
Schoolweging
De schoolweging van De Waterval Loenen is 28,47 , met een spreiding van 6,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,1% score voor het fundamenteel niveau overtreft De Waterval zowel de landelijke vergelijking (96,4%) als de inspectienorm (85%). Dit benadrukt de brede basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is de sterke vertegenwoordiging van theoretische leerwegen: 17,65% havo/vwo- en 17,65% vwo-advies. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1,01%). De school profileert zich hiermee als academisch georiënteerd.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Waterval Loenen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.06 | 174.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen elke school worden toetsen afgenomen. Toetsen kunnen binnen het onderwijs op verschillende manieren worden ingezet: Diagnostisch/formatief toetsen: Dit is bedoeld om inzicht te krijgen in het leren. Formatieve toetsen geven de leerkracht en de leerling inhoudelijke feedback op de vooruitgang van de leerling en geven informatie over wat er nog nodig is om het einddoel te bereiken. Formatieve toetsen worden afgenomen tijdens het leerproces; het zijn toetsen om (van) te leren. Selecterend/summatief toetsen: Wanneer toetsen summatief gebruikt worden, dan worden er toetsen afgenomen om een eindresultaat of leeropbrengst te bepalen. Deze toetsen worden afgenomen ná het leren. Deze toetsen kunnen ook dienen om de prestatie van de leerling te vergelijken met andere kinderen (of ‘de verwachting’) en kunnen richting geven aan beslissingen, zoals keuzes voor het middelbare school niveau. Evaluerend toetsen: Toetsen worden ook gebruikt om de kwaliteit van het onderwijs te beoordelen en evalueren. Hierbij wordt duidelijk of de beoogde leeruitkomsten zijn behaald. Toetsen bieden daarmee ook een verantwoording van het gegeven onderwijs aan leerkrachten en derden. Het team gebruikt deze informatie om te reflecteren op de inhoud en uitvoering van het onderwijs; dit is een voortdurend ontwikkelingsproces. In de praktijk kan één toets vaak op meerdere manieren worden ingezet. Op de Poort vinden wij het belangrijk om ons er steeds van bewust te zijn dat toetsen géén doel op zich is, maar een middel om een doel te bereiken. Toetsen worden doelgericht ingezet in het leerproces. Wij vinden goede toetsen én toetsen op een goede manier belangrijk. Om leerlingen goed te kunnen volgen in hun ontwikkeling, moeten wij inzicht krijgen in hun ontwikkeling. Daarbij vinden wij het belangrijk om goed te volgen hoe het leerproces verloopt: waar staat het kind, wat gaat er goed, wat nog niet, welke instructie- en verwerkingsvormen zijn nodig, welke voorwaarden zijn nodig voor de volgende stap? Om deze reden zullen wij frequent formatieve toetsen inzetten. Natuurlijk zijn toetsen niet de enige manier om informatie te verkrijgen; observatie, vragen stellen en samen in gesprek gaan zijn minstens even belangrijk! Wanneer alle informatie samen wordt genomen, krijgen we een zo breed mogelijk beeld. Leerlingen worden waar mogelijk betrokken bij de uitkomsten van formatieve toetsen. Op deze manier krijgen zij inzicht in hun eigen leerproces en worden zij er actief bij betrokken. Soms is het ook nodig om summatief te toetsen om de leeropbrengsten in kaart te brengen. De leerkracht kan hiermee checken of de beoogde leerdoelen behaald zijn. Bij het geven van adviezen voor bijvoorbeeld vervolgonderwijs, vinden wij het belangrijk om altijd het totaalbeeld mee te wegen; uitkomsten van toetsen maken hier slechts een onderdeel van uit. Als school vinden wij het belangrijk om kinderen kwalitatief goed onderwijs te bieden. Wij reflecteren daarom niet alleen op het leren van de kinderen maar óók op ons eigen handelen. Toetsen kunnen evaluerend worden ingezet om onze eigen kwaliteit te verbeteren. Leerlingvolgsysteem toetsen Scholen zijn wettelijk verplicht om náást de toetsen van de school zelf (inclusief de toetsen die horen bij de gebruikte onderwijsmethodes) ook gebruik te maken van een leerlingvolgsysteem (LVS) om kennis en vaardigheden op het gebied van taal, rekenen en wiskunde in kaart te brengen. Een leerlingvolgsysteem bestaat uit een set van toetsen die gedurende de schoolloopbaan worden gebruikt om de ontwikkeling van de leerling te volgen. Wij maken gebruik van LIB (leerling in Beeld) toetsen van CITO. Deze toetsen zullen een- of tweemaal per jaar worden afgenomen. Het leerlingvolgsysteem biedt de mogelijkheid tot een verdiepende analyse, waarbij gedetailleerde foutenanalyses worden gemaakt en er gekeken kan worden welke onderdelen nog extra aandacht behoeven. Deze Cito-toetsen bieden enerzijds informatie over de effectiviteit van het geboden onderwijs, anderzijds worden de resultaten gebruikt om het onderwijs aan te passen. We gaan daarbij uit van hoge en realistische doelen om het maximale uit de kinderen te halen. De resultaten van deze toetsen worden besproken en worden omgezet naar acties in de groep en met de individuele leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21,4% van de leerlingen presteert onder het advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de hoge ambities in schooladviezen. Wel scoort 14,3% boven advies, wat aansluit bij het doorstroombeleid dat leerlingen uitdaagt.
Sociale ontwikkeling
Wij willen graag dat ieder kind met plezier naar school gaat. Een school moet een veilige omgeving zijn. Om dat te realiseren moet iedereen zich houden aan de volgende afspraken: We helpen elkaar We zijn te vertrouwen Niemand blijft zielig Niemand speelt de baas Niemand lacht uit We praten en werken netjes en rustig We zijn netjes op de spullen van ons zelf, de spullen van anderen en de spullen van de school We werken volgens de gemaakte afspraken LEES MINDER
Veiligheid
Zelfvertrouwen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Waterval voor sociale ontwikkeling?
De Waterval creëert een sociaal-veilige omgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen en leren. De school vergroot het zelfvertrouwen van leerlingen door uitdagingen aan te gaan, competenties te ontwikkelen en te werken aan persoonlijke ontwikkeling. Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining om sociale vaardigheden te versterken en conflicten op te lossen. Dagelijks wordt het welbevinden van leerlingen geobserveerd en via een leerlingvolgsysteem wordt dit meerdere keren per jaar onderzocht. Groepsleerkrachten zijn het eerste aanspreekpunt bij pesten, waarna ouders contact kunnen opnemen met de intern begeleider. Het welbevinden van leerlingen wordt besproken met ouders tijdens oudergesprekken.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Waterval om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Waterval gebruikt Kanvas en Vensters voor monitoring sociale veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Waterval?
De Waterval gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.