De Meander in Nieuwegein - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Meander Nieuwegein is 31,18 , met een spreiding van 7,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.11% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat overtreft zelfs het regionaal gemiddelde (95.71%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit. De school zet hiervoor specifiek in op maatwerk voor taal en rekenen, zoals beschreven in het zorgplan.
Fundamenteel niveau
Score: 96.1111%
Streefniveau
Met 51.67% leerlingen dat het streefniveau haalt, overtreft De Meander haar inspectiedoel (45.5%) ruimschoots. Hoewel dit percentage iets onder het regionale gemiddelde (57.3%) ligt, toont het aan dat de school effectief differentieert voor talentontwikkeling. De ingezette 'persoonlijke leerlijnen' uit het schoolplan blijken hier succesvol.
Streefniveau
Score: 51.6666%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Driekwart van de leerlingen (75.43%) krijgt een advies voor theoretische leerwegen (vmbo-(g)t/havo en hoger), met opvallend 35.71% havo/vwo-adviezen. Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen (7.14%) hoger dan bij vergelijkbare scholen (1.01%), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie. De school combineert zo ambitie met realisme in plaatsingsadviezen.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 scoort 3.2% hoger op rekenen/wiskunde dan groep 7, wat het succes van de ingevoerde 'rekenmuur'-methode in 2021 onderstreept. De school presteert beter dan Utrechtse vergelijkingsscholen op taalvaardigheid (+1.4% op begrijpend lezen), passend bij de extra taallessen uit het onderwijsprogramma.
Toets | De Meander Nieuwegein | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.78 | 176.02 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen in de school Binnen de school willen we de ontwikkeling van de leerlingen goed en zorgvuldig volgen. Leerlingen ontwikkelen zich op verschillende manieren, de resultaten die kinderen behalen kunnen heel divers zijn. We vinden het belangrijk om uit te gaan van deze verschillen en hierop aan te sluiten bij het aanbieden van de leerstof. Voor het monitoren van de ontwikkeling en de voortgang van de leerlingen werken wij met een taaksysteem. Via de taakborden en weektaken hebben de leerkrachten een goed overzicht over het functioneren van elke leerling. Uiteraard worden de vorderingen van de leerlingen regelmatig getoetst. Observaties en toetsen geven samen een goed beeld van de individuele leerling op een bepaald moment. Om een duidelijk beeld te krijgen over de leerontwikkelingen van de individuele leerling en hoe de leerling zich ontwikkelt in de groep, gebruiken we het leerlingvolgsysteem van het Cito: 'Kleuter in beeld' (groep 1-2) en 'Leerling in beeld' (groep 3 t/m 8). Van groep 3 t/m groep 8 zijn er jaarlijks vaste momenten waarop de leerlingen middels de Cito-methode getoetst worden. Daarnaast volgen wij voor deze groepen de sociaal emotionele ontwikkeling middels de vragenlijsten van KiVa. In de groepen 1-2 maken we gebruik van het kleuter-leerlingvolgsysteem ook de brede ontwikkeling, aan de hand van observaties, in kaart te brengen. De sociaal emotionele ontwikkeling vormt hierbij een wezenlijk onderdeel. Tijdens het schooljaar zijn er minimaal twee groepsbesprekingen met de intern begeleider en de overige leerkrachten, waarbij de groep en de leerling- als dat individueel nodig is - worden besproken. We werken en handelen schoolbreed planmatig en handelingsgericht. Vanuit de leerlingvolgsystemen werken we in onze school met groepsplannen, waarin het onderwijsaanbod voor de kinderen op 3 niveaus is uitgewerkt. Vervolgens passen we het effectieve directe instructie model (EDI) toe. In een groepsoverzicht worden de leerlinggegevens verzameld. Door middel van methodeonafhankelijke toetsen (Cito toetsen, met een landelijke normering), methodegebonden toetsen en/of observaties wordt meerdere keren per jaar nagegaan of vorderingen van alle leerlingen overeenkomen met de gestelde doelen. De Intern Begeleider maakt jaarlijks een toetskalender waarop staat aangegeven in welke weken de Cito Leerling Volg Systeem-toetsen worden afgenomen. Elke leerkracht neemt deze toetsen af en verwerkt de resultaten, deze kunt u als ouder inzien via het ouderportaal Parnassys. Afhankelijk van de toetsresultaten wordt een analyse uitgevoerd op leerling-, groep- of schoolniveau. Bij de analyse komen in elk geval ter sprake: een interpretatie van de afgenomen signaaltoets een vergelijking met de vorige toetsafname