
Schoolweging
De schoolweging van H Walburgis is 28,87 , met een spreiding van 4,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt Basisschool H Walburgis ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijsaanbod, vooral in taalvaardigheid. Toch blijft het percentage iets achter bij het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie zoals blijkt uit de schoolweging van 28,87.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Basisschool H Walburgis behaalt met 47,6% het streefniveau, wat net onder de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48,6% ligt. Dit geeft aan dat de school zich dicht bij de verwachte prestatiegrenzen bevindt voor de eigen leerlingenpopulatie. In vergelijking met soortgelijke scholen (60,5%) is er echter nog groeipotentieel, vooral op het gebied van rekenvaardigheden zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen van H Walburgis tonen een gebalanceerde verdeling tussen praktijkgerichte en theoretische leerwegen: 33,3% vmbo-k/gt en samen 33,3% havo/havo-vwo adviezen. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl dit landelijk op 18,6% ligt. De school legt duidelijk de nadruk op maatwerk, met 16,7% praktijkonderwijs-adviezen (vmbo-b) tegenover 5,5% in de regio. Deze aanpak sluit aan bij de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | H Walburgis | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenopbrengsten van de school worden gevolgd middels methodetoetsen en door methode onafhankelijke toetsen van IEP. Methode onafhankelijke toetsen worden ingezet vanaf groep 3. In groep 1-2 worden leerlingen gevolgd middels leerlijnen van IEP. In het kader van opbrengstgericht werken, worden 2 keer per jaar op schoolniveau de tussenopbrengsten van het leerlingvolgsysteem in het team besproken. Hier wordt bekeken of er bepaalde trends op schoolniveau zichtbaar zijn waarop geïntervenieerd dient te worden. Indien dit het geval is, worden afspraken gemaakt op teamniveau. Op groepsniveau en leerlingniveau worden opbrengsten (zowel cognitieve als sociaal emotionele opbrengsten) minstens 2 keer per jaar besproken met de betreffende groepsleerkracht(en) en de intern begeleider. De ontwikkeling van de leerling en van de groep wordt op deze manier gevolgd en indien nodig worden ook hier interventies gepleegd. Daarnaast wordt de informatie die besproken wordt in deze bijeenkomsten omgezet in de werkplannen waarmee de leerkrachten werken. Indien nodig, zullen er vervolggesprekken plaatsvinden met de leerkracht, intern begeleider en eventueel ook met ouders en de betreffende leerling(en).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven hun advies presteert (60% tegenover 25,3% landelijk). Echter, ook het percentage onderadvisering (20%) ligt significant hoger dan het nationale gemiddelde (11,8%). Deze tweedeling suggereert dat het adviesproces mogelijk verder geoptimaliseerd kan worden, ondanks de beschreven 'individuele ontwikkelingsplannen' in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.
ieder kind is uniek
veiligheid en geborgenheid
betrokken en geïnteresseerd
Wat is de werkwijze van Basisschool H Walburgis voor sociale ontwikkeling?
Basisschool H Walburgis gebruikt de sociaal-emotionele tool 'Hart en Handen' van IEP. Leerlingen vullen vragenlijsten in, en de resultaten worden besproken in kindgesprekken en oudergesprekken. Op basis van de resultaten wordt gekeken of er interventies nodig zijn. Klassikale interventies worden dagelijks ingezet, naast de Kanjer-lessen. In groep 5-6 wordt Rots en Water-training ingezet, met herhalingslessen in groep 7-8.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool H Walburgis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool H Walburgis gebruikt IEP Hart en Handen en Sociale Veiligheid Vensters Po om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool H Walburgis?
Basisschool H Walburgis gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.