Openbare Basisschool de Oosterburcht
Dokter Schutterstraat 1
4307 BP Oosterland

Schoolweging

Schoolweging
33.73
Spreiding
5.82

De schoolweging van De Oosterburcht is 33,73 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94.44% score ligt de school ver boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief verwerven.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

42.59% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38.7%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere doelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert sterk door naar theoretische leerwegen: 66.67% vmbo-(g)t en 22.22% vwo (vs. 16.45% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Het percentage praktijkonderwijsadviezen (0%) ligt beneden het regionale gemiddelde (1.01%), wat past bij de academische focus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe OosterburchtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onderwijs en zorg voor ieder kind. We stimuleren alle leerlingen om hun talenten te ontdekken en willen datgene aanbieden, wat een kind nodig heeft. Vanaf het moment dat je kind naar de Oosterburcht komt, totdat uw kind de school verlaat, volgen wij de ontwikkeling en stellen we doelen voor de komende periode. Door regelmatige observaties uit te voeren en toetsen af te nemen, brengen de leerkrachten de ontwikkeling van het kind zowel op sociaal-emotioneel gebied als op cognitief gebied in kaart. Deze gegevens gebruiken om uw kind zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. Deze informatie verzamelen en vastleggen, doen wij in het leerlingvolgsysteem. Met behulp van dit systeem houden we goed zicht op waar uw kind behoefte aan heeft en zorgen we dat onze leerlingen een ononderbroken ontwikkeling door kunnen maken bij ons op school. Samen met de kinderen werken we aan hun portfolio. In dit portfolio worden vorderingen vastgelegd. Dit kunnen resultaten zijn van gesprekken die we met kinderen voeren, resultaten van vakgebieden (zoals rekenen, taal en lezen), evaluaties naar aanleiding van de lessen rondom onze Groeikrachten, enz. Dit portfolio krijgen kinderen twee keer per jaar mee naar huis en wordt besproken tijdens de portfoliogesprekken (februari en juni). Vanaf eind groep 2 zijn ook de kinderen betrokken bij deze gesprekken. Als team hebben we onderling nauw contact met elkaar en bespreken we de leerlingen regelmatig. In deze gesprekken wordt de voortgang bewaakt. We bespreken en analyseren de ‘‘Snappet’’ resultaten, de methode gebonden toetsen, observaties en o.a. ook de methode onafhankelijke IEP toetsen. Er wordt gekeken naar behoeften van de kinderen en van de groep en of de leerkracht de gewenste ondersteuning kan bieden. Wanneer we zorgen hebben of als kinderen een andere behoefte hebben in de groep, worden ouders/verzorgers hier natuurlijk bij betrokken. Samen wordt dan bekeken welke ondersteuning nodig en passend is. Wanneer de school de benodigde ondersteuning niet kan bieden, gaan we samen op zoek naar externe deskundigen om tot passende ondersteuning te komen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 100% van de leerlingen op advies presteert, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 62.93%. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering volgens het 'doorlopende ontwikkelingslijn'-beleid uit het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

We zien (sociale)veiligheid als belangrijke voorwaarde voor onze leerlingen om zich te kunnen ontwikkelen. Leerlingen moeten zich vrij voelen om meningen en gevoelens te mogen uiten. Dit betekent dat leerlingen moeten weten dat ze niet benadeeld zullen worden vanwege hun standpunten. In een veilige omgeving worden positieve relaties makkelijker opgebouwd en als dit ontbreekt kunnen vooroordelen of vormen van sociale uitsluiting makkelijker voorkomen. Wanneer leerlingen zich veilig voelen, zijn ze in staat om diep(er) na te denken, beter te reflecteren, vaker kritische vragen te stellen en zich open te stellen voor nieuwe ideeën. LEES MINDER

Veilig

Samen

Open en Ontwikkelen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Oosterburcht voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Oosterburcht is een 'Kanjerschool' en gebruikt de Kanjertraining, een methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze training is gebaseerd op het idee dat kinderen verschillende behoeften hebben om tot groei te komen, zoals relatie, competentie, autonomie, status, zekerheid en eerlijkheid. De school heeft ook 'groeikrachten' ontwikkeld waarbij leerlingen werken aan bijvoorbeeld concentratie, doelgericht doorzettingsvermogen en samenwerking.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Oosterburcht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Oosterburcht gebruikt Kijk!, Kanvas en Vensters voor verantwoording om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Oosterburcht?

Openbare Basisschool de Oosterburcht gebruikt Kanjertrainingen, onderdelen van BLOEI (Obase) en Goed van Start voor sociaal-emotioneel leren.