School voor speciaal basisonderwijs De Kristal
Pauwenkamp 347
3607 TC Maarssen

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen reflecteren de complexe populatie: 23,1% praktijkonderwijs (vs. 40,6% vergelijkbare scholen) en 30,8% vmbo-b. Opvallend is dat 11,5% vmbo-(g)t-advies ontvangt, waarmee de school zich onderscheidt in doorstroom naar theoretische leerwegen. Deze differentiatie sluit aan op het transparante adviestraject dat start in groep 1/2.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe KristalGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Cito Leerling in beeld: De tussenresultaten meten wij met het methode onafhankelijke meetinstrument 'Cito Leerling in beeld'. Als school hebben wij ambities beschreven die wij tussentijds met onze leerlingen willen behalen. Twee keer per jaar nemen wij deze toetsen af: in januari en mei/juni. Na iedere tussentijdse meting bekijken de leerkrachten de resultaten, brengen deze in kaart met Leerling in beeld en bespreken deze in de bouw. Het overall beeld deelt en bespreekt directie met het team. Methode gebonden toetsen: Naast deze methode onafhankelijke toetsen gebruiken wij ook methode geboden toetsen. Bijvoorbeeld behorende bij de taal- en spellingmethode Staal en de rekenmethode Wereld in getallen (Wig). HGW/OGW gesprekken: De resultaten bespreken de leerkrachten (en indien van toepassing ook de onderwijsassistenten) met de adjunct-directeur, gedragswetenschappers en specialisten vier maal per jaar tijdens de OGW (opbrengstgericht|) en HGW (handelingsgericht) gesprekken. OGW gaat over: hoe ga jij ervoor zorgen dat de resultaten gebaseerd op de schoolambities behaald worden. HGW gaat over: wat heb jij als leerkracht nodig in deze groep, in deze omstandigheden en wat ga jij doen? En, heb jij hier zelf ondersteuning bij nodig. Dit doen wij in transparante gesprekken. Ook hierin denken we 4D: data-duiden-doelen- doen. Wij realiseren ons dat onze doelgroep vaak een lange aanlooptijd nodig heeft om tot leren te komen. Wij kiezen er daarom voor om tot en met groep 6 het aanbodniveau richting VMBO basis/kader aan alle leerlingen aan te bieden. Wij leggen de lat hoog. Na groep 6 sturen wij aan op het uitstroomniveau van de leerlingen. Deze varieert van praktijkonderwijs, VMBO BBL, VMBO KB, VMBO TL tot HAVO. Al een aantal jaren participeren wij in een netwerk van zo'n 30 SBO scholen. Cito resultaten worden geüpload in een database. Vergeleken met deze scholen scoort de Kristal op de vakgebieden spelling, begrijpend lezen en rekenen boven het groepsgemiddelde van deze 30 SBO-scholen. Onze technisch leesresultaten worden hierin niet meegenomen maar wij weten dat deze goed zijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,3% van de leerlingen zit onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat samenhangt met de intensiteit van ondersteuningsbehoeften. De ‘warme overdracht’ en monitoring via 'Onderwijs transparant' zorgen desondanks voor 55,6% op-adviesplaatsingen. De focus op realistische adviezen verkleint het risico op uitval.

Sociale ontwikkeling

Onze leerlingen hebben naast ondersteuningsbehoeften op didactisch vlak veelal ook ondersteuningsbehoeften op het gebied van sociale ontwikkeling. Leerlingen komen vaak de school binnen met een laag zelfbeeld en hebben behoefte aan ondersteuning op dit vlak. Als een leerling een goed sociaal-emotioneel welbevinden heeft, draagt dit in hoge mate bij aan zijn of haar (didactische) ontwikkeling. Wij 'zien' onze leerlingen en sluiten op alle vlakken aan daar waar nodig. Ieder kind beschikt over een ontwikkelingsperspectiefplan waarin duidelijk staat aangegeven wat de kwaliteiten van de leerling zijn en waar nog belemmerende factoren zijn. De leerkracht heeft de leerling in het zicht en biedt een groepsaanbod waar alle leerlingen van profiteren en heeft daarnaast ook oog voor het individuele kind. Dit is de kracht van het speciaal basisonderwijs. Om onze leerlingen goed te monitoren volgen wij zowel de didactische, sociaal-emotionele als motorische ontwikkeling. Sociale opbrengsten zijn van groot belang. In het SBO, om goed tot ontwikkeling te komen en voor later om als burger goed te kunnen participeren in de maatschappij. LEES MINDER

Eigenheid

Verbinding

Groei

Wat is de werkwijze van School voor speciaal basisonderwijs De Kristal voor sociale ontwikkeling?

Bij School voor speciaal basisonderwijs De Kristal staat sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. Leerkrachten gebruiken het OPP (Ontwikkelingsperspectief) van elke leerling om zicht te krijgen op hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeften op dit gebied. De school werkt op basis van pedagogisch tact en competentievergroting, en geeft traumasensitief les. Er is een leerlijn 'sociaal gedrag' van de CED groep die leerkrachten gebruiken bij het invullen van het OPP om doelen te stellen. Resultaten van de instrumenten Leerling in beeld en Bosos worden besproken tijdens HGW/OGW-gesprekken om de sociaal-emotionele ontwikkeling en het veiligheidsgevoel van leerlingen in kaart te brengen. De school maakt structureel gebruik van de methode 'Vreedzaam' om aandacht te besteden aan sociale en maatschappelijke ontwikkeling, inclusief burgerschap en seksuele vorming. De school beschikt over een fulltime jeugdzorgwerker die extra ondersteuning biedt aan circa 10% van de leerlingen, gericht op emotie-regulatie, faalangst en agressie-regulatie. Eenmaal per jaar ontvangen de leerlingen lessen schooljudo, gericht op vertrouwen, samenwerking, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier.

Welke registratievorm(en) gebruikt School voor speciaal basisonderwijs De Kristal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor speciaal basisonderwijs De Kristal gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kindbegrip en Bosos.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor speciaal basisonderwijs De Kristal?

School voor speciaal basisonderwijs De Kristal gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame School.