
Schoolweging
De schoolweging van De Groene Oase is 27,56 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, iets onder het vergelijkingspercentage (96,4%) maar ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de brede basiskwaliteit, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
73,33% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (61,13%), toont het aan dat de school effectief differentieert. De focus op 'ontwerpend leren' draagt waarschijnlijk bij aan deze resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Sterke focus op theoretische doorstroom: 31,58% vmbo-(g)t en 15,79% vwo-advies (vergeleken met 16,45% en 18,61% landelijk). Praktijkonderwijs blijft beperkt (0% vs. 1,01% regio). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie en hoge spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Groene Oase | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.55 | 175.48 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school gebruikt daarvoor het CITO-leerlingvolgsysteem, de kinderen maken de Leerling in Beeld toetsen. De resultaten van de toetsen gebruiken we op twee manieren. Enerzijds geven de resultaten informatie over de leervorderingen van de kinderen. Dat helpt ons om het aanbod op hun niveau af te stemmen. We volgen daar mee de kinderen in hun ontwikkeling. Anderzijds geven de gemiddelde scores ons informatie over de resultaten van ons onderwijs. We vergelijken de gemiddelden met normen en kunnen zo bepalen of de kwaliteit van onze lessen goed is. Na zo'n analyse schrijven we in ieder leerjaar een groepsplan waarin vermeld wordt waar in de de komende periode aandacht aan wordt besteed. De volgende toetsen worden afgenomen: - Woordenschat, leerjaar 3 t/m 8 - Begrijpend lezen, leerjaar eind 3 t/m 8 - Taalverzorging, leerjaar 3 t/m 8 - Rekenen, leerjaar 3 t/m 8 - Technisch lezen Drie Minuten Toets (woorden), leerjaar 3 t/m 7 - Technisch lezen AVI (verhaaltjes), leerjaar 3 t/m 8 Deze toetsen uit ons leerlingvolgsysteem zijn onafhankelijk en landelijk genormeerd. We hanteren een toetskalender, waarop staat aangegeven wanneer in welke groep een toets moet worden afgenomen
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,67% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 20% boven verwachting presteert. Dit ratio (1:3) toont zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het 'doorstroomprotocol' van de school.
Sociale ontwikkeling
De sociale opbrengsten zijn het resultaat van onze pedagogische aanpak. Als groene school streven we ernaar dat kinderen verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en voor hun omgeving. We hebben dit samengevat in de volgende gedragsverwachtingen: - Geloof in jezelf - Rustig door de school - Opgeruimd staat netjes - Eerlijk zijn naar elkaar - Naar elkaar omzien In school zijn posters opgehangen waarin dit zichtbaar wordt gemaakt. We spreken hier regelmatig over met de kinderen. LEES MINDER
Zelfvertrouwen
Omzien naar elkaar
Zorg dragen voor de omgeving
Wat is de werkwijze van Basisschool De Groene Oase voor sociale ontwikkeling?
De school heeft gekozen voor deze aanpak omdat het aansluit bij de Kanjertraining, de visie op duurzaamheid en de christelijke identiteit.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Groene Oase om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.