R.K. Basisschool WSKO Joannes
Wollegras 39
2671 ZZ Naaldwijk

Schoolweging

Schoolweging
27.24
Spreiding
5.39

De schoolweging van WSKO Joannes is 27,24 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, met slechts 2,6% die aanvullende ondersteuning nodig heeft. De school presteert hierin beter dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

77% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de focus op excellente prestaties. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,1%, wat de relatief sterke positie van WSKO Joannes benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 37,5% havo en 4,2% vwo-advies. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (8,33%) en havo/vwo (8,33%), wat wijst op maatwerk. Praktijkonderwijs (2,5%) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (1,01%), passend bij de brede leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWSKO JoannesGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de cognitieve ontwikkeling van kinderen te volgen, voeren we methodetoetsen uit. Daarnaast nemen we twee keer per jaar de DIA-toets af. Deze toets is adaptief, dat wil zeggen dat hij zich aanpast aan het niveau van het kind en is digitaal. Met de DIA-toetsen kunnen we de kinderen door de jaren heen volgen. Het is een landelijk genormeerd systeem om de cognitieve ontwikkeling te bepalen. Met behulp van deze toetsen stellen we vast of een kind op het juiste niveau zit en wat de onderwijsbehoefte is, zodat wij ons onderwijs hierop kunnen aanpassen. Aan de hand van deze gegevens en de gegevens van de methodetoetsen, worden de groepsplannen opgesteld. Welke toetsen gebruiken we? - Methode-toetsen - DIA-toetsen spelling, rekenen en begrijpend lezen. - DMT en AVI-toetsen voor technisch lezen - De kinderen van groep 8 maken in februari een wettelijk verplichte doorstroomtoets. Naast een leerlingvolgsysteem voor de cognitieve ontwikkeling, gebruiken we Looqin voor de de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiermee krijgen we inzicht in welbevinden, betrokkenheid en sociale veiligheid. De resultaten van de methodetoetsen en DIA toetsen voeren we in in Parnassys, ons leerlingadministratie en -volgsysteem. Twee keer per jaar krijgen de leerlingen een rapport mee.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 9,76% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11,81% landelijk. Een opvallende 24,39% stroomt door boven het oorspronkelijke advies – dit weerspiegelt de effectiviteit van de doorstroombegeleiding en de groeigerichte aanpak zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij willen een school zijn waar iedere leerling zich sociaal aanvaard voelt en zich kan ontwikkelen in een sfeer van veiligheid, acceptatie, erkenning en wederzijds respect. Met name aan het begin van het jaar, wordt veel aandacht besteed aan regels voor de omgang met elkaar, de zogenoemde 'Gouden Weken'. In iedere groep stelt de leerkracht, samen met de kinderen, klassenregels op en draagt de leerkracht zorg dat deze worden nageleefd. Pedagogisch Tact en Orka In schooljaar 2019-2020 zijn wij gestart met het traject Pedagogisch Tact van het Nivoz. Pedagogisch Tact kan kort worden samengevat als ‘het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de ander’. In dit traject staan vragen centraal die gaan over de interactie tussen leerkracht, leerlingen en hun ouders. Leerkrachten leren goed naar kinderen te kijken en vast te stellen wat kinderen van hen nodig hebben. Daarnaast maken wij gebruik van de Orka methode, waarin sociale vaardigheden, weerbaarheid en groepsvorming centraal staan. LEES MINDER

Samenwerken

Veiligheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van R.K. Basisschool WSKO Joannes voor sociale ontwikkeling?

R.K. Basisschool WSKO Joannes volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen door middel van het leerlingvolgsysteem Looqin. Looqin helpt bij het oefenen van sociale vaardigheden en geeft inzicht in de ondersteuning die leerlingen nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied. Leerkrachten en leerlingen (vanaf groep 5) vullen vragenlijsten in over bijvoorbeeld welbevinden en betrokkenheid. Bij aanleiding gaan leerkracht, leerling en ouders in gesprek. Daarnaast hanteert de school een pestprotocol om pesten aan te pakken.

Welke registratievorm(en) gebruikt R.K. Basisschool WSKO Joannes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

R.K. Basisschool WSKO Joannes gebruikt de Orka-training en Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt R.K. Basisschool WSKO Joannes?

R.K. Basisschool WSKO Joannes gebruikt de Orka-training voor sociaal-emotioneel leren.