
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Malden is 24,93 , met een spreiding van 6,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,7% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, vergelijkbaar met andere scholen (97,3%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (60,5%) ligt 4,3%-punt boven de signaleringswaarde (56,2%), wat aantoont dat de school effectief inzet op het behalen van hogere leerdoelen. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (66,9%), past dit bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 27,8% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 16,7% havo. Opvallend is het hoge percentage ‘onbekend’ advies (16,7%), mogelijk door uitstroom naar niet-gangbare trajecten. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), wat in contrast staat met landelijke trends (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Malden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178 | 177.68 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij monitoren de tussentijdse resultaten door: Het nakijken van gemaakt werk en door observaties van de leerkrachten tijdens de lessen. Indien nodig, dan geven de leerkrachten gelijk inhoudelijke feedback. Het analyseren van de resultaten van methode gebonden toetsen. Op basis daarvan wordt ,indien nodig, herhaling of verrijking aangeboden. Deze kan worden aangeboden in de eigen groep of groepsoverstijgend. Daarnaast gebruiken we onafhankelijke, landelijk genormeerde toetsen van Leerling in Beeld (Cito). Twee keer per jaar worden deze toetsen afgenomen, in januari en juni. Daarna analyseren we op school- en op groepsniveau de toetsresultaten met het team en stellen we onze doelen voor de komende periode. Hierdoor hebben we als school een goed beeld van de ontwikkeling van de leerlingen en kunnen we dat beeld in perspectief plaatsen van de resultaten die vergelijkbare leerlingen behalen. We kunnen op adequate wijze actie ondernemen als dat nodig is. Als school worden wij geacht om ambitieuze doelen te stellen. Wij doen dit met behulp van onze schoolstandaard en referentieniveaus. Wij hebben voor de vakgebieden rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen bepaald wat de gewenste ambities zijn op schoolniveau. Jaarlijks bekijken wij met het team of wij aan onze schoolstandaard voldoen en de referentieniveaus behalen en welke eventuele interventies nodig zijn. De schoolstandaard en referentieniveaus zijn terug te vinden in het schoolondersteuningsprofiel, beschikbaar op www.scholenopdekaart.nl. U ontvangt de resultaten van uw kind tijdens de rapportgesprekken. Het rapport kunt u inzien in het digitale portfolio dat wij gebruiken (Mijn Rapport Folio).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
84,6% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 7,7% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring en aanpassingen van het adviesprotocol. De combinatie van vroege richtingadviezen (vanaf groep 7) en nazorg draagt bij aan dit resultaat.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Respect
Samen Leven
Jezelf mogen zijn
Wat is de werkwijze van Basisschool de Regenboog voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Regenboog gebruikt in de groepen 1 en 2 de leerlijnen jonge kind van ParnasSys en in de groepen 3 tot en met 8 het volgsysteem SCOL. Leerlijnen jonge kind is een digitaal observatie-registratie instrument dat welbevinden en betrokkenheid koppelt aan competenties en prestaties. Het maakt bevorderende en belemmerende factoren inzichtelijk. De leerkracht kan aan de hand van de bevindingen gerichte activiteiten aanbieden op groepsniveau, met persoonlijke aandacht voor de brede ontwikkeling van elk kind. SCOL is een digitaal hulpmiddel waarbij de leerkracht via een vragenlijst het sociaal-emotionele functioneren van een kind in kaart brengt, waarna er suggesties komen voor extra ondersteuning. Leerlingen van groep 6 tot en met 8 vullen ook zelf een vragenlijst in. Basisschool de Regenboog werkt met verschillende materialen om extra onderwerpen per groep te behandelen die sociale opbrengsten verhogen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Om de sociale ontwikkeling van de leerlingen te monitoren, maakt Basisschool de Regenboog gebruik van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Regenboog?
Basisschool de Regenboog maakt gebruik van GroepsGeluk en diverse andere materialen ter ondersteuning van sociaal-emotioneel leren.