
Schoolweging
De schoolweging van Montessori Basisschool Maastricht is 23,23 , met een spreiding van 5,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,63% behaald fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke signaleringswaarde (85%) ruimschoots. Dit consistent hoge resultaat onderstreept de toegankelijkheid van het onderwijs voor alle leerlingniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 61,94% ruim boven de inspectienorm van 58,9% voor het streefniveau. Dit benadrukt de effectiviteit van het montessorionderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve prestaties, ondanks een leerlingenpopulatie met lagere verwachtingen door de inspectie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 26,67% vwo en 13,33% havo/vwo-advies, samen 40% hoger onderwijsadvies. Dit is boven het landelijk gemiddelde (38,54% voor havo/vwo/vwo). Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), wat aansluit bij het montessoriprofilering als academische opleidingsschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Maastricht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingen in de onderbouw worden gevolgd met het digikeuzebord. Dit volgsysteem zorgt er voor dat kinderen gedurende de schooltijd zelf kan kiezen (soms met behulp van de leerkracht). Daarnaast is het een observatiesysteem voor de leerkracht om de kwantitatieve en kwalitatieve vorderingen weg te schrijven. Kwantitatieve vorderingen hebben alles te maken met hoe veel een kind per dag doet, maar ook hoe vaak hij een bepaald werkje doet. Bij kwalitatieve vorderingen kan gekeken worden hoe goed het de dingen doet. Het meten van de resultaten gebeurt in de middenbouw en bovenbouw een aantal manieren: Het toetsen van de leerlingen van de behandelde stof middels methode gebonden toetsing. Hier wordt vooral gemeten of de aangeboden stof wordt beheerst die de afgelopen periode is aangeboden. Het volgen van leerling in hun dagelijks werk. Bijvoorbeeld Snappet. Het observeren van leerlingen en hun werk. Om de toetsen of de opgehaalde gegevens ook daadwerkelijk kloppen. Hiervoor nemen we 2 keer per jaar de nieuwe toetsen van cito af van leerling in beeld. Leerkrachten zullen samen met de IB-er kijken of de resultaten overeenkomen. Mocht dit niet het geval zijn vindt er op leerling niveau een analyse plaats. Aan de hand van deze analyse wordt gekeken of er diagnostiek en interventies nodig zijn. In groep 7 doet de school mee aan de CITO-entreetoets. Alle leerlingen van groep 7 doen hier aan mee om mede te komen tot goede (objectieve) groepsprofielen en een jaarlijks schoolprofiel. Ouders worden van alle resultaten op de hoogte gebracht middels verslagen die de leerlingen ontvangen. De toetsen van LIB (inclusief de analyses) worden besproken in een groepsbespreking. In groep 6 nemen we een vereenvoudigde cognitieve capaciteitentest af. Deze geeft een globaal beeld wat leerlingen zouden moeten kunnen als eerst meting richting het voortgezet onderwijs. Hiervoor gebruiken we ADIT van A-vision. In groep 7 doet de school mee aan de CITO-entreetoets. Alle leerlingen van groep 7 doen hier aan mee om mede te komen tot goede (objectieve) groepsprofielen en een jaarlijks schoolprofiel. In groep 8 zal in februari de route 8 doorstroomtoets worden gemaakt. Al deze bevindingen worden door de IB-ers in een diepteanalyse samengebracht. Op schoolniveau zullen de interne begeleiders in afstemming met het managementteam deze analyse bekijken en afzetten tegen onze schoolnormen. Dit als hulp voor de leerkracht en/of de school of er al dan niet bijgestuurd moet worden. IN een teamoverleg wordt deze analyse met het team gedeeld. De diepteanalyse vormt een onderdeel van de schoolzelfevaluatie. Deze zal dan weer worden leiden tot een nieuw jaarplan en vormt tevens een tussenevaluatie van het schoolplan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,15% van de leerlingen presteert onder advies (iets hoger dan 11,81% landelijk), maar 69,7% zit op het geadviseerde niveau. De combinatie van zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding blijkt uit het feit dat 84,85% van de leerlingen minimaal het verwachte niveau haalt.
Sociale ontwikkeling
Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij vinden het belangrijk, dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen waarbij van en met elkaar leren op school centraal staat. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. Vanzelfsprekend zijn we ook afhankelijk van ouders. We ondersteunen onze leerlingen in hun ontwikkeling tot evenwichtige mensen die respectvol (vanuit duidelijke waarden en normen) omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving.We ondersteunen onze leerlingen in hun ontwikkeling tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen. Ze leren hun mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden.We ondersteunen onze leerlingen in hun ontwikkeling tot mensen die “meedoen”, die actief betrokken willen zijn in de samenleving en die gericht zijn op samenwerking.We ondersteunen onze leerlingen in hun ontwikkeling tot personen die kennis hebben van, en respect hebben voor andere opvattingen en overtuigingen (religies).We richten ons op de algemene ontwikkeling en we geven onze leerlingen culturele bagage mee voor het leven. LEES MINDER
samenwerken, samenleven
vrijheid in gebondenheid
leer het mij zelf te doen
Wat is de werkwijze van de Montessori Basisschool voor sociale ontwikkeling?
De Montessori Basisschool acht een veilig klimaat essentieel voor de ontwikkeling van leerlingen. Het welbevinden van leerlingen wordt twee keer per jaar getoetst met behulp van de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL). De resultaten worden indien nodig besproken met de intern begeleider, SEO-coördinator, leerling en ouders. Daarnaast wordt er elke twee jaar een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd door Beekveld & Terpstra. Het management, de intern begeleiders en het team evalueren de resultaten en interveniëren indien nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Montessori Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Montessori Basisschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Montessori Basisschool?
De Montessori Basisschool gebruikt SOEMO-kaarten als methode voor sociaal-emotioneel leren.