een nadere analyse van het toetsmateriaal relevante leerlingkenmerken, items uit het startgesprek, kenmerken van de omgeving als gezin, woonsituatie etc. verschillende onderwijskenmerken, zoals de gebruikte methode, de gegeven instructie en begeleiding, organisatievormen en leerkrachtaspecten. In overleg met de Intern Begeleider wordt er een groepsplan of individueel handelingsplan opgesteld met als doel middels een beredeneerd en passend lesaanbod de ontwikkeling van de leerlingen te bevorderen en/of de problemen van een of meer leerlingen op te lossen. Analyse op schoolniveau kan leiden tot beslissingen over de gebruikte methode(s), het lesrooster, gezamenlijke of individuele nascholing, etc. Twee keer per jaar evalueren we de toetsopbrengsten door middel van een schoolbespreking en wordt bovenstaand proces doorlopen. De concrete afspraken, gevolgde procedures en formulieren worden opgeslagen in ons administratiesysteem Parnassys. De groepsleerkracht draagt dit aan het einde van het schooljaar over aan de volgende leerkracht. Tussenresultaten Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in 'Kleuter in Beeld'(KIB) en 'Leerling in Beeld'(LIB). De resultaten van deze toetsen analyseren we niet alleen op leerlingniveau, maar ook op groeps- en schoolniveau. Deze analyse nemen we mee in het vormgeven van groepsontwikkeling en schoolontwikkeling. De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks landelijk genormeerde toetsen op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de groepsplannen (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Naast de toetsresultaten kijken we ook naar andere onderwijsbehoeften van de kinderen (sociaal-emotioneel) bij de planning van het leerstofaanbod en de mate van instructie en begeleiding.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
28% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegen 25.27% landelijk. Het percentage onderadvisering (12%) ligt nagenoeg gelijk aan het nationale gemiddelde (11.81%). Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige advisering volgens het 'kansrijk adviseren'-principe dat de school hanteert, zoals omschreven in hun doorstroomprotocol.
Sociale ontwikkeling
Als daltonschool proberen wij een zo veilig mogelijke omgeving voor onze leerlingen en ons personeel te creëren. Dit betreft zowel de fysieke als de sociale veiligheid. In ons sociaalveiligheidsplan en pestprotocol hebben we beschreven wat we op dit punt aan preventie doen, wat we doen om de veiligheid te monitoren en hoe we ermee omgaan als er onveilige situaties ontstaan (op www.scholenopdekaart.nl kunt u beide inzien). We staan voor een veilige school. We willen dat kinderen met plezier naar school gaan en volop hun talenten kunnen ontwikkelen. Samen met ouders en kinderen willen wij dit bereiken. We staan dan ook voor open communicatie, waarin ouders, kinderen en school samen optrekken om het beste uit de kinderen te halen. We vinden het belangrijk dat iedereen in de school oog heeft voor elkaar en dat we met respect met elkaar omgaan. We beogen leerlingen preventief inzicht te geven in sociale processen en hun eigen ontwikkeling. Daarnaast leren leerlingen van fouten, ook op sociaal gebied. Met behulp van de wekelijkse KiVa lessen leren we de kinderen om situaties en oplossingen vanuit diverse hoeken te bekijken. LEES MINDER
Respect
Samenwerken
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Meander voor sociale ontwikkeling?
Om sociale vaardigheden te ontwikkelen, gebruiken de leerkrachten lessen uit de methode ‘KiVa’. Het team is geschoold om deze lessen te geven. Daltononderwijs zorgt ervoor dat kinderen leren samenwerken, elkaar stimuleren en gezamenlijk aan doelen werken. Groepsprocessen worden positief beïnvloed door concrete oefeningen. Er wordt ook gebruik gemaakt van rollenspellen en/of theaterlessen. Jaarlijks wordt de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen onderzocht met de vragenlijst KiVa. De leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen ook de veiligheidsmonitor van KiVa in. Op basis van de resultaten worden maatregelen genomen om de veiligheidsbeleving te verbeteren. Periodiek wordt een risico-inventarisatie gemaakt en een plan van aanpak opgesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Meander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt de Kiva-Monitor en Kleuter in beeld en/of Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Meander?
De school gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en KiVa voor sociaal-emotioneel leren.