
Schoolweging
De schoolweging van De Fontein Mijdrecht is 30,61 , met een spreiding van 6,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school overtreft hiermee zowel het landelijk gemiddelde (95,7%) als de eigen complexe uitgangspositie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,61) hogere ambities waarmaakt. Landelijk scoort 57,3% van vergelijkbare scholen op dit niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweeledig beeld: 20,6% havo/vwo en 17,7% vwo (hoger dan regio’s 10,9% en 18,6%), maar ook 8,8% vmbo-k en 2,9% vmbo-b. De focus op theoretische leerwegen (64,7% havo/vwo/vmbo-(g)t) combineert ambitie met passend onderwijs voor een diverse populatie. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (vs. 1,0% in de regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fontein Mijdrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.62 | 177.01 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het systematisch volgen van de ontwikkel van uw kind. Groep 1/2 In de kleutergroepen volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen aan de hand van de leerlijnen Jonge Kind en vullen wij het leerlingvolgsysteem (LOVS) ParnasSys in. U kunt het teruglezen in de vorm van een verslag in het rapport. We volgen de ontwikkeling van de leerlingen en bekijken steeds de groei die het heeft gemaakt. Hierdoor heeft de leerkracht dagelijks inzicht in de groei die een kind maakt. We observeren of de leerlingen nieuwsgierig, leergierig, geboeid en ondernemend zijn maar ook kijken we naar zelfvertrouwen, spelontwikkeling, taakgerichtheid, motoriek, samenwerken, zintuigelijke en auditieve waarneming. Uiteraard volgen de leerkrachten ook de taal- en rekenontwikkeling en oriëntatie in ruimte en tijd. Op basis van deze informatie zien wij de groei en ontwikkeling van het kind dat zich ontwikkelt ten opzichte van datgene wat wij aanreiken en ten opzichte van de leeftijdsgenoten. De leerlingen worden mondeling getoetst op fonemisch bewustzijn (lettertoets, analyse en synthesetoets). Hierop wordt de eventuele extra begeleiding en instructie in de groep/leerling afgestemd. Groep 3 t/m 8 Vanaf groep 3 worden methode gebonden toetsen (toetsen die in de lesmethode zijn opgenomen) en niet methode geboden toetsten (LiB) afgenomen. De gebonden toetsen worden afgenomen na een afgeronde periode en de Cito toetsen (rekenen, begrijpend lezen, spelling, technische lezen) nemen wij twee keer per jaar af. In groep 7 krijgen de leerlingen hun voorlopig adviesgesprek en in groep 8 hun definitieve schooladvies voor het voortgezet onderwijs. In februari maken de leerlingen van groep 8 de Cito doorstroomtoets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Opvallend is dat 12,5% onder advies presteert (iets hoger dan 11,8% landelijk), maar 12,5% scoort juist boven verwachting. Dit weerspiegelt de zorgvuldige advisering zoals beschreven in het POVO-proces.
Sociale ontwikkeling
Op De Fontein is een veilig en fijn klimaat en wij geloven dat veiligheid een randvoorwaarde is en nodig om tot groei te komen. Alle leerkrachten zijn onderwezen in de Kanjertraining. De Kanjertraining heeft tot doel sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag te voorkomen of te verminderen en het welbevinden te vergroten bij kinderen en jongeren. Samen met de gedragspecialist zorgen zij voor een positief pedagogisch klimaat met een duidelijk kader. De wetgeving verplicht de school om de veiligheidsmonitor af te nemen en zet tevredenheidspeilingen (onder ouders en leerlingen) uit. Deze uitkomsten geven informatie over ons klimaat. Het rapport zal besproken worden met het team en de medezeggenschapsraad (MR) en indien nodig zal een plan worden opgesteld om het klimaat op school verder te verbeteren. LEES MINDER
Openheid en respect
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Fontein voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Fontein zorgt samen met ouders en leerlingen voor een goed pedagogisch klimaat. De school hanteert een duidelijke structuur om vertrouwen en veiligheid te bevorderen, sociale vaardigheden te versterken, oplossingsstrategieën te leren, bewustwording van eigenheid te stimuleren, verantwoordelijkheid te leren nemen, actief burgerschap en sociale integratie te bevorderen, en ouderbetrokkenheid te vergroten. De Kanjertraining helpt leerkrachten om anders naar het gedrag van kinderen te kijken. De kernwaarden 'openheid en respect', 'veiligheid' en 'verantwoordelijkheid' zijn geïntegreerd in de aanpak.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Fontein gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Fontein?
Basisschool De Fontein gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.