Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel

De resultaten van Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel in Oosterhout

Current section: resultaten
Van Oldeneellaan 18
4902 ZC Oosterhout

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel

Schoolweging
Spreiding

Hoe goed past Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel bij jullie?

Ontdek hoe goed Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel?

Het schooladvies is sterk praktijkgericht: 48,98% praktijkonderwijs en 34,69% vmbo-b (samen 83,67%). Dit overstijgt het regionale gemiddelde voor praktijkgericht advies (40,63%). Slechts 2,04% van de leerlingen krijgt een gemengd vmbo-k/-(g)t-advies, wat aansluit bij de specifieke ondersteuningsfocus van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wissel OosterhoutGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
301

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerlingen worden 2 maal per jaar getoetst met de toetsen van cito. Toetsen die passen binnen het ontwikkelingsperspectief (OPP) van het kind. Deze gegevens worden opgenomen in de OPP-trap van de betreffende leerling en in het groepsoverzicht. Dit overzicht is het uitgangspunt voor de leerkracht voor het plannen van het onderwijs binnen de groep. Hierover volgt overleg met de unitcollega voor uitwisseling van leerlingen om effectief onderwijs te kunnen bieden aan de leerlingen van de unit. De interne begeleider bespreekt samen met de unitcollega's de opzet van het programma voor het komende jaar en de resultaten die de kinderen behalen. Gekeken wordt of de kinderen zich ontwikkelen volgens de uitgezette koers en hoe daarop kan of moet worden afgestemd. Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)Het NCO verzamelt samen met het CBS gegevens voor onderzoek en ondersteuning van basisscholen. Onze school neemt hieraan deel. We willen al onze leerlingen zo goed mogelijk onderwijs bieden en uw kind goed voorbereiden op de toekomst. We kijken daarom naar de schoolresultaten van onze leerlingen. Daarnaast kijken we hoe goed onze school het doet in vergelijking met andere scholen. De rapportages vanuit het NCO helpen ons hierbij. Het gaat hierbij om gegevens van taal en rekenen. Het NCO haalt gegevens uit ons systeem en zorgt twee keer per jaar voor een leergroei-rapportage. Wij kunnen hierdoor de leergroei van ons leerlingen bekijken ten opzichte van de verwachte leergroei en in vergelijking met andere sbo’s. Voor de koppeling bij het CBS is het nodig dat we een aantal leerlingegevens meeleveren. Natuurlijk alles binnen de wettelijke regels van de AVG. Het gaat om het burgerservicenummer, onderwijsnummer, geslacht, geboortedatum, postcode en huisnummer van uw kind. Het CBS gebruikt deze gegevens alleen voor de koppeling aan onderwijsdata van het NCO. Na koppeling worden deze identificerende gegevens vernietigd. Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen zonder dat de school hiervoor expliciet uw toestemming moet vragen. Dat geldt ook voor de hierboven genoemde persoonsgegevens. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten bij de directie van de school. Wij zorgen er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden.

Zitten de oud-leerlingen van Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

82,61% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 4,35% zit onder advies, wat de effectiviteit van het Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) onderstreept. Het lage percentage bovenadvies (13,04%) reflecteert de zorgvuldige match tussen capaciteiten en uitstroomrichtingen.

Sociale ontwikkeling

We werken sinds enkele jaren vanuit het principe SWPBS aan op de 1e plaats respect. Dit laten we zien door aardig te zijn voor elkaar, door met elkaar in gesprek te gaan en ons te houden aan afspraken. We hebben hiervoor 10 gedragsregels gemaakt met vaardigheden die we ons eigen gaan maken. In de klas worden deze aangeboden en geoefend en de kracht ligt in het principe dat iedereen die op school is werkt vanuit dezelfde tegel met aandacht voor de overige tegelwaarheden. LEES MINDER

respect

veiligheid

vertrouwen

Wat is de werkwijze van Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel voor sociale ontwikkeling?

Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel werkt aan de sociale vaardigheden van de kinderen vanuit de methode Kwink en volgens de principes van SWPBS. Er is dagelijks aandacht voor sociale vaardigheden, met name ter voorbereiding op vrijere momenten, om de inzet van de vaardigheden te begeleiden. De overdracht van geoefende vaardigheden in de klas naar vrije situaties gebeurt niet automatisch bij alle kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel?

Speciale School voor Basisonderwijs De Wissel gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), de methode Kwink en training door een speciale leerkracht SOEMO voor sociaal-emotioneel leren.