Nutsschool voor Basisonderwijs
Hengelosestraat 31
7572 BM Oldenzaal

Schoolweging

Schoolweging
28.12
Spreiding
6.79

De schoolweging van Nutsschool voor Basisonderwijs is 28,12 , met een spreiding van 6,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, aanzienlijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in basisvaardigheden, zoals toegelicht in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt met 56,2% behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,12) meer leerlingen naar hogere referentieniveaus tilt dan verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft 20% vwo-adviezen, ruim boven het regionale gemiddelde van 18,6%. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0%) versus 1,01% regionaal, terwijl 26,67% een vmbo-(g)t/havo-advies krijgt. Dit past bij het beleid om leerlingen volgens hun cognitieve potentieel te adviseren, zoals beschreven in de 'warme overdracht' naar het Twents Carmel College.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsNutsschool voor BasisonderwijsGemeente AmsterdamNederland
LIB176.79175.23173.89

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Alle onderstaande tussenresultaten liggen boven het landelijk gemiddelde en ook ruim boven het inspectie gemiddelde van vergelijkbare scholen. Dat geldt zeker voor de resultaten op technisch lezen en rekenen/wiskunde, begrijpend lezen zit hier net iets boven. De resultaten van begrijpend lezen, ook in andere jaargroepen, hebben ons doen besluiten een "datateam" in de school te formeren en met behulp van een onderwijsbegeleidingsdienst en de Universiteit Twente zijn we op zoek naar interventies en oplossingen om deze resultaten weer op hetzelfde niveau te krijgen als de andere vakgebieden. Hier hebben we in het schooljaar 2014-2015 een start mee gemaakt en dit datateam bestaat nog steeds en komt 8-jaarlijks bij elkaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,59% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Tegelijkertijd haalt 27,59% een hoger niveau dan geadviseerd, wat aansluit bij het zorgvuldige maar voorzichtige adviesproces zoals omschreven in het schoolplan. De school zet in op nauwe begeleiding bij doorstroom, maar de spreiding in de leerlingenpopulatie (6,79) vergroot de uitdagingen.

Sociale ontwikkeling

Je welbevinden is een voorwaarde om maximaal te kunnen profiteren van het onderwijsleeraanbod en om op sociaal gebied te kunnen leren. We kiezen er dan ook voor om in jaargroep 0/1 kleine groepen te hebben, kinderen moeten zich eerst veilig voelen en graag naar school gaan, dan pas komen ze tot leren. Dat vraagt veel "leerkrachtnabijheid" bij de start van hun schoolloopbaan. Kinderen doen dan succeservaringen op in de sociale omgang, het samenwerken, de zelfredzaamheid en krijgen daardoor zelfvertrouwen, een hoge betrokkenheid op het activiteitenaanbod en laten emotioneel welzijn zien. LEES MINDER

welbevinden

betrokkenheid

bevorderen pro-sociaal gedrag

Wat is de werkwijze van de Nutsschool voor Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?

De Nutsschool voor Basisonderwijs brengt sociale opbrengsten in kaart met behulp van ZIEN! en in de groepen 1 en 2 met Kijk!. ZIEN! stelt de leerkracht vragen over betrokkenheid, welbevinden en vijf sociale vaardigheden: sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, sociale autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen. ZIEN! is een expertsysteem dat doelen en handelingssuggesties geeft om de leerkracht te helpen bij het ondersteunen van leerlingen en groepen. Kijk! en ZIEN! brengen het sociaal-emotioneel functioneren systematisch in kaart en helpen de leerkracht om het gedrag van het kind beter te begrijpen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Nutsschool voor Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Nutsschool voor Basisonderwijs gebruikt Kijk! en ZIEN! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Nutsschool voor Basisonderwijs?

De Nutsschool voor Basisonderwijs gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en 'Rots en Water' als methodes voor sociaal-emotioneel leren.