
Schoolweging
De schoolweging van Het Christal Leusden is 25,42 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score – consistent hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96,6%) – benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,94% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde norm van 53,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van de cognitieve begeleiding, vooral in combinatie met het schoolgemiddelde van 97,7% voor het fundamenteel niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofiel is sterk theoretisch georiënteerd: 77,78% havo/vwo-advies (38,89% havo, 38,89% vwo). Dit overstijgt regionale tendensen (26,52% havo+vwo bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%), wat lager ligt dan de regionale referentie (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Christal Leusden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.91 | 177.89 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden de opbrengstgegevens van de CITO toetsen "Leerling in Beeld" volgens een vaste procedure geanalyseerd. Dat gebeurt in de twee weken nadat de toetsen "leerling in beeld" zijn afgenomen. De leerkracht van iedere groep is zelf verantwoordelijk voor het analyseren van de gegevens, het stellen van doelen en het bedenken en uitvoeren van maatregelen. De leerkracht kan daarbij gebruik maken van de ondersteuning door het ondersteuningsteam. De procedure verloopt samengevat als volgt: 1. De leerkracht verzamelt de gegevens van de groep, er wordt gekeken naar vaardigheidsscores en de historie van de groep. We werken met de CITO niveaus I tm V. 2. De leerkracht neemt de tijd om de gegevens te bestuderen en er zichzelf vragen over te stellen zoals: ‘Wat zie ik?’, ‘Hoe komt het?’ en ‘Wat vind ik ervan?’ 3. De leerkracht trekt conclusies t.o.v. de vorige toetsperiode over de kwaliteit en het rendement van het onderwijs. Wat was het effect van genomen maatregelen, bv. extra ondersteuning. Zo nodig worden de maatregelen bijgesteld. 4. De leerkracht stelt nieuwe doelen en bedenkt wat er nodig is om de doelen te halen. 5. De leerkracht plant de vervolgactiviteiten, zowel maatregelen in als buiten de klas en zet dit in een persoonlijk actieplan waarin zo concreet mogelijk beschreven wordt wat er gaat gebeuren. 6. De leerkracht deelt de uitkomsten van dit denkproces met collega’s a.d.h.v. een afgesproken format. Dit kan in het team en/of cluster. Er wordt ook een nieuwe evaluatiedatum gepland. Na de toetsperiodes ontvangen ouders een uitnodiging voor de spreekweek om met de leerkracht in gesprek te gaan over de ontwikkelingen van hun kind. Andersom kan het ook zijn dat ouders worden uitgenodigd door de leerkracht, omdat de leerkracht