
Schoolweging
De schoolweging van De Boomgaard Mijnsheerenland is 25,44 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 98,8% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingspercentage van 96,6%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
IKC De Boomgaard scoort uitstekend op het streefniveau: 74,6% van de leerlingen behaalt dit niveau, wat ruim boven de inspectienorm van 53,8% en het vergelijkingspercentage van 63,97% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor hogere prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 41,94% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, tegenover 18,61% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs-adviezen ontbreken volledig (0% vs. 1,01% regio). De combinatie van vmbo-(g)t (16,13%), havo/vwo (9,68%) en vwo laat zien dat de school hoge ambities koestert, passend bij het Leader-In-Me-concept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Boomgaard Mijnsheerenland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.6 | 175.28 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de toetsen die horen bij onze lesmethoden, nemen we tweejaarlijks de toetsen af van het Cito-leerlingvolgsysteem. Deze laatsten worden afgenomen volgens een toetskalender; dit is een jaarkalender waarop het afnemen van landelijk genormeerde toetsen per groep en per vakgebied is aangegeven. De toetskalender wordt voor het begin van het schooljaar geactualiseerd. Alle toetsen worden opgenomen in de activiteitenkalender. Om de afname van toetsen zo zuiver mogelijk te laten plaatsvinden, gebruiken wij een toetsprotocol. De resulaten van methodetoetsen en van de Cito-toetsen zijn steeds online in te zien via een ouderportaal. Voor de kleuters wordt een portfolio samengesteld met hun schoolwerkjes. Twee keer per jaar wordt van hen een rapport opgesteld van een breed palet aan ontwikkelingsaspecten in KIJK!. De leerlingresultaten worden regelmatig gevalueerd en besproken in speciale teambijeenkomsten en in groepsbijeenkomsten met de IB'er. Er wordt een vertaalslag gemaakt naar het handelen in de klas in een groepsplan en zonodig (individuele) handelingsplannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert: 16,13% tegen 11,81% landelijk. Slechts 9,68% stroomt door boven advies (vs. 25,27% gemiddeld). Deze cijfers suggereren mogelijk voorzichtig adviseren, maar ook ruimte voor verbetering in doorstroombegeleiding. De sterke focus op persoonlijke ontwikkeling vanuit het schoolconcept komt hier nog niet volledig tot uitdrukking.