. Dit komt terug in de dagelijkse planning op het groene blad (ondersteuningsblad). Op dit blad staat de geplande ondersteuning vermeld, maar is er ook ruimte voor niet geplande ondersteuning. Beide vormen van ondersteuning worden dagelijks geëvalueerd. Daar waar de leerstof niet beklijft, wordt dit leerstofonderdeel doorgepland in de dagelijkse planning. Dit kan extra ondersteuning zijn aan de hele groep, een aantal leerlingen of een individuele leerling. In grote lijnen betekenen de instructiegroepen het volgende: plus: minimale instructie; groepsgemiddeld: basisinstructie; risicogroep: extra (verlengde) instructie. Versnellen/doubleren In principe gaat ieder kind aan het einde van het schooljaar door naar de volgende groep. Soms is het in het belang van het kind dat het kleuterverlenging krijgt of doubleert. In een enkel geval kan het beter zijn een groep over te slaan. Dit alles is vastgelegd in een Protocol doubleren of een groep overslaan. Dit protocol ligt op school ter inzage. Binnen ons onderwijs zijn voldoende momenten en mogelijkheden voorhanden om tegemoet te komen aan de behoefte van meer begaafde leerlingen. Dit realiseren wij door verdieping en verrijking van de aangeboden stof. Kinderen kunnen pas een groep overslaan of versneld doorlopen als zij daar niet alleen in cognitief, maar ook in sociaal en emotioneel opzicht aan toe zijn. Aan het einde van het schooljaar 2024 zijn er 2 leerlingen die kleuterbouwverlenging krijgen. Overgang van groep 2 naar groep 3 Een leerling komt in aanmerking voor de overgang naar groep 3 als sprake is van: - het bereiken van de zesjarige leeftijd van de leerling voor of uiterlijk op 1 oktober; - een voldoende score op de leerlijndoelen voor kleuters, dit staat in Onderbouwd. - dat het kind zich, naar het oordeel van de leerkracht, voldoende heeft ontwikkeld, om de stap naar groep 3 te maken. Bespreekgevallen zijn leerlingen die de zesjarige leeftijd na 1 oktober t/m 31 december bereiken. Bovengenoemde punten worden dan bekeken. We houden ons hierbij aan de richtlijnen die binnen Comprix zijn opgesteld en hanteren het overgangsprotocol van Onderbouwd. Algemene beschouwing resultaten schooljaar 2023-2024 Wij maken gebruik van de toetsen van IEP. We zien dat de resultaten op IEP begrijpend lezen hoger zijn dan de resultaten van de toetsen van de methode Atlantis. Op rekenen zien we dat de referentieniveau 1F door bijna alle kinderen wordt behaald, maar dat het percentage op referentieniveau 1S afzwakt. Hiervoor hebben we subsidie basisvaardigheden aangevraagd en toegekend gekregen. Volgend schooljaar zullen we financiële middelen inzetten op oa. automatiseren. Naar aanleiding van de toets resultaten zijn er per groep aandachtspunten vastgesteld en verwerkt in de periodeplannen, individuele handelingsplannen of de ontwikkelingsperspectieven.

Zitten de oud-leerlingen van Obs Boekhorst in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

32% van de leerlingen presteert boven advies (regio: 25.3%), wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreeft. Het percentage onderadvies (16%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (11.8%), mogelijk gerelateerd aan de nadruk op kansrijk adviseren. De school hanteert een transparante methode met warme overdracht naar het VO, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij zijn een openbare basisschool waar alle kinderen welkom zijn. Wij verwachten dat iedereen respect voor elkaar heeft. Om respect op te kunnen brengen, is zelfrespect een voorwaarde en kennis van de ander en begrip voor de ander nodig. Wij willen elk kind accepteren, zoals het is. Respectvol met elkaar omgaan, betekent eveneens dat elk kind zich veilig en vertrouwd moet voelen. Dit stimuleren wij door hoge eisen te stellen aan het leer- en werkklimaat van de leerlingen. Wij proberen een sfeer te creëren, waarin kinderen zich prettig en geborgen voelen en dat ze met plezier naar school gaan. De voorwaarde om een kind zich prettig en veilig te laten voelen op school is een goed pedagogisch klimaat. In klassengesprekken worden regelmatig regels en afspraken met de kinderen doorgenomen. We besteden wekelijks aandacht aan sociaal emotionele vorming. Obs Boekhorst is een gecertificeerde Vreedzame School. Dit programma levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en ‘betrokken’ burgers. We monitoren de sociale opbrengsten met het volgsysteem Zien en de veiligheidsthermometer van de Vreedzame School. Onze school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. We hanteren de OPA (oplossingsgerichte pestaanpak) Mochten er signalen zijn van pestgedrag dan komt het sociaal team bijeen (directeur, IB-er, betreffende groepsleerkracht). Daarnaast is er een stuurgroep (directeur, IB-er en groepsleerkracht) voor het bewaken van de doorgaande lijn en de borging van de Vreedzame School. De taal van de Vreedzame School wordt herkend, erkend en gesproken. LEES MINDER

Respect voor elkaar/omgeving

Samen verantwoordelijk

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Obs Boekhorst voor sociale ontwikkeling?

Obs Boekhorst monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen met de veiligheidsthermometer van de Vreedzame School (groep 2 t/m 8) en de Vensters tevredenheidspeiling en sociale veiligheid (groep 6 t/m 8). De school is een veilige leeromgeving met weinig incidenten en een uitdagend plein. Het pedagogisch klimaat is vertrouwd, plezierig en ondersteunend. Een belangrijk onderdeel is mediatie, waarbij leerlingen uit groep 7 worden opgeleid tot leerlingmediator. Het welbevinden van de kinderen wordt middels observatie en het onderdeel Hart en Handen van het leerlingvolgsysteem IEP (groep 3 t/m 8) in de gaten gehouden. Jaarlijks wordt de vragenlijst uit Vensters afgenomen bij de leerlingen uit groep 6 t/m 8. Burgerschap wordt sinds 2023-2024 om het jaar gemeten bij leerlingen van groep 7/8 en de resultaten worden meegenomen in het jaarplan van de school. De contactpersoon op Obs Boekhorst is mevr. Desy Douwsma (desy.douwsma@comprix.nl). De vertrouwenspersoon is mevr. Anneke Westerhuis-Veenstra (vertrouwenspersonen@ggdfryslan.nl).

Welke registratievorm(en) gebruikt Obs Boekhorst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs Boekhorst gebruikt de Veiligheidsthermometer Vreedzame School om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Obs Boekhorst?

Obs Boekhorst gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.