
Schoolweging
De schoolweging van De Rank Meerkerk is 29,56 , met een spreiding van 5,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit, ondanks een lichte daling t.o.v. vergelijkbare scholen (95,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
50,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Hoewel lager dan regionale vergelijkingen (57,8%), toont dit adequate differentiatie in een complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het advies is sterk gericht op theoretische routes: 31% vmbo-(g)t en 31% havo/vwo-advies (vs. 16,5% en 27,3% regionaal). Praktijkonderwijs (0%) blijft achter bij het regionaal gemiddelde (1,01%), wat past bij de hoge doorstroom naar havo/vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Rank Meerkerk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.9 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op CBS De Rank volgen we vanaf de start van hun schoolloopbaan de ontwikkeling van kinderen. In groep 1 en 2 volgen we de ontwikkeling door middel van observaties. Deze leggen we vast in de Leerlijnen Jonge Kind van Parnassys. In de groepen 3 t/m 8 maken leerlingen de methodegebonden toetsen en tweemaal per jaar de toetsen van Leerling in Beeld voor begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, spelling, DMT en AVI. De resultaten van deze toetsen worden opgeslagen in Parnassys. Vanuit dit programma en vanuit de observaties van de leraar wordt een analyse gemaakt. Op basis van deze analyse stellen de leraren een groepsnotitie op waarin zij het aanbod en werkwijze voor de komende periode beschrijven. Deze groepsnotitie is een dynamisch document per blok en per les worden er bewuste keuzes door de leerkracht gemaakt en daarbij kan van het groepsplan worden afgeweken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage (23,1%) presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de brede adviesrange. Tegelijkertijd slaagt 73,1% erin op advies te presteren, wat aansluit bij de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
De Rank is een Kanjerschool. Alle vaste groepsleerkrachten van CBS De Rank zijn gecertificeerde kanjertrainers. De Kanjertraining richt zich op het vergroten van de sociale vaardigheden en probleemoplossend vermogen van kinderen. Ze blijken meestal heel goed in staat om conflicten zelf op een creatieve en rechtvaardige manier op te lossen. Met Kanjertraining leren kinderen elkaar aan te spreken op concreet gewenst gedrag. Ze leren om te gaan met hun gevoelens, voor zichzelf op te komen, te luisteren naar anderen, elkaar te respecteren en conflicten op een goede manier op te lossen. We werken samen aan een veilig pedagogisch klimaat, waarin leerlingen hun eigen identiteit kunnen ontwikkelen. De Kanjertraining is gebaseerd op de volgende regels: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee Binnen de school is een Kanjercoördinator opgeleid. Deze kanjercoördinator zorgt ervoor dat de Kanjertraining geborgd wordt, houdt de nieuwste ontwikkelingen in de gaten en begeleidt leerkrachten bij het geven van de kanjertraining. De kanjercoördinator is ook opgeleid als anti-pestcoördinator. De Anti-pestcoördinator weet invulling te geven aan wettelijke verplichtingen op het gebied van sociale veiligheid (Wet Veiligheid op school). We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen met Kanvas. Twee keer per jaar worden de vragenlijsten door leerkrachten en vanaf groep 5 door leerlingen ingevuld. De resultaten hiervan worden door de leerkracht geanalyseerd. Naar aanleiding hiervan worden er kindgesprekken en oudergesprekken gehouden om te kijken welke ondersteuning er gegeven kan worden. De IB-er en kanjercoördinator kunnen de leerkracht hierbij begeleiden LEES MINDER
vertrouwen
veiligheid
respect
Wat is de werkwijze van CBS De Rank voor sociale ontwikkeling?
Het pedagogische klimaat van CBS De Rank is gericht op het creëren van een veilige omgeving met heldere verwachtingen over omgang met elkaar en de omgeving. De school zorgt voor een duidelijke structuur van regels en teamleden dienen als voorbeeld. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt systematisch gevolgd door middel van meetinstrumenten, observatie en gesprekken met kinderen en ouders. In de klas wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van sociale competenties middels de Kanjertraining en een positieve grondhouding van het team.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Rank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Rank gebruikt Kanvas en Sociale veiligheid WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Rank?
CBS De Rank gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.