Kindcentrum Het Kompas
Zuiderlaan 197 C
7944 EE Meppel

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 93,4% ruimschoots gehaald, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt een degelijke basiskwaliteit, hoewel de vergelijkingsscore (96,4%) aantoont dat vergelijkbare scholen nog betere resultaten boeken, met name op taaldomeinen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 48,6% score voor het streefniveau blijft de school net onder de inspectienorm van 50,1%. Dit vraagt om verdere aandacht, vooral op rekenvaardigheden waar de vergelijkingsscore (61,1%) een aanzienlijk potentieel laat zien. De school zet in op doelgericht differentiëren, zoals beschreven in het verbeterplan 2024.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op midden- en hogere niveaus: 26,6% vmbo-(g)t en 22,8% havo (regio: 16,4% en 16,1%). Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (15,2%) dan bij vergelijkbare scholen (18,6%). Praktijkonderwijs blijft met 1,27% beperkt, wat beter scoort dan het regionaal gemiddelde (0,12%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methode-gebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen (Cito-toetsen). We gebruiken een zogenaamd 'early warning' - systeem. Hiermee kunnen we trends ontdekken en daar waar nodig preventief maatregelen nemen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? We werken als school opbrengstgericht. We analyseren de resultaten van de toetsen (op basis van de CITO toetsen) en stellen ambities vast op grond van de klas en op grond van de leerresultaten van de afgelopen 3 leerjaren. Deze ambities liggen minimaal op of boven het landelijke resultaat (Dit is boven de inspectienormen). De werkwijze is als volgt; twee maal per jaar, na de midden – en na de eindtoets bekijken de intern begeleiders de opbrengsten aan de hand van overzichten uit ParnasSys, “inspectiekaart” , “schoolanalyse” en “leerjaaranalyse”. Met de leerkrachten bekijken we de trend, schoolontwikkeling, aan de hand van het document “schoolanalyse”. We bespreken de factoren die tot succes hebben geleid en we kijken kritisch naar resultaten die niet conform onze verwachtingen zijn. Waar dat nodig is passen we interventies toe. Op basis van deze gesprekken worden afspraken gemaakt m.b.t. de voortgang, deze zijn terug te vinden in het groepsplan (klasseplan) Leerlingen en leerkrachten mogen trots zijn op de behaalde leerprestaties. Daarbij geldt voor ons: "We kunnen niet van alle kinderen dezelfde sterren maken. Maar we kunnen ze wel laten schitteren". We streven ernaar dat alle kinderen kunnen presteren naar eigen vermogen. We hebben hoge verwachtingen van alle kinderen en we werken aan (vaardigheids)groei binnen hun mogelijkheden. Niet alles wat een kind leert is te 'vangen' in een toets.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

34,2% van de leerlingen presteert boven advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 8,9% zit onder advies (landelijk: 11,8%), wat past bij de beschreven nadruk op zorgvuldige advisering in het schoolondersteuningsprofiel. Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van de doorlopende begeleiding.

Sociale ontwikkeling

Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij gebruiken op school daarvoor de kanjertraining. Wij streven onderstaande doelen na: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.Leren om verantwoordelijkheid te nemen. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. Bij deze methode hoort een leerlingvolgsysteem om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. LEES MINDER

Respect en vertrouwen

Veiligheid en geborgenheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Het Kompas voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Het Kompas gebruikt de Kanjertraining, een serie lessen met oefeningen om de sfeer in de klas te verbeteren. Deze lessen worden tweewekelijks gegeven door de eigen groepsleerkracht. De methode kent een leerlingvolgsysteem om de sociale opbrengsten te meten (vanaf groep 5). De Kanjertraining vormt voor de school de leidraad om pedagogisch beleid te maken en helpt leerkrachten anders te kijken naar het gedrag van kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Het Kompas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Het Kompas gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Het Kompas?

Kindcentrum Het Kompas gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.