Christelijke Basisschool De Bornput
Moerdamme 26
4415 AP Oostdijk

Schoolweging

Schoolweging
31.88
Spreiding
4.8

De schoolweging van De Bornput Oostdijk is 31,88 , met een spreiding van 4,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,62% van de leerlingen die het fundamenteel niveau halen (landelijk gemiddelde: 94,82%), toont De Bornput consistente basiskwaliteit. Dit sluit aan bij de inzet van het leerlingvolgsysteem 'Leerling in beeld' voor vroegtijdige signalering.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft het door de inspectie gestelde streefniveau aanzienlijk: 48,39% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een doel van 41,2%. Dit benadrukt de effectiviteit van hun adaptieve rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op doorstroom naar havo (33,33%) en combi-niveaus (25% havo/vwo en vmbo-(g)t). Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt beduidend lager dan regionale peers (1,01%). De nadruk op theoretische leerwegen weerspiegelt de NIO-testresultaten en het doorstroombeleid naar het Calvijn College.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bornput OostdijkGemeente AmsterdamNederland
LIB170.78174.88175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de tussenresultaten van de leerlingen te meten wordt gebruik gemaakt van de toetsen van Leerling in beeld. Twee keer per jaar worden in de groepen drie t/m acht* de volgende toetsen afgenomen: AVI Rekenen Begrijpend lezen Taalverzorging Vanaf eind groep 3 wordt de toets Begrijpend lezen afgenomen. Vanaf groep 6 heeft de toets Taalverzorging ook de onderdelen werkwoordspelling en interpunctie in zich. Vanaf groep 7 wordt ook de toets Engels afgenomen. De resultaten worden gebruikt om groepsplannen op te stellen die tot doel hebben het onderwijs af te stemmen op wat de leerlingen nodig hebben. Daarnaast worden de resultaten besproken met ouders. * In groep 8 is er één toetsmoment in oktober. In de groepen 0, 1 en 2 wordt er gebruik gemaakt van het observatiesysteem leerlijnen Jonge Kind Parnassys. Deze doelen zijn onderverdeeld in de gebieden motoriek, spel, taal en rekenen. De doelen die hierin staan vormen de leidraad voor het opstellen van het groepsplan passend bij het thema. De resultaten worden besproken met ouders tijdens de contactavond in februari en zo nodig tussentijds.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 58,82% van de leerlingen boven advies presteert (landelijk: 25,27%) en niemand onder advies uitkomt. Dit onderstreept het zorgvuldige adviesproces met NIO-testen en doorstroomtoetsen. De 'Zien'-observatielijst voor welbevinden draagt waarschijnlijk bij aan deze positieve resultaten.

Sociale ontwikkeling

Uitwerking van de kernkwaliteiten Veiligheid We hebben eerbied voor God. We hebben respect voor elkaar en de wereld om ons heen. We creëren een veilige omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn. Betrokkenheid We nemen onze verantwoordelijkheid om een school te zijn met een centrale plaats in de gemeenschap, waarin we betrokken zijn op elk individu in en rondom onze school. Ontwikkeling Op onze school zijn we gericht op een brede ontwikkeling waarbij groei en deskundigheid centraal staan. Kernkwaliteiten De kernkwaliteiten van onze school zijn: Sociaal en zorgzaam: personeelsleden van onze school zijn belangstellend en volgen het welzijn van de leerlingen en hun omgeving. - Gedreven en veelzijdig: op onze school werken we vanuit een intrinsieke motivatie die naar voren komt in het tonen van optimale inzet. We zijn flexibel en denken in oplossingen. Zorgvuldig en toegewijd: op onze school gaan we nauwgezet te werk en maken we afwegingen. We kiezen daarbij zorgvuldig onze woorden en zijn dat in de omgang met mensen en taken. We voelen ons betrokken en zijn trouw. Bij ons op school geven we het beste wat we hebben aan de organisatie en de mensen in de organisatie. Visie In ons onderwijs zijn we gericht op de brede vorming van de leerlingen. We hebben oog voor de individu en willen recht doen aan de persoonlijke talenten van leerlingen. Het belangrijkste doel is de ontwikkeling van een eigen (geloofs)identiteit, waarbij ze worden toegerust om als christen te kunnen participeren in de maatschappij. Daarbij is het nodig dat die ontwikkeling wordt gestimuleerd in relatie tot de ander. Van belang is ook een veilige omgeving waarin sprake is van een goede relatie waarin het kind zich gezien en gekend weet. De leerlingen hebben recht op kwalitatief onderwijs. Dat vraagt om professionele en betrokken personeelsleden die zorgen voor een optimaal ontwikkel- en leerklimaat, waarin zij de ontwikkeling van zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, reflecterend vermogen en samenwerking stimuleren. De leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel hebben hoge verwachtingen van de leerlingen en stemmen hun onderwijsaanbod af op de behoeften en mogelijkheden van de leerlingen. LEES MINDER

Veiligheid

Betrokkenheid

Ontwikkeling

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Bornput voor sociale ontwikkeling?

De sociale opbrengsten worden in kaart gebracht met het expertsysteem Zien!+, dat op veel reformatorische scholen wordt gebruikt. Met Zien!+ wordt het hele proces van handelingsgericht werken doorlopen: van signaleren tot handelen. De leerkracht wordt geholpen bij het opstellen van een aanpak, zowel voor de groep als voor de leerling. Zien!+ biedt handelingssuggesties en verwijzingen naar sova-methoden en -materialen voor het bevorderen van de ontwikkeling. Op diverse momenten in het schooljaar vult de leerkracht een vragenlijst in. Daarnaast vullen de leerkrachten van groep 5-8 ook een leerlingvragenlijst over sociale vaardigheden en leer- en leefklimaat. Wanneer de uitkomsten zorgwekkend zijn, wordt hierover gesproken met de leerlingen. De werkwijze van sociale-opbrengsten komt terug in de schoolbrede regels die op diverse plaatsen in de school zichtbaar zijn en met de leerlingen worden besproken. Het belangrijkste is Gods, daar vloeit alles uit voort. We lopen met een rustige stap in de gang en op de trap. We vragen doe je mee, dat is plezier voor twee. We zijn respectvol en oprecht, in alles wat je doet en zegt. Voor onze spullen zorgen we goed, zoals het moet. Voor groot en klein, zullen we aardig zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Bornput om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Bornput gebruikt Zien!+ om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Bornput?

Christelijke Basisschool De Bornput gebruikt 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.