
De resultaten van 't Mooiste Blauw in Nuenen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van 't Mooiste Blauw, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van 't Mooiste Blauw
De schoolweging van ’t Mooiste Blauw is 25,19 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past 't Mooiste Blauw bij jullie?
Ontdek hoe goed 't Mooiste Blauw bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit kenmerkt de school als consistent effectief in basisvaardigheden. In vergelijking met vergelijkbare scholen (96,6%) presteert 't Mooiste Blauw hierin nagenoeg gelijk, wat opvalt gezien de lagere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de verwachte 53,8% voor deze schoolpopulatie. De inspectiewaarde wordt echter wel gehaald. De school geeft aan in het schoolplan extra te investeren in rekenvaardigheden, wat mogelijk verklaart waarom 64% van de doorstroomleerlingen in het VO alsnog op of boven advies presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van 't Mooiste Blauw?
35% van de leerlingen krijgt een dubbeladvies havo/vwo of hoger, waarvan 16,7% een zuiver vwo-advies (vergelijkbaar met 18,6% in de regio). Praktijkonderwijs is met 1,01% vertegenwoordigd, gelijk aan het landelijk gemiddelde. Het hoge percentage vmbo-(g)t advies (25% vs. 16,5% regionaal) sluit aan bij de heterogene groep 8-populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Mooiste Blauw | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ontwikkeling volgen Kinderen ontwikkelen zich van nature. Ze zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. We dagen alle kinderen voortdurend uit en motiveren hen om iets nieuws te ontdekken of om op een andere manier met bekende dingen bezig te zijn. Zorg begint met goed onderwijs. We volgen de ontwikkeling van de kinderen en brengen deze in beeld. De stamgroepleiders observeren de kinderen in hun groep tijdens de instructies, als ze aan het werk zijn, als ze workshop volgen of een taak uitvoeren en als ze spelen. Zij stellen zich vragen als: - is dit kind gelukkig op onze school, in deze groep - op welke wijze kan ik dit kind het beste benaderen - wat zijn de talenten van dit kind - heeft het kind zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld - ontwikkelt het kind zich optimaal Daarnaast volgen zij de leer- en ontwikkelingslijnen van de kinderen. De leerlijnen hebben betrekking op kennis en vaardigheden. Hierbij valt te denken aan de vorderingen bij rekenen, schrijven, taal en lezen. De leerlijnen zijn beschreven in gedrag en vaardigheden bijvoorbeeld het schrijven van een tekst of het maken van een werkstuk over een bepaald onderwerp. Wil je een tekst goed kunnen schrijven, dan moet je de tekst ook goed kunnen begrijpen. Een ontwikkelingslijn geeft de persoonlijke ontwikkeling van kinderen weer. Het vermogen zelfstandig te kunnen werken behoort hier ook toe, evenals samenwerken en vaardigheden als reflecteren, onafhankelijk denken en communicatieve vaardigheden. Een toets is een prima middel om te onderzoeken of een kind iets beheerst. We hanteren toetsen om op enig moment na te gaan of basisonderdelen als lezen, spelling en rekenen beheerst worden. De toetsresultaten worden met de kinderen besproken en gedeeld met de ouders. Met alle ouders maken we minimaal twee keer per jaar een afspraak om de ontwikkeling van hun kind te bespreken. De uitkomsten van de toetsen vormen samen met de observaties van de stamgroepleider de basis voor de volgende stappen in de leer- werkontwikkeling. Onze overtuiging is dat kinderen bij ons meer leren. We geven ze namelijk de ruimte om meer de diepte in te gaan, de eigen sterke kanten nog beter te maken en minder sterke kanten te compenseren. We stellen hoge eisen aan het werk van kinderen. Uniek is de door ouders uitgesproken aandacht die zij constateren voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen. Die vertaalt zich terug in een ontspannen sfeer binnen de school. Wanneer het met je kind, ondanks alle inspanningen, niet goed gaat, wordt onderzocht en geanalyseerd wat hiervan de oorzaken zijn. De stamgroepleider van je kind verzamelt daarvoor alle informatie die aanwezig is en bespreekt dit in extra gesprekken met jullie als ouders. Waar nodig wordt de interne zorgcoördinator betrokken. Soms is nader extern onderzoek nodig.
Zitten de oud-leerlingen van 't Mooiste Blauw in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,25% van de oud-leerlingen zit onder advies, tegenover 11,81% landelijk. Het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (25%) onderstreept de effectiviteit van het Jenaplan-adviesproces zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De op advies scorende leerlingen (68,75%) sluit aan bij de kritische houding t.o.v. overadvisering in het pedagogisch beleid.
Sociale ontwikkeling
Op Het Mooiste Blauw werken wij vanuit het jenaplanconcept. Een pedagogisch concept die zich richt op de ontwikkeling van een kind in zijn totaliteit. Kinderen krijgen handreikingen om goed voor zichzelf én voor anderen te zorgen. Dit lukt niet met een lesje over waarden en normen. Het is iets wat continu aandacht krijgt, bijvoorbeeld tijdens projecten en kringgesprekken. We zijn alert op signalen van kinderen en praten hierover. Deze gesprekken zijn er tussen stamgroepleider en kind, maar ook met de groep. Door een spiegel voor te houden worden kinderen zich bewust van de invloed van hun gedrag op dat van anderen. Op sociaal emotioneel gebied hebben we in de basisondersteuning veel aandacht voor leren spelen, samenspelen en samen leren. Binnen onze school is de stamgroep, met een goed pedagogisch klimaat, de plek waar je leert samenleven. Er is specifieke aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling in een goed pedagogisch klimaat, zodat alle kinderen tot leren kunnen komen. Wij gebruiken hiervoor de methodiek van 'Klassenkracht'. LEES MINDER
Ieder kind mag er zijn
Samen leren
Leerling-gezel-meester
Wat is de werkwijze van 't Mooiste Blauw voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Jenaplanonderwijs kent stamgroepen met kinderen van verschillende leeftijden. Dit bevordert de sociale ontwikkeling doordat kinderen verschillende rollen aannemen, elkaar helpen en in hun eigen tempo ontwikkelen. De groepen zijn geen statisch geheel is met een vaste groepscultuur.
Welke registratievormen gebruikt 't Mooiste Blauw om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen?
't Mooiste Blauw gebruikt Looqin en Looqin2U voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden er bij 't Mooiste Blauw gebruikt?
't Mooiste Blauw gebruikt de Jenaplanessenties als leidraad, Klassenkracht en Schooljudo als methoden voor sociaal-emotioneel leren.