De Kelderswerf
Weerestraat 70
1713 VC Obdam

Schoolweging

Schoolweging
30.46
Spreiding
6.05

De schoolweging van De Kelderswerf is 30,46 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 98,44% ruimschoots overschreden (inspectienorm: 85%, landelijk gemiddelde: 95,7%). De school borgt hiermee een stevige basis voor alle leerlingen, ook in complexere leeromstandigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 64,06% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 45,5% en het landelijk gemiddelde van 57,3%. Dit duidt op een effectieve aanpak van differentiatie, vooral in rekenen en taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op theoretische leerwegen: 36,84% vmbo-(g)t en 15,79% vwo, beide hoger dan het regionale gemiddelde. Opvallend is de beperkte aandacht voor praktijkonderwijs (0%), wat in lijn ligt met het hoge percentage leerlingen dat het streefniveau haalt. De overstap naar enkelvoudige adviezen vanaf 2021 lijkt hierbij een positieve rol te spelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KelderswerfGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanuit onze visie streven wij ernaar om al het talent dat in een kind aanwezig is, aan te spreken: “wat erin zit, moet er uitkomen”. Daar is ons onderwijs op aangepast, want niet iedereen beschikt over dezelfde talenten. Ook streven we ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. In de eerste plaats moeten de leraren daarom de leerlingen goed kennen. In alle groepen wordt gewerkt met een PDGO (pedagogisch didactisch groepsoverzicht). Dit is een voor leerkrachten overzichtelijk document waarin per ontwikkelingsgebied staat aangegeven welke groei leerlingen doormaken en welke specifieke onderwijsbehoefte zij hebben om de lesstof te kunnen gaan beheersen. Dit overzicht wordt tweemaal per schooljaar bijgesteld na het afnemen van de CITO toetsen Het lesaanbod wordt cyclisch geëvalueerd en indien nodig aangepast. Dit doen we met behulp van observatie en volgen van leerlingen d.m.v. de leerlijnen 4 tot 7 jaar van Parnassys, het afnemen van methodetoetsen en methode-onafhankelijke CITO toetsen. (Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling, Cito-toetsen zijn onafhankelijke, landelijk genormeerde toetsen). Vanaf groep 3 worden tweemaal per jaar de Cito-toetsen voor spelling, rekenen, en technisch lezen afgenomen. Vanaf eind groep 4 wordt de Cito-toets begrijpend lezen toegevoegd. De resultaten van deze toetsen worden in het leerling administratie en -volgsysteem ‘Parnassys’ opgeslagen. Deze is toegankelijk voor de school, middels codes en wachtwoorden. Tijdens de ouder/kindgesprekken met school en middels de rapportfolio’s delen we de resultaten met u. In het ouderportaal kunt u d.m.v. een persoonlijke code inloggen om de toetsresultaten van uw kind te bekijken. Het is voor school ook mogelijk om een stichting brede en landelijke vergelijking te maken. Dat geeft ons de mogelijkheid onze sterke en zwakke punten in beeld te krijgen. Naast de cognitieve vakken volgen we ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Dit doen we vanaf schooljaar 2023-2024 met Leerling in beeld van CiTO. Zo brengen we de sociaal-emotionele ontwikkeling op individueel en groepsniveau in kaart. De meeste informatie over de kinderen vergaren wij d.m.v. de dagelijkse observaties. Hiermee wordt bedoeld: het gericht observeren (bekijken) van het kind, leerling gesprekjes, nakijken van het gemaakte werk. De resultaten zijn vaak een aanvulling op hetgeen de leerkracht al had gezien en verwacht. Daar waar nodig volgt zorg en begeleiding. Deze zorg kan gericht zijn op leerlingen die wat minder kunnen, maar ook op leerlingen die wat meer kunnen. De uitslag van de eindtoets van groep 8 wordt tevens doorgegeven aan de onderwijsinspectie, zodat zij ook kunnen beoordelen hoe de school er qua leeropbrengsten voor staat. Met het team worden deze resultaten besproken. Van iedere groep worden de resultaten in een PDGO vastgelegd. Dit is een overzicht per vak van de resultaten van kinderen en de daaraan gekoppelde instructie- en onderwijsbehoeften. Leerlingen met een CITO IV of V score, leerlingen die sterk terugvallen en leerlingen met een hoge CITO I score komen in aanmerking voor extra zorg. De centrale figuur bij zorg en begeleiding is de leerkracht. Hij/zij weet zo op ieder moment welke leerlingen extra uitleg nodig hebben en welke er sneller zelfstandig aan het werk kunnen. Alle toetsresultaten worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem ParnasSys, zodat een duidelijk beeld van ieder kind ontstaat en er adequaat kan worden gereageerd op onder- of over presteren. De KC's (kwaliteitscoördinatoren, voorheen intern begeleiders) maken twee keer per schooljaar een trendanalyse binnen 'Mijn schoolrapportage'. Hierin zijn gouden normen en eventueel groepsnormen vastgesteld op basis van onze schoolweging en spreidingsgetal. De opbrengsten worden gemonitord en geanalyseerd op: leerlingniveau groepsniveau schoolniveau Vanaf groep 2 wordt het protocol ‘dyslexie’ gehanteerd, zoals dat is afgesproken binnen het samenwerkingsverband. Iedere basisschool heeft een zorgstructuur waarbinnen de kwaliteitscoördinator (KCF) een centrale rol speelt. Deze structuur is vastgelegd in een ondersteuningsplan dat voor alle scholen van Allure geldt. De KC coördineert de leerlingenzorg binnen school, is een coach voor de leerkrachten, houdt zicht op de onderwijskwaliteit en is, indien gewenst, een aanspreekpunt voor ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,33% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk: 25,27%), slechts 8,33% zit eronder (landelijk: 11,81%). Dit toont zorgvuldige advisering volgens de gepubliceerde kwaliteitskaart. De school hanteert mogelijk een behoudend adviesbeleid, wat resulteert in succesvolle doorstroom.

Sociale ontwikkeling

Onze school is een Vreedzame School. In het hoofdstuk 'Veiligheid op school' wordt u geïnformeerd over de werkwijze van dit programma.

Respect

Ontwikkeling

Samenwerking en betrokkenheid

Wat is de werkwijze van De Kelderswerf voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van De Kelderswerf, bepaald door het team, vormen de basis voor het onderwijs. De Vreedzame School past bij deze kernwaarden en draagt bij aan een veilig schoolklimaat. Alle groepen krijgen wekelijks les vanuit dit programma, waarbij kinderen handvatten krijgen om toe te passen in dagelijkse situaties. De leerkracht fungeert als voorbeeld. Leerlingen worden minimaal één keer per jaar gevolgd middels een volgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling en indien nodig wordt een plan van aanpak gemaakt.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Kelderswerf om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Kelderswerf gebruikt Leerlijnen soc. em. ont. Parnassys (groep 1-2), een vragenlijst sociale veiligheid (groep 6 t/m 8) en Leerling in Beeld (groep 3 t/m 8) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Kelderswerf?

De Kelderswerf gebruikt de Vreedzame School, Weerbaarheidstraining en HVO (Humanistisch Vormingsonderwijs) als methoden voor sociaal-emotioneel leren.