
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviesverdeling toont een sterke praktijkoriëntatie: 48.98% praktijkonderwijs (vs. 40.63% regio) en 20.41% vso-advies (dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde). Theoretische leerwegen zijn beperkt vertegenwoordigd (6.12% vmbo-(g)t/havo). Deze focus sluit aan bij het schoolprofiel als expertisecentrum voor ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Talententuin Maastricht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingen in de onderbouw worden gevolgd met het digikeuzebord. Dit volgsysteem zorgt er voor dat kinderen gedurende de schooltijd zelf kunnen kiezen (soms met behulp van de leerkracht). Daarnaast is het een observatiesysteem voor de leerkracht om de kwantitatieve en kwalitatieve vorderingen te beschrijven. Kwantitatieve vorderingen hebben alles te maken met hoe veel een kind per dag doet, maar ook hoe vaak hij een bepaald werkje doet. Bij kwalitatieve vorderingen kan gekeken worden hoe goed het de dingen doet. Het meten van de resultaten gebeurt in de groepen B t/m J op een aantal manieren: Het toetsen van de leerlingen van de behandelde stof middels methode gebonden toetsing. Hier wordt vooral gemeten of de aangeboden stof wordt beheerst die de afgelopen periode is aangeboden. Het volgen van leerling in hun dagelijks werk. Bijvoorbeeld het werken in werkboekjes en werkschriften. Het observeren van leerlingen tijdens hun werk zowel op gedurende het theoretische aanbod als bij de praktische aanbod. Om de toetsen of de opgehaalde gegevens ook daadwerkelijk kloppen nemen we 2 keer per jaar (februari/maart en einde schooljaar) de nieuwe toetsen van Cito af, leerling in beeld. Leerkrachten zullen samen met de IB-er (en eventueel de GW-er) kijken of de resultaten overeenkomen. Omdat we te maken hebben met een school voor speciaal basisonderwijs zal (bijna) altijd een analyse plaatsvinden van de LIB-toetsen. Aan de hand van deze analyse wordt gekeken of er diagnostiek en interventies nodig zijn. De toetsen van LIB (inclusief de analyses) worden besproken in een groepsbespreking (VCB). In groep 8 zal in februari de doorstroomtoets worden gemaakt. Ouders worden van alle resultaten op de hoogte gebracht middels rapporten die de leerlingen 2 keer per jaar ontvangen. Tevens zal het OPP van elke leerling twee keer per jaar worden bekeken, besproken met ouders en zo nodig worden aangepast en/of verder ontwikkeld. Al deze bevindingen worden door het OT in een diepteanalyse samengebracht. Op schoolniveau zullen de interne begeleiders in afstemming met het managementteam deze analyse bekijken en afzetten tegen onze schoolnormen. In een teamoverleg wordt deze analyse met het team gedeeld. De diepteanalyse vormt een onderdeel van de schoolzelfevaluatie. Deze zal dan weer leiden tot een nieuw jaarplan en vormt tevens een tussenevaluatie van het schoolplan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering (11.9% vs. 11.81% landelijk), ondanks de complexe populatie. 73.81% blijft op adviesniveau, wat wijst op realistische plaatsing. De 14.29% bovenadvies toont kansengelijkheid voor doorzetters, passend bij de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school. Ons doel is om kinderen op een positieve manier deel te laten nemen aan de maatschappij. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Kennis en het opdoen van sociale vaardigheden gaan hand in hand. Dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien willen we de leerlingen graag bijbrengen. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij vragen van ouders om dit samen met ons te bereiken en dit dan ook te zien als een gezamenlijk belang. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. We ondersteunen onze leerlingen in hun ontwikkeling tot evenwichtige mensen die respectvol (vanuit duidelijke waarden en normen) omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving. Het ondersteunen van onze leerlingen in hun ontwikkeling tot personen die kennis hebben van, en respect hebben voor het anders zijn (waaronder ook andere opvattingen en overtuigingen zoals bijvoorbeeld religie sexe en of geaardheid).We richten ons op de algemene ontwikkeling. LEES MINDER
Samen en Sociaal
Verantwoordelijkheid
Zelfstandigheid
Wat is de werkwijze van Talententuin Maastricht voor sociale ontwikkeling?
Een veilig klimaat voor optimale ontwikkeling is een speerpunt van Talententuin Maastricht. Het welbevinden van leerlingen wordt twee keer per jaar getoetst met de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL) en indien nodig geëvalueerd met het Onderwijs Team (OT), de SEO-coördinator, leerling en ouders. Daarnaast vindt er elke 2 jaar een klanttevredenheidsonderzoek plaats. De opbrengsten hiervan evalueren het management, het OT en het team en interveniëren indien nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt Talententuin Maastricht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Talententuin Maastricht gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Talententuin Maastricht?
Talententuin Maastricht gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.