
Schoolweging
De schoolweging van Het Kompas Montfoort is 33,33 , met een spreiding van 5,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het regionaal gemiddelde (93,9%). De school biedt hiermee een stevige basis voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 64,2% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 38,7% en het regionaal gemiddelde (50,2%). Dit benadrukt de effectieve ondersteuning van cognitief sterke leerlingen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische opleidingen: 30% havo en 25% vwo (samen 55%), ver boven de regionale vergelijking (16,1% havo en 18,6% vwo). Praktijkonderwijs blijft beperkt (0% vs. 1% regionaal), wat past bij de hoge streefniveauscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Montfoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten gebruiken wij in de groepen 3 t/m 8 om ons onderwijsleerproces te evalueren. We gebruiken hier de CITO midden- en eindtoetsen voor. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen. We gebruiken deze toetsen alleen voor de basisvakken taal (waaronder spelling en woordenschat) rekenen en Engels. In groepsbesprekingen met de intern begeleider worden de analyses bekeken en gebruikt om de groepsplannen bij te stellen. Dit gebeurt 2 keer per jaar; in februari en juni. Verder volgen we de leerlingen gedurende het jaar ook met de methodetoetsen. Wanneer bepaalde onderdelen uitvallen worden deze in het nieuwe blok extra aan de leerlingen aangeboden. Het volgen van de leerlingen in de groepen 1 en 2 gebeurt via leerlijnen met daarbij behorende observatielijsten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (26,7% vs. 11,8% regionaal), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Desondanks presteert 73,3% op adviesniveau, wat aansluit bij het beleid om realistische adviezen te geven passend bij de schoolweging.
Sociale ontwikkeling
School met de Bijbel Het Kompas besteedt doelgericht aandacht aan de verschillen in kwaliteiten en onderwijsbehoeften van de kinderen. Ieder kind mag zich ontwikkelen op zijn eigen wijze en tempo. Zo nodig worden er aanpassingen gedaan in lesaanbod. Extra aandacht wordt geschonken aan meerbegaafdheid. Meerbegaafde kinderen krijgen eens per week in de plusklas of ploetergroep een passend aanbod. Vanuit de ploetergroep krijgen ze opdrachten mee die ze gedurende de week op school of thuis kunnen maken. Ook wordt gedurende de week verdieping geboden aan de rekensterke kinderen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de methode 'Kien!'. Zowel in de plusklas als in de basisgroepen wordt specifiek aandacht besteed aan het eigenaarschap van kinderen. Zij leren zelf verantwoordelijk te zijn voor hun daden en leerresultaten, ook op sociaal gebied. LEES MINDER
Eigenaarschap
Verscheidenheid
Respect
Wat is de werkwijze van Basisschool met de Bijbel Het Kompas voor sociale ontwikkeling?
De sociale opbrengsten worden gemonitord door Leerling in Beeld (LIB) en vastgelegd door middel van de vragenlijst van Vensters in groep 7 en 8 en het sociogram. Het sociogram wordt twee keer per jaar afgenomen en bewaard in Parnassys. De opbrengsten van LIB en het sociogram worden besproken op de groepsbesprekingen. De vragenlijsten van LIB worden structureel besproken met ouders en leerlingen. Input uit LIB-observaties, sociogram kind/oudergesprekken en groepsbesprekingen wordt gebruikt bij het opstellen van het groepsplan sociaal-emotioneel.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool met de Bijbel Het Kompas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool met de Bijbel Het Kompas gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Leerlijnen Parnassys, Leerling in Beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool met de Bijbel Het Kompas?
Basisschool met de Bijbel Het Kompas gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan, Ernst van Grol weerbaarheidstraining.