Comeniusschool voor Basisonderwijs in Naarden - Resultaten

Comeniusschool voor Basisonderwijs
Cort Van Der Lindenlaan 1
1412 BW Naarden

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
27.59
Spreiding
7.88

De schoolweging van Comeniusschool voor Basisonderwijs is 27,59 , met een spreiding van 7,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.77% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt 10.77% boven de inspectienorm van 85% en benadert het landelijk gemiddelde van 96.45%. Het resultaat is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27.59) en reflecteert de intensieve focus op basisvaardigheden zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.

Fundamenteel niveau

Score: 95.7746%

Streefniveau

59.15% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50.1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral in de combinatiegroepen. De prestaties liggen echter 2% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61.13%), wat samenhangt met de relatief hoge spreiding in schoolweging.

Streefniveau

Score: 59.1549%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op havo/vwo: 24% havo/vwo en 36% vwo-advies (tegenover 10.93% en 18.61% landelijk). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, tegen een landelijk gemiddelde van 1.01%. Toch wijst 8% vmbo-b/k-advies op aandacht voor diversiteit. Deze verhouding past bij het adaptieve onderwijsconcept gericht op ontwikkelkansen.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale leerwinstanalyse toont een groei van 3.1% op rekenen tussen groep 7 en 8, hoger dan de landelijke 2.4%. Dit succes wordt toegeschreven aan het 'rekencircuit' waarbij leerlingen dagelijks op eigen niveau oefenen. De taalvaardigheidsscores bleven stabiel op 79.2%, vergelijkbaar met scholen met gelijke schoolweging.

ToetsComeniusschool voor BasisonderwijsGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Elk half jaar nemen wij IEP-toetsen af bij alle kinderen vanaf groep 3. Hiermee meten wij de voortgang en passen we waar nodig ons onderwijs aan. De leerlingen van groep 1/2 volgen wij met behulp van Iep. In groep 2 wordt ook het Protocol dyslexie afgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

91.67% van de leerlingen zit op advies-niveau, ruim boven het landelijk gemiddelde van 62.93%. Opvallend is dat géén leerlingen boven advies presteren (tegen 25.27% landelijk), wat mogelijk wijst op voorzichtige advisering. Het percentage onder-advisering (8.33%) blijft wel onder het landelijk gemiddelde (11.81%), passend bij de schoolvisie op realistische doorstroom.

Sociale ontwikkeling

Wij zijn er als school van overtuigd dat we vooral preventief moeten werken. De afspraken zijn duidelijk in de school en we geven met onze methode Kwink les in sociaal emotionele vaardigheden. Ook krijgen kinderen om het jaar les in geluk door middel van lessen uit de Gelukskoffer. Hierbij leren kinderen hoe geluk voelt, hoe je je gelukkiger kan voelen en hoe je een ander gelukkig maakt.

veiligheid

verantwoordelijkheid

samen

Wat is de werkwijze van de Comeniusschool voor Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?

De Comeniusschool voor Basisonderwijs zet drie zaken in om de sociale ontwikkeling van kinderen te stimuleren: de methode Kwink, het leerlingvolgsysteem IEP en een team dat elkaar helpt en zoveel mogelijk op dezelfde lijn werkt in de omgang met de kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Comeniusschool voor Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Comeniusschool voor Basisonderwijs gebruikt Hoofd, hart en handen (IEP) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Comeniusschool voor Basisonderwijs?

De Comeniusschool voor Basisonderwijs gebruikt Kwink en de Gelukskoffer voor sociaal-emotioneel leren.