
Schoolweging
De schoolweging van De Hazesprong is 21,75 , met een spreiding van 4,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.75% fundamenteel niveau scoort de school consequent boven inspectienormen (85%) en het landelijk gemiddelde. De minimale uitval (<2%) onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 75.76%, ruim boven de signaleringswaarde van 65% en het vergelijkingsgemiddelde van 73.97%. Deze prestaties tonen aan dat het adaptieve onderwijsprogramma effectief differentieert naar verschillen in leerniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
68.97% van de adviezen betreft havo/vwo-niveaus (48.28% vwo), tegenover 18.61% bij vergelijkbare scholen. Ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 21.75) blijft praktijkonderwijs marginaal (0%), wat aansluit bij het sterke cognitieve profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hazesprong | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.09 | 176.74 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem groep 1-2 Om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. In groep 1-2 wordt gebruik gemaakt van het Digikeuzebord. We beginnen daarmee als een kind een maand op school is. Dan stelt de leerkracht de beginsituatie vast. Na die eerste keer vullen de leerkrachten de lijsten enkele keren per jaar in. Daarbij gaat het om het functioneren van het kind tijdens de alledaagse onderwijsactiviteiten zoals de kringactiviteiten, spelen, werken, gedrag, taal, rekenen, het waarnemen, luisteren, bewegen en de redzaamheid. Het scoren gaat digitaal. Voor het rekenen en de taal volgen we de leerinhouden van de kerndoelen. Daarmee voldoen we aan de eisen van de inspectie. Hierdoor hoeven we Cito-taal en Cito-rekenen niet meer af te nemen. Tevens kunnen we met dit observatiesysteem analyses uitvoeren. Leerlingvolgsysteem groep 3 t/m 8 Vanaf groep 3 worden de leerlingen gevolgd door middel van methode gebonden toetsen en het CITO- LOVS, maar ook door observaties. Voor (aanvankelijk en technisch) lezen, rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen, Engels en wereldoriëntatie maken we gebruik van de methode-toetsen. Deze worden zowel voor als na een lessencyclus afgenomen. Van het CITO- LOVS worden de volgende toetsen afgenomen: spelling, DMT (technisch lezen), begrijpend lezen en rekenen-wiskunde. Deze toetsen worden één of twee keer per jaar afgenomen, afhankelijk van de groep en de toets. De afnamemomenten worden jaarlijks vastgelegd in de toets kalender. Onze school maakt gebruik van de richtlijnen uit het “Protocol Leesproblemen en Dyslexie” en uit het “Protocol Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie” om respectievelijk de lees- en spellingvaardigheden en de rekenvaardigheden van de leerlingen zo goed mogelijk te volgen. Daarnaast zijn voor ons de observaties door de leerkrachten heel belangrijk. Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid We volgen het Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid (DHH). Dit omvat de modules quickscan, signalering, diagnose, leerlingbegeleiding en evaluatie. Pas na een diagnostiek wordt bepaald of een leerling passend onderwijs aanbod krijgt door middel van een leerlijn 2. Dit zal altijd in overleg met ouders, leerkracht en de intern begeleider gaan. We verwijzen voor meer informatie naar het beleidsplan Begaafdheid. Leerling in Beeld Naast de cognitieve ontwikkeling volgen wij uiteraard ook de sociaal- emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Dit doen wij onder andere met behulp van Leerling in Beeld. Dit is een vragenlijst die informatie geeft over hoe een leerling de school ervaart. Leerling in Beeld meet de. sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden en de sociale veiligheid. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de informatie in het hoofdstuk Veiligheid. Ouder-kindgesprekken Tot slot zijn voor ons de ontwikkelgesprekken van grote waarde in het volgen van onze leerlingen. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten deze gesprekken, met ouders en (vanaf groep 3) met de leerling samen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3.39% presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 27.12% boven advies scoort. Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering én doorlopende begeleiding zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Op onze school schenken wij structureel aandacht aan de sociale ontwikkeling van de kinderen. Zoals verwoord in onze visie, bieden we kinderen een omgeving waarin ze zichzelf kunnen zijn, zichzelf ontplooien en een positief zelfbeeld ontwikkelen. De kernwaarden van onze school (respect, veiligheid, groei en plezier) vormen ook het pedagogisch fundament van De Hazesprong.
Veiligheid
Respect
Groei en Plezier
Wat is de werkwijze van Basisschool de Hazesprong voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Hazesprong gebruikt het gedachtegoed van PBS (Positive Behaviour Support). Dit bevordert systematisch gewenst gedrag van alle betrokkenen. De school wil helder en voorspelbaar zijn in de omgang met elkaar. PBS is een attitude die samen zichtbaar uitgevoerd moet worden. Gedrag wordt benoemd en er wordt gewerkt met duidelijke afspraken en gedragslessen, gebaseerd op de kernwaarden van de school. Er zijn algemene gedragsverwachtingen voor de hele school en er is veel aandacht voor het gezamenlijk maken van groepsafspraken. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Hazesprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Hazesprong gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.