
Schoolweging
De schoolweging van De Toekomst Oosterhout is 36,07 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt KBS De Toekomst ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 27.78% vwo-advies (vs. 18.61% regio) en 16.67% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regio), wat past bij het hoge streefniveau. De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Toekomst Oosterhout | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Veel van onze lesmethodes bevatten methode gebonden toetsen. In deze toetsen worden de net aangeleerde vaardigheden getoetst. We nemen twee keer per schooljaar de Leerling in beeld toetsen af, de zogenaamde Midden- en Eind-toetsen. Groep 8 neemt in februari deel aan de centrale Doorstroomtoets We nemen de toetsen af van spelling (vanaf groep 3), rekenen (vanaf groep 3), begrijpend lezen (vanaf groep 4) en technisch lezen (DMT en AVI) (vanaf groep 3). We kiezen er voor om de kleutertoetsen van Leerling in beeld niet in te zetten. We volgen de ontwikkelingen van onze peuters en kleuters met het observatie- en registratie-instrument ‘Kijk!’ Daarnaast wordt de dyslexie-signalering, uit het protocol preventie leesproblemen en dyslexie, afgenomen in januari en juni in groep 2. We werken op KBS De Toekomst ‘Opbrengstgericht in 4D’. 4D staat voor: data, duiden, doelen en doen. Hieronder een korte toelichting van iedere stap in deze cyclus: Data 2x per jaar verzamelen we dat data vanuit de methode-onafhankelijke toetsen, zoals hierboven genoemd. Duiden We analyseren de toetsresultaten op groepsniveau, per onderdeel en per leerling. Dit bespreken we in groepsbesprekingen, waarbij de leerkracht, de intern begeleider en eventueel de directie aanwezig zijn. We evalueren de groepsplannen van de vorige periode. Welke doelstellingen zijn gehaald, welke niet en hoe komt het dat de doelen wel of niet gehaald zijn? Doelen Van daaruit gaan we nieuwe groepsplannen opstellen (voor rekenen, spelling en lezen) en passen we het groepsoverzicht aan. In het groepsoverzicht staat kort omschreven wat ieder kind persoonlijk nodig heeft. Welke omstandigheden helpen of belemmeren het kind, en hoe kunnen wij daar op de juiste manier mee om gaan. Eventueel zijn er in deze fase leerlingbesprekingen en daaruit kan een overleg met het ondersteuningsteam volgen. Doen Vervolgens gaan we de plannen die we gemaakt hebben uitvoeren. Iedere dag, gedurende 6 tot 8 weken. Daarna volgt een tussentijdse evaluatie, met eventuele aanpassingen in de plannen en gaan we wederom 6 tot 8 weken dagelijks met de kinderen volgens de plannen aan het werk. Aan het eind van deze periode gaan we wederom de onafhankelijke toetsen afnemen, en begint de cyclus weer vooraan. In het document 'Resultaten en opbrengsten' (in te zien voor belanghebbenden) analyseren we de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Leerling in beeld. Vanuit de analyse bepalen we het vervolg, en leggen we afspraken op teamniveau vast.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
64.52% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat vrijwel gelijk ligt aan het landelijk gemiddelde (62.93%). Het percentage onderadvisering (16.13%) is echter hoger dan de referentiewaarde (11.81%), wat mogelijk samenhangt met de complexe achtergronden van leerlingen. De beschreven intensieve monitoring in groep 7-8 lijkt hier nog niet volledig in te werken.
Sociale ontwikkeling
Op onze school groeien leerlingen. We begeleiden hen zo dat zij zichzelf en hun leerbehoeften ontdekken. We stimuleren als team hun ontwikkeling, samen met de ouders en in verbinding met de wereld om ons heen. Als buurtschool zijn wij een mooie afspiegeling van de maatschappij. Iedereen is welkom en we ontmoeten elkaar vanuit openheid. Zo leren kinderen om zonder oordeel te kijken naar wat henzelf en de ander beweegt. We bieden goed onderwijs en stimuleren de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Als school dragen wij onze normen en waarden duidelijk uit. Hierbij vormt SWPBS de rode draad door de school. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van KBS De Toekomst voor sociale ontwikkeling?
KBS De Toekomst werkt met SWPBS (Schoolwide Positive Behavior Support) om leerprestaties te verbeteren door een sociale omgeving te creëren die leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit wordt bereikt door duidelijke gedragsverwachtingen te formuleren, gebaseerd op de gemeenschappelijke waarden respect, verantwoordelijkheid en veiligheid, en deze zichtbaar te maken in de hele school. Positief gedrag wordt geoefend en beloond. Ongewenst gedrag wordt geminimaliseerd met consequenties. SWPBS omvat interventies voor alle kinderen en specifieke ondersteuning voor kinderen die dat nodig hebben. Het gedrag van alle leerlingen wordt continu geregistreerd. Gedragsproblemen worden vroegtijdig gesignaleerd en individuele ondersteuning op maat wordt geboden.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS De Toekomst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS De Toekomst gebruikt Kijk! en SWISS (registratie van gedrag binnen PBS) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.