Basisschool Cypressenhof in Middelburg - Resultaten

Basisschool Cypressenhof
Rentmeesterlaan 245
4336 EL Middelburg

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
31
Spreiding
6.44

De schoolweging van Cypressenhof is 31,00 , met een spreiding van 6,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,24% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het regionaal gemiddelde (95,71%). De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden taal en rekenen bij te brengen, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Fundamenteel niveau

Score: 97.2386%

Streefniveau

Met 61,34% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert de school significant boven de inspectienorm van 45,5% en het regionaal gemiddelde (57,3%). Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in cognitieve vakken, met name rekenen waarop 73% van groep 8 uitstroomt op of boven het streefniveau.

Streefniveau

Score: 61.3412%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen reflecteren hoog ambitieniveau: 25,4% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 14,9% havo/vwo-combinatie. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1,5%), wat lager is dan vergelijkbare scholen (1,0%), mogelijk door vroegtijdige signalering van leerachterstanden. De sterke theoretische focus blijkt ook uit 23,9% vmbo-(g)t-adviezen.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse laat stabiele groei zien: groep 8 scoort 12% hoger op rekenen-wiskunde dan groep 5. De geïntegreerde aanpak van vakoverstijgende projecten (zoals 'Rekenkunst') lijkt hieraan bij te dragen. De school presteert hierbij boven regionale verwachtingen.

ToetsCypressenhofGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door middel van toetsing en observatie volgen wij de ontwikkeling van kinderen. Om te kunnen beoordelen of wij als school hierbij voldoende bereiken, wordt naast de methodetoetsen en observaties gebruik gemaakt van landelijke normen. Hiervoor gebruiken wij het Leerlingvolgsysteem van IEP en KIJK. Door deze toetsen één of twee keer per jaar structureel in te zetten, meten we of ons onderwijs opbrengt wat we willen. We verantwoorden ons ermee naar ouders en naar andere externen, zoals het bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Intern worden gegevens benut voor analyses.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

36,5% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), wat het accurate maar ambitieuze adviesproces benadrukt. Slechts 11,1% zit onder advies, gelijk aan het landelijk gemiddelde. Deze cijfers sluiten aan bij het geïntensiveerde doorstroomtraject met portfolio-beoordelingen en VO-partnerschappen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Respect voor elkaar Met elkaar voor elkaar Veiligheid Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan. LEES MINDER

Met elkaar voor elkaar

Weerbaarheid

Coöperatief leren

Wat is de werkwijze van Basisschool Cypressenhof voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Cypressenhof werkt met diverse programma's en methoden voor sociale ontwikkeling, waaronder lessen uit het PAD-programma, coöperatieve werkvormen, klas- en teambouwers, Goed van Start, Kwink en Rots & Water. In de groepen 3-6 worden gevoelskaartjes gebruikt om emoties bespreekbaar te maken. Goed van Start wordt gebruikt in de groepen 5-8 voor het maken van gezamenlijke regels en afspraken. De Kwink methode maakt gebruik van coöperatieve werkvormen, klas- en teambouwers, en de steungroepaanpak bij pestgedrag. Rots & Water is een weerbaarheidstraining voor de groepen 5 t/m 8. Het welbevinden van kinderen wordt vanaf groep 6 gemonitord door middel van een leerlingtevredenheidsmeting.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Cypressenhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Cypressenhof gebruikt Kijk! en IEP hart en handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Cypressenhof?

Basisschool Cypressenhof maakt gebruik van Rots en Water, Goed van Start en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.