Openbare basisschool de Kameleon
Langenboomseweg 1 A
5451 JH Mill

Schoolweging

Schoolweging
31.4
Spreiding
6.39

De schoolweging van De Kameleon Mill is 31,40 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Zie bovenstaande tekst bij 'streef_niveau'.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

97.66% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 95.23%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Voor het streefniveau scoort de school 56.14% tegenover 55.36% bij vergelijkbare scholen. Beide resultaten onderstrepen een effectieve basiskwaliteit, mede gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.40).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel benadrukt diversiteit: 23.8% vmbo-(g)t en 14.3% vwo (landelijk: 16.45% en 18.61%). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals havo/vwo (19.05%). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 4.76% (vmbo-b), wat lager is dan de regionale gemiddelden. Deze verdeling sluit aan bij de lage schoolweging-spreiding (6.39).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Kameleon MillGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt in beeld gebracht door de leerkracht. Kinderen die meer uitdaging nodig hebben krijgen naast de convergente differentiatie wekelijks in een kleine groep gelijkgestemde passend aanbod. Bij de vakken rekenen en taal is een aparte leerroute voor deze kinderen uitgezet. Naast deze plusroute in de groep volgt een groep plus-kinderen een extra verdiepend aanbod verzorgd door Brigitte School. Wij volgen de vorderingen en gedragingen van kinderen door: Ø Observaties tijdens lessen en/of activiteiten Ø Toetsten die bij de methode horen (methode gebonden toetsten) Ø Halfjaarlijkse Cito-toetsen (niet-methode gebonden toetsen) en data analyse Ø Observatielijsten van ‘Parnassys’ (groep 1-2) Ø Sociogram Ø Sociale veiligheidsmonitor van Leerling in Beeld In groep 1-2 wordt gebruik gemaakt van het observatiesysteem van ‘Parnassys’. De leerkrachten vullen op een aantal momenten in het jaar, digitaal gegevens in over de leerlingen. Dit met als doel het optimaal volgen van de ontwikkeling van kinderen in de groepen 1 en 2, waardoor de kwaliteit en de einddoelen gewaarborgd blijven. Er wordt in de groepen 1 en 2 niet meer getoetst. Vanaf groep 3 nemen we methodetoetsen af. Het doel van deze toetsen is om aan het eind van een hoofdstuk of blok te kijken of leerlingen alles hebben begrepen en kunnen toepassen. De resultaten van die toetsen worden dan ook omgezet in doelen en plannen op de korte termijn. Zo krijgen de leerlingen die dat nodig hebben extra uitleg en oefening. Het kan ook zijn dat we de methodetoets vooraf afnemen, om de beginsituatie in kaart te brengen. We willen namelijk instructie op maat bieden. Leerlingen die bepaalde stof al beheersen, kunnen dan verdiepende lesstof aangeboden krijgen. Naast de methodetoetsen gebruiken we ook de halfjaarlijkse Citotoetsen, waarbij onafhankelijk van de methode wordt getoetst wat leerlingen het afgelopen halfjaar hebben geleerd. Hierdoor zien we of leerlingen in staat zijn het geleerde in brede zin toe te passen. Het betreft toetsen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Deze toetsen zijn landelijk genormeerd van I tot V. Deze worden in een grafiek uitgezet, waardoor leerkracht, ouders en leerlingen per vak kunnen zien hoe de cognitieve ontwikkeling verloopt. De resultaten van de halfjaarlijkse Citotoetsen worden twee keer per jaar in het team doorgesproken tijdens de studiedagen data-analyse en worden omgezet in plannen en doelen voor het komende half jaar. Hierop worden het lesprogramma, de verwerkingsopdrachten en de manier van instructiegeven aangepast om zo goed mogelijk aan te sluiten bij het niveau en tempo van de leerlingen. Daarnaast maken we gebruik van Klassenkracht om de ontwikkeling op sociaal emotioneel gebied te volgen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

41.67% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk: 25.27%), terwijl slechts 8.33% onder advies scoort. Deze cijfers reflecteren een zorgvuldige advisering, mogelijk mede dankzij het IEP-toetsbeleid waarbij heroverwegingsgesprekken plaatsvinden bij hogere toetsuitslagen. De focus op doorlopende ontwikkelingslijnen in het leerlingvolgsysteem draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

Op de Kameleon heerst een voor kinderen, leerkrachten en ouders open en gezellige sfeer, waarin ieder kind een plek in de groep kan vinden. Respect voor elkaar, je verbonden voelen, acceptatie van verschillen en op een prettige manier met elkaar omgaan, zijn belangrijke aspecten. Er wordt aandacht besteed aan het oplossen van conflicten, maar we willen vooral preventief optreden. Normen en waarden vinden we erg belangrijk. Pesten ontstaat vaak uit een ongenoegen over het verbonden voelen en verbonden zijn met de omgeving. Belangrijk hierin is een goed gevoel van eigenwaarde. Zelfvertrouwen is hierin een sleutelwoord. Via zelfvertrouwen kom je tot betrokkenheid en verbondenheid. LEES MINDER

Gelukkige kinderen

Autonome kinderen

Sociale kinderen

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool de Kameleon voor sociale ontwikkeling?

Openbare basisschool de Kameleon maakt gebruik van de Fides methodiek, die werkt met symbolen om het belang van zelfvertrouwen, betrokkenheid en verbondenheid zichtbaar en begrijpelijk te maken. De methodiek wordt preventief ingezet. De vaste kringen in de groep dragen bij aan een veilig klimaat, waarin lief en leed wordt gedeeld, waarin wordt gevierd en gelachen, maar we elkaar ook aanspreken op gedrag. De sociale veiligheidsmonitor van Leerling in Beeld helpt mee om individuele sociale competenties van kinderen in beeld te brengen en geeft aanwijzingen voor de hele groep en de leerkracht. Met deze gegevens kunnen gerichte lessen en activiteiten worden ingezet. De aanpak en de scholing van Klassenkracht helpt hierbij. RESPECT vormt de basis: rekening houden met de omgeving en elkaar en de omgeving waarderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool de Kameleon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool de Kameleon gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociogram, Thermometer (Klassenkracht), Leerling in beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool de Kameleon?

Openbare basisschool de Kameleon gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Fides methodiek, Klassenkracht.