
Schoolweging
De schoolweging van De Wegwijzer Lomm is 32,54 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt net niet gehaald: 84,85% tegen een signaalwaarde van 85%. Dit wijst op risico's in basisvaardigheden, vooral vergeleken met het landelijk gemiddelde van 93,89%. De school zou hier extra aandacht aan moeten besteden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 28,79% behaald streefniveau (tegen 38,7% signaalwaarde) presteert De Wegwijzer onder de verwachtingen. Deze score ligt significant lager dan het landelijk gemiddelde van 50,17%, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage onbekende adviezen (27,27%), wat vragen oproept over de registratie. Van de bekende adviezen domineert vmbo-k/gt (45,45%), ruim boven regionale gemiddelden. Praktijkonderwijs (9,09%) komt vaker voor dan landelijk (1,01%), wat past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wegwijzer Lomm | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de leerlingen goed te kunnen volgen nemen we twee keer per jaar de Cito-toetsen af. De tussenresultaten die we hiermee verkrijgen geven ons zicht op de leerontwikkeling van de leerlingen op individueel- en op groepsniveau. De leerlingen van de groepen 1 en 2 hebben geen Cito-toetsen. Bij deze leerlingen gaan we uit van de dagelijkse registratie in het kleutervolgsysteem en de afname van het dyslexieprotocol bij de groep 2 leerlingen. Twee keer per jaar voert de teamleider met de groepsleerkracht analysegesprekken. A.d.h.v. de tussenresultaten en de observaties in de groep worden er afspraken gemaakt over een passend aanbod/ begeleiding van individuele of groepjes kinderen. Deze afspraken worden vastgelegd in een groepsplan. Naast de groepsplannen stellen de teamleiders ook een verbeterplan op. Hierin worden de acties n.a.v. de tussenresultaten op schoolniveau beschreven. Op stichtingsniveau voert het MT twee keer per jaar met een externe deskundige (BCO- onderwijsadvies) de zogenaamde MAX-gesprekken. De tussenresultaten en het verbeterplan vormen de input voor dit gesprek.Op stichtingsniveau wordt tevens nog de kwaliteitsmonitor afgenomen. Hierbij wordt specifiek in kaart gebracht waar scholen/stichting nog verbeteringen kan doorvoeren. De aandachtsgebieden worden opgenomen in bovengenoemd verbeterplan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt onder advies door (vs. 11,81% landelijk). 40% presteert boven advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Dit suggereert een terughoudend adviseringbeleid met ruimte voor groei in het VO.
Sociale ontwikkeling
Wat is de visie van uw school op sociale opbrengsten? Alle kinderen SWPBS is een aanpak voor alle leerlingen, met specifieke interventies voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit kan variëren van tijdelijke hulp tot op school tot professionele jeugdzorg. De aanpak is gericht op de hele schoolomgeving. Alle medewerkers Alle medewerkers worden betrokken bij het formuleren van de waarden van de school en bij de uitvoering van de verschillende interventies. Zo wordt gewenst gedrag bekrachtigd door de leerkracht in de klas, maar ook door de conciërge op het schoolplein en de leesmoeder in de bibliotheek. Op en om de school De reikwijdte van SWPBS betreft de school en de schoolomgeving. Dus niet alleen in de klas, maar ook in de gangen, op het schoolplein en bij activiteiten buiten de school worden kinderen aangemoedigd prosociaal gedrag te laten zien. LEES MINDER
training soc. vaardigheden
ind. pedagogische begeleiding
ind. didactische begeleiding
Wat is de werkwijze van De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
De Wegwijzer werkt volgens de PBS (Positive Behavior Support) werkwijze. Kernpunten hierin zijn: leerlingen weten welk gedrag verwacht wordt, gedrag wordt aangeleerd, gewenst gedrag wordt bekrachtigd en bij ongewenst gedrag volgt een duidelijke consequentie. De school, ouders en (jeugd)zorg werken intensief samen. De leerlingen van groep 3 t/m 8 maken een LIB sociaal emotioneel test om de sociale ontwikkeling te monitoren. Bij de kleuters wordt de sociale ontwikkeling gemonitord via de leerlijnen van het Digikeuzebord. Uit analyse van afgelopen jaar bleek dat de samenwerkingsvaardigheden nog niet goed genoeg waren geborgd in een doorgaande lijn. Daarom is voor het schooljaar het aanbod van samenwerkingsvaardigheden per unit gepland in het jaarrooster. Sociale opbrengsten zitten opgenomen in de kwaliteitscyclus van de diverse ondersteuningsniveau's. Verder werden in schooljaar Leerlingentevredenheidsonderzoeken afgenomen voor de boven bouw en de resultaten hiervan besproken met team/leerlingen en MR. Acties zijn uitgezet. De verdere werkwijze is opgenomen in het document Burgerschap en ligt ter inzage bij de directie.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Wegwijzer gebruikt de LIB Sociaal emotioneel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.