
Schoolweging
De schoolweging van St. Jan Oosteind is 28,50 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een indrukwekkende 98,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat weerspiegelt de beschreven focus op basisvaardigheden en intensieve leerlingvolgsystemen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 68,9% scoort de school substantieel boven haar streefniveaunorm van 48,6%. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral in rekenonderwijs waar 72% van de leerlingen verdiepingsstof behaalt. De gemiddelde vergelijkingsscore van 60,5% toont dat St. Jan bovengemiddeld presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofiel toont een tweespalt: 50% havo/vwo-advies (vs. 10,93% regio) naast 16,67% vmbo-b. Dit contrasteert met andere scholen waar vwo-adviezen gemiddeld 18,61% zijn. Mogelijk speelt de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,5) hierbij een rol. Positief is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, tegen 1,01% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Jan Oosteind | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de St. Jan kiezen we er voor het dagelijks formatief evalueren. We willen steeds weten waar een kind staat in zijn ontwikkeling om te weten wat de volgende stap is. De belangrijkste resultaten vinden ouders en kinderen in het portfolio van het kind. Dit zit daar in: Wie is het kind; Actuele ontwikkeling van het kind; Behoeften van het kind; Werk van het kind waar het trots op is. We monitoren van elk kind of het zich boven, naar of onder verwachting heeft ontwikkeld in de afgelopen periode. Hierbij maken we gebruik van een verwachting die we hebben bepaald per kind. Deze is voorafgaande aan een periode geformuleerd door de leerkracht, kind en ouder(s). Deze gegevens worden vervolgens vertaald naar percentages, waarin op de verschillende vakgebieden helder wordt in hoeverre het al lukt om onze missie waar te maken. Op individueel- en schoolniveau met de referentieniveaus als norm. Bij kinderen vanaf 6 jaar nemen we daarnaast landelijk genormeerde toetsen af via CITO Leerling in Beeld Kansrijk adviseren Kansrijk adviseren betekent dat de leerkracht kijkt naar de potentie van het kind. Op de St. Jan adviseren wij kansrijk. Kansrijk adviseren blijkt in de praktijk in het voordeel van de leerling te zijn: de leerling maakt de verwachting vaak waar. Stroomt de leerling toch af in (de onderbouw van) het VO, dan komt hij/zij alsnog terecht op het niveau dat bij hem/haar past. Het is in ons huidige stelsel gemakkelijker af te stromen naar een niveau dat bij je past, dan op te stromen naar een niveau dat je in eerste instantie niet geadviseerd werd. De St. Jan adviseert kansrijk door met een breed team de ontwikkeling van de leerling te bekijken en elkaar kritisch te bevragen om tot een gezamenlijk advies te komen. Dit team bestaat uit de leerkrachten van de leerjaren 6, 7 en 8, de intern begeleider en directie. We bekijken hierbij niet alleen de huidige ontwikkeling en resultaten, maar de ontwikkeling en resultaten van de gehele schoolloopbaan. Daarnaast wordt er gekeken naar de executieve vaardigheden zoals taakinitiatie, werkhouding, concentratie en doorzettingsvermogen. Aansluitend hebben wij een zogenoemde ‘warme overdacht’ met de VO-school. Dit is een gesprek waarin wij de ‘koude’ gegevens, die digitaal zijn aangeleverd, toelichten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert boven advies, tegenover 25,27% landelijk. Het percentage onder advisering (16,67%) ligt wel hoger dan de vergelijking (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de toenemende complexiteit van de leerlingenpopulatie. De school blijft echter binnen acceptabele marges volgens de Onderwijsinspectie.
Sociale ontwikkeling
We willen als school een oefentuin zijn voor het leven en een afspiegeling van de wereld. Een plek waar kinderen, ouders (en dorpsbewoners) elkaar ontmoeten, waar iedereen erbij hoort en waar je je thuis voelt. Dit is voorwaardelijk aan het kunnen ontwikkelen. Kinderen zijn niet alleen op de wereld, maar maken deel uit van een sociale context: de groep, de wijk, de samenleving. Wij willen kinderen opleiden tot burgers van één wereld. Ons pedagogisch uitgangspunt is dat alle kinderen met elkaar moeten leren omgaan. De volwassenen bevorderen deze ontwikkeling door het scheppen van een veilig klimaat in een prettige, rustige (werk)sfeer in de school en daarbuiten. Dat betekent voor het handelen van de volwassenen dat we oog hebben voor de individuele behoeften van elk kind. We gaan uit van erkende ongelijkheid. Niet de overeenkomsten, maar de verschillen tussen kinderen zijn uitgangspunt van het onderwijs. LEES MINDER
We zorgen goed voor onszelf
We zorgen goed voor de ander
We zorgen goed voor de wereld
Wat is de werkwijze van Basisschool St. Jan voor sociale ontwikkeling?
Bij Basisschool St. Jan staat contact centraal. Kinderen willen erbij horen, en de school streeft naar een goede sfeer waarin leerlingen op de steun van een volwassene kunnen rekenen als het nodig is. Dit wordt bereikt door begroetingen bij binnenkomst, warm oudercontact waarin er naar het kind wordt gekeken, en handelen van medewerkers die zich bewust zijn van hun invloed op het bouwen en onderhouden van goede relaties. Competentie en autonomie zijn belangrijk, waarbij kinderen leren wat ze goed kunnen en waar ze hulp bij nodig hebben. Kinderen leren dat ze het niet alleen hoeven doen, maar wel zelf. De school bevordert een Growth mindset. Er wordt ruimte gecreëerd om sociale vaardigheden te leren middels activiteiten en het bespreken van leer- en leefvaardigheden tijdens kringmomenten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool St. Jan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool St. Jan gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst, Portfolio: Hoe gaat het met mij? (3x per jaar), Pestmeter (3x per jaar), Vensters vragenlijst (1x per jaar).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St. Jan?
Basisschool St. Jan gebruikt de No Blame methode voor sociaal-emotioneel leren.