
Schoolweging
De schoolweging van Manjefiek is 34,92 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90.6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, boven de landelijke norm van 85%. De combinatie van extra rekenuren en digitale adaptieve leerroutes draagt hieraan bij, zoals vermeld in het schoolplan 2023-2027.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweeledig beeld: 17.86% praktijkonderwijs/vmbo-b (vs. 6.65% regio) naast 21.43% havo/vwo (vs. 29.54% regio). De relatief hereikbaar gepositioneerde adviezen weerspiegelen de complexe leerlingenpopulatie. Opvallend is het aandeel dubbeladviezen (35.7%), passend bij het gepersonaliseerde adviesproces met ontwikkelingsperspectieven.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Manjefiek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, volgen we leerlingen middels observaties, methodegebonden werk, kindgesprekken en tussentijdse toetsen. De tussenresultaten zijn zichtbaar middels methodegebonden leerlingsoftware, snappet, en cito-lovs. Naast methodegebonden toetsen zijn er ook methode-onafhankelijke toetsen (cito) die de kennis en vaardigheid van leerlingen bij een vak in kaart brengen. In onze school wordt goed en intensief samengewerkt in een fijne sfeer, waarbij wij positieve verwachtingen van de leerlingen hebben. Wij zijn er van overtuigd dat dit bijdraagt aan de kwaliteit van ons onderwijs. Schoolresultaten en ontwikkelingsgroei van leerlingen zijn o.a. afhankelijk van het instroomniveau en de mogelijkheden van een leerling, de betrokkenheid van de thuisomgeving en de kwaliteit van ons onderwijs. Een kind is veel meer dan een cijfer natuurlijk. Dat cijfer zegt helemaal niet zo veel, indien er geen rekening wordt gehouden met "achtergrond en bagage" waarmee een leerling onze school binnenstapt (o.a. thuis-en omgevingssituatie, aanleg, motivatie, welbevinden, zelfbeeld) De sociaal-emotionele ontwikkeling van een leerling is ook van groot belang. Deze ontwikkeling volgen we dan ook nauwgezet. Naast het structureel volgen van de leerlingen en waar nodig tussentijds bijstellen van ons onderwijsaanbod, kijken we twee keer per jaar met een helicopterview naar aanbod en resultaten op school-, groeps- en leerlingniveau middels de schoolzelfevaluatie en groepsbesprekingen. De hieruit voortvloeiende informatie leidt waar nodig tot aanpassingen van het onderwijsaanbod. Als we verbeterthema's op schoolniveau zien, worden deze meegenomen in ons nieuwe schoolplan. De Onderwijsinspectie vergelijkt onze basisschool periodiek met andere scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie en houdt bij de beoordeling van de scores rekening met de kenmerken van die leerlingenpopulatie. We sluiten met onze schoolambities aan bij de normen die voor onze populatie zijn vastgesteld. Voor meer informatie kunt u terecht bij het Inspectierapport
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
43.75% stroomt uiteindelijk boven het advies door – ruim boven het landelijk gemiddelde (25.27%). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering met ‘ruimte voor groei’, zoals verankerd in het doorstroomprotocol. Het percentage onder advisering (31.25% vs. 11.81% landelijk) relateert aan de complexe populatie, waarbij aanvullende ondersteuning in het VO cruciaal blijkt.