
Schoolweging
De schoolweging van De Bongerd Oene is 31,09 , met een spreiding van 4,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 98,61% van de leerlingen gehaald, wat ruim boven de landelijke inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (95,7%) ligt. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 68,06% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt (vergeleken met 57,3% bij vergelijkbare scholen), overtreft De Bongerd de inspectienorm van 45,5% ruimschoots. Dit resultaat benadrukt de effectiviteit van het leerjaaroverstijgende onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een sterke focus op theoretische leerwegen zien: 50% vmbo-(g)t en 16,67% vwo (tegenover 16,45% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). De combinatie van vmbo-b/k adviezen (33,34%) en een klein percentage praktijkgericht advies (niet expliciet aanwezig in data) sluit aan bij de schoolweging van 31,09, wat wijst op maatwerk voor een divers leerlingenbestand.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bongerd Oene | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 181.33 | 174.68 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de kwaliteit van ons onderwijs te meten en te komen tot verbeterpunten, maken we gebruik van de uitkomsten van verschillende evaluatie instrumenten. In groep 1-2 doen we dat aan de hand van het Digikeuzebord en Parnassys-leerlijnen. Via dit digitale observatiesysteem wordt de ontwikkeling van kinderen vastgelegd. Vanaf groep 3 werken we onder meer met methodegebonden toetsen en Cito Leerling in Beeld. Hiervoor worden toetsen afgenomen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen/wiskunde. De uitslagen van deze toetsen worden op het rapport vermeld. Vervolgens is er voor ouders bij de rapportgesprekken mogelijkheid om de resultaten met de leerkracht te bespreken. Ook worden er periodiek vragenlijsten ingevuld, zoals bijvoorbeeld: - Een zelfevaluatievragenlijst ten behoeve van de schoolontwikkeling en de teamontwikkeling - Een personeelstevredenheidspeiling - Een oudertevredenheidspeiling - Een leerlingentevredenheidspeiling voor kinderen vanaf groep 5
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Maarliefst 66,67% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk: 25,27%), wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreeft. Slechts 8,33% zit onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit past bij de beschreven intensieve monitoring en ontwikkelingsgerichte aanpak.
Sociale ontwikkeling
De Bongerd is een veilige omgeving waar kinderen samen tot leren komen. De sfeer waarin een kind opgroeit, is van groot belang om een zelfredzaam mens te worden. Onze basis is daarom een positief en veilig klimaat. Een duidelijke structuur, goede afspraken en regelmaat zijn hierbij basisvoorwaarden. Wij besteden hier veel aandacht aan. Een kind moet het gevoel hebben dat het serieus genomen wordt en dat er naar hem of haar wordt geluisterd. Een kind moet weten dat de leerkracht er voor hem of haar is en dat deze het vertrouwen heeft in de mogelijkheden van zijn ontwikkeling. Om goed met elkaar om te gaan is het van belang, dat kinderen hun eigen gevoelens en die van anderen leren (her)kennen en dat ze leren om hier adequaat naar te handelen. Dit vraagt een basis van vertrouwen en acceptatie van jezelf en de ander. Naast een veilige omgeving en de gezonde relatie met jezelf en de ander vinden we eigenaarschap belangrijk. Kinderen krijgen vertrouwen dat zij zelf verantwoordelijk kunnen zijn voor hun eigen ontwikkeling. Binnen de kaders van de school maken zij zelf keuzes en maken ze gebruik van de kennis en ervaring van anderen. In de veilige omgeving is ruimte om te leren van fouten, zodat ‘lef’ om te leren vanzelfsprekend is. In de huidige tijd wordt er nogal wat gevraagd van kinderen en leerkrachten op school. We leven in een snelle tijd en er is sprake van grote klassen, kinderen met specifieke ondersteuningsvragen, invloeden van social media en dergelijke. Factoren die de sfeer in een groep negatief, maar zeker ook positief kunnen beïnvloeden. Het streven van De Bongerd is dat er sprake is van een fijne groep, waarin positief met elkaar wordt omgegaan en op een prettige manier wordt samengewerkt. Er is ruimte om fouten te maken, te reflecteren op (eigen) handelen en te oefenen in sociale vaardigheden. LEES MINDER
focus en respect
vertrouwen en doorzetten
samenwerken en zelfstandigheid
Wat is de werkwijze van De Bongerd voor sociale ontwikkeling?
Binnen Stichting Proo en op De Bongerd staat het handelingsgerichte werken centraal, waarbij CITO Leerling in Beeld! wordt gebruikt. CITO ondersteunt het waarnemen, begrijpen, wegen, plannen en evalueren. Vragenlijsten met betrekking tot de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen worden gebruikt voor zowel de leerkracht als de leerlingen zelf. De uitkomsten worden met elkaar vergeleken en besproken door de leerkracht en intern begeleider. Daarnaast wordt KickFit! aangeboden, een aanpak waarbij ervaringsleren, weerbaarheid en sociale vaardigheden centraal staan. Fysieke ervaringen worden gekoppeld aan het leren begrijpen om sociale vaardigheden te oefenen en verbeteren. Binnen het Daltononderwijs wordt de nadruk gelegd op oefenen in de sociale context, waarbij kinderen leren hulp te vragen en te geven. Samenwerkingsopdrachten staan structureel op de weektaak. De school start dit schooljaar met het verder vormgeven van een portfolio waarin leerlingen hun eigen ontwikkelingen bijhouden.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Bongerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Bongerd gebruikt CITO Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Bongerd?
De Bongerd gebruikt KickFit! als methode voor sociaal-emotioneel leren.