
Schoolweging
De schoolweging van De Lindegaerd is 31,03 , met een spreiding van 6,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Deze score blijft al vijf schooljaren stabiel boven de 95%, wat wijst op een solide basiskwaliteit. Ter vergelijking: landelijk haalt 95.2% van de leerlingen dit niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 43.5%. Dit overtreft zelfs de regionale vergelijkingsgroep (55.4%), wat duidt op effectieve basisvaardighedentraining. De score is consistent met de relatief hoge doorstroom naar havo/vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 33.33% havo of hoger (tegen 27.04% landelijk). Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-adviezen (13.33% vs 18.61% landelijk). Tegelijkertijd is 6.67% van de adviezen onbekend, mogelijk door late doorstroomkeuzes. De school onderscheidt zich met intensieve adviseringstrajecten vanaf groep 6.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Lindegaerd | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
BS de Lindegaerd werkt volgens de 5 principes van het formatief handelen. - Doelen als uitgangspunt: - Meerdere bronnen om tot beslissingen te komen; - Succes voor alle leerlingen; - Versterken van het didactisch repertoire; - Formatief werken als team. Dit betekent dat we behalve naar cijfers en waarderingen, vooral ook kijken naar het proces, naar het handelen en naar de reflectie daarop. We meten gedurende periodes met toetsen of ons handelen in de lijn der verwachting ligt, of niet. Hierna sturen we bij. We toetsen met toetsen uit de methodes, met toetsen ontwikkeld door CITO en we meten met observatie-instrumenten. Zo krijgen we een compleet beeld. Daarnaast zijn we getrainde professionals om tijdens de instructie en verwerking al informatie op te halen, zonder dat kinderen dat direct merken. We kunnen op deze manier snel ons handelen bijstellen en zorgen voor een passende aanpak. Denk hierbij aan zowel (hoog)begaafde kinderen als aan kinderen die op basis van een leerprobleem een aanpassing nodig hebben, en alles daar tussenin. We kunnen op deze wijze onderwijs passend maken voor een zeer grote doelgroep. Samen met professionals als CPO-ers (expert-leerkrachten van de onderwijsstichting), dyslexiespecialisten, logopedisten, rekenspecialisten, gedragsspecialisten, hoogbegaafdheidspecialisten en anderen kijken we naar de schoolresultaten, groepsresultaten en leerlingresultaten. Zo nemen we als collectief een verantwoordelijkheid in het aanbod. Als we in school de expertise niet kunnen bieden, dan zorgen we voor externe expertise om verder te komen (natuurlijk in afstemming met ouders). Op dit moment zien wij goede, stijgende tussenopbrengsten in de school. De resultaten van rekenen, spelling en begrijpend lezen zijn goed aan de maat. Het kan altijd voorkomen dat een kind het erg moeilijk heeft op school. We doen er alles aan om te zorgen dat kinderen bij hun eigen groep blijven en meestromen naar het volgende jaar. We hebben hiervoor inmiddels goede ervaringen met hybride onderwijs (op maat gemaakte instructies die gevolgd kunnen worden in een ander leerjaar, zonder te hoeven doubleren). Toch kan een doublure in uitzonderingssituaties nodig zijn. Hierover wordt u tijdig geïnformeerd. De school bepaalt of een kind blijft zitten, zie de website van de rijksoverheid voor meer informatie (Wie bepaalt of mijn kind blijft zitten of overgaat naar de volgende groep of klas? (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wie-bepaalt-of-mijn-kind-blijft-zitten-of-overgaat-naar-de-volgende-klas). Andersom kan het ook voorkomen dat een kind kan versnellen en een klas kan overslaan, of 2 leerjaren gecombineerd kan volgen. Hiervoor hebben we beleid opgesteld samen met onze specialist meer- en hoogbegaafdheid.Het exacte beleid voor doubleren en versnellen is op te vragen bij de directie of de intern begeleider van onze school. Hierin motiveren we de keuzes die we maken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Onze school vindt het van groot belang dat we gezamenlijk werken aan een positieve sfeer op school. De kracht zit in de gezamenlijkheid. Niemand staat er alleen voor. Onze school telt rond de 100 leerlingen en we kennen elkaar allemaal. Van klein tot groot. We werken met SWPBS als schoolbrede aanpak. In aanvulling hierop hanteren wij de lijsten van de KiVa-aanpak, omdat deze een mooi sociogram weergeven van groepen in onze school. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen groeien als persoon en een persoonlijkheid kunnen en mogen ontwikkelen. Op school zijn we daar bewust mee bezig. Wij hanteren op school een aanpak genaamd 'SWPBS'. Het staat voor SchoolWide Positive Behaviour Support: schoolbrede, positievie gedragsondersteuning. De aanpak gaat uit van het positieve in kinderen en volwssenen, stimuleert het boemen en bekrachtigen hiervan en zorgt er zo voor dat negatief gedrag vermindert en uiteindelijk verdwijnt. Meer informatie vindt u hier: www.swpbs.nl/ouders De aanpak wordt versterkt door de inzet van een gedragsspecialist. Zij houdt de rode draad in beeld, coacht collega's, werkt met kinderen aan hun gedrag en zorgt ervoor dat iedereen zich prettig en veilig voelt.De specialist is coördinator, verbindingspersoon tussen kinderen en leerkrachten als het gaat om gedrag en zorgt voor balans. De methode die we volgen is de methode Kwink. Het geeft ons inhoud tijdens de lessen rondom sociaal-emotioneel leren, biedt ons gespreksonderwerpen en stuurt ons waar nodig. Zelf bepalen we wat in de groepen belangrijk is, wat urgent is en prioriteit heeft. De methode biedt ons dan de inhoud om met kinderen aan de slag te gaan.De methode is ontwikkeld door één van de sterkste pedagogen uit de huidige tijd en verbindt het kind met de buitenwereld. Het leren omgaan met emoties van zichzelf en de ander speelt hierin een grote rol. Wat beogen we met actief burgerschap en sociale cohesie? Kerndoelen die direct of indirect over burgerschap gaan zijn in het basisonderwijs ondergebracht bij het leergebied 'Oriëntatie op jezelf en de wereld'. In dit leergebied oriënteren leerlingen zich op zichzelf, hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en ze zin en betekenis geven aan hun bestaan.Sociale cohesie legt de nadruk op gelijkwaardigheid en gedeelde waarden ongeacht ieders achtergrond. Het gaat om het leren samenleven met elkaar. Dat alle burgers deelnemen aan de maatschappij en bekend zijn met en betrokken bij uitingen van de Nederlandse cultuur in haar verscheidenheid. De huidige kerndoelen en ondersteunende kerndoelen voor burgerschap zijn (en deze streven wij na): De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting, de grondrechten en de rol van de burger. De leerlingen leren kennis van, inzicht in de werking en respect voor de achterliggende abstracte basiswaarden, ook in hun onderling verband: Vrijheid, zolang de vrijheid en gelijkwaardigheid van anderen worden gerespecteerd; Gelijkwaardigheid; Solidariteit, waaronder respect, verdraagzaamheid, integriteit en verantwoordelijkheidszin. Ze leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een be-langrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waar-onder seksuele diversiteit. De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en van anderen. De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht als verkeersdeelnemer en als consument. De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. De leerlingen leren vaardigheden die nodig zijn om zich in de digitale samenleving staande te houden te zichzelf te ont-wikkelen, Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. Dit betekent dat wij niet volstaan met het aanbieden van traditionele kennis uit de schoolvakken, maar ook door het burgerschap actief te integreren en op deze manier de leerlingen zelf te laten ervaren wat dit begrip werkelijk betekent.· Wij stimuleren de leerlingen om zelf taken aan te pakken waarmee zij bijdragen aan gemeenschapsbelangen op buiten-schools terrein en betrekken daar buitenschoolse connecties bij. Wij zoeken mogelijkheden voor leerlingen om een actievere rol te spelen in de schoolgemeenschap met meer verantwoordelijkheden voor besluitvorming en uitvoering. Wij bieden een respectvolle oefenplaats waarin actief geoefend kan worden met de basiswaarden en burgerschapsvaardigheden geïnternaliseerd kunnen worden. De minimale kern bestaat uit: Actieve bevordering van de autonomie; Vrijheid van meningsuiting Het gelijkheidsbeginsel; Verdraagzaamheid; Begrip en verantwoordelijkheidsbesef; Het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie. Burgerschap is ook een structureel onderdeel van onze schoolcultuur. Bestuurders, leraren, ondersteunend personeel en vrijwilligers binnen de school vervullen een voorbeeldrol en functioneren als rolmodel. Wat zegt de Inspectie van het Onderwijs over sociale ontwikkeling: Sociale ontwikkeling belangrijk voor leerling Een goede sociale ontwikkeling, met goede sociale vaardigheden, heeft grote invloed op de levensloop van leerlingen. Het bevordert leren, helpt uitval voorkomen en leidt tot betere kansen op de arbeidsmarkt. De sociale en maatschappelijke competenties waarmee leerlingen het onderwijs verlaten zijn belangrijk om op een goede manier met anderen te kunnen samenleven, en nodig als fundament voor onze democratische samenleving. Dat maakt de aandacht die scholen geven aan bevordering van ‘actief burgerschap en sociale integratie’ van groot belang. LEES MINDER
Respect
Een veilige omgeving
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool de Lindegaerd voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Lindegaerd is een SWPBS school. SWPBS staat voor School Wide Positive Behavior Support. Het is een preventieve aanpak waarbij de school bouwt aan een leeromgeving waarin leraren en ondersteuners zijn toegerust om leerlingen te motiveren. Kernelementen zijn onder meer het formuleren van gedragsverwachtingen vanuit gezamenlijk vastgestelde waarden, gericht zijn op wat leerlingen goed doen en hen daarop bekrachtigen, ongewenst gedrag effectief ombuigen en data benutten om gedragsvraagstukken snel in beeld te krijgen. Naast SWPBS gebruikt de school elementen uit de KiVa aanpak, met name de vragenlijst voor een sociogram en KiVa-maatjes op het schoolplein.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Lindegaerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Lindegaerd gebruikt Viseon, de KiVa vragenlijst en Parnassys - Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.