
Schoolweging
De schoolweging van De Bienekebolders is 25,70 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maar liefst 98,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score behoort tot de hoogste 10% van vergelijkbare scholen en benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs op deze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
80,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie verwachte 53,8% voor deze leerlingenpopulatie. Dit overtreft zelfs het landelijk gemiddelde (64%), wat duidt op effectieve differentiatie in het reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 43,75% van de leerlingen krijgt een havo-, havo/vwo- of vwo-advies (tegen 35,5% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt onder het regionaal gemiddelde (1,01%), wat aansluit bij het profiel van de school. De combinatie vmbo-(g)t/havo (18,75%) is populairder dan elders (10,34%), mogelijk door doorstroomprogramma's.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bienekebolders | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In alle groepen zijn er tussentijdse metingen van resultaten. Daar worden onder andere observaties en methodetoetsen voor gebruikt. De leerkrachten analyseren de resultaten en passen aan de hand daarvan hun handelen aan. Dit wordt in blokplanningen beschreven. Daarnaast zijn er methode-onafhankelijke instrumenten in gebruik. Bij groep 1-2 Looqin en Bosos. In groep 3-8 worden Looqin en IEP gebruikt. Deze toetsen worden ook geanalyseerd en leiden tot aanpassingen in de lesstof of individueel en/of groepsniveau. De tussentijdse resultaten worden besproken met de Kwaliteits Coördinator van de school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Op de Bienekebolders bieden we kinderen gereedschappen aan die ze nodig hebben om uiteindelijk te groeien tot een volwassene met zelfvertrouwen. Ook vinden we een positief-kritische blik en respectvolle houding ten opzichte van zichzelf, anderen en de samenleving heel belangrijk. Het kind leert daarmee eigen verantwoordelijkheid te dragen en een grote mate van zelfstandigheid te ontwikkelen.
Veiligheid
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Bienekebolders voor sociale ontwikkeling?
Op basis van de visie op sociaal-emotionele ontwikkeling worden veel activiteiten georganiseerd en is er een doorgaande lijn in het volgen van de leerlingen op dit gebied. De school gebruikt Looqin om alle leerlingen van elk leerjaar te volgen en Vensters in groep 6-7-8. Om de doorgaande lijn te borgen gebruikt Openbare Basisschool De Bienekebolders allerlei activiteiten in de klas zoals kringgesprekken, en maakt ze ook gebruik van de voorlichting door bureau HALT.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Bienekebolders om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Bienekebolders gebruikt Looqin en Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Bienekebolders?
Openbare Basisschool De Bienekebolders gebruikt 'Een doos vol gevoelens' als methode voor sociaal-emotioneel leren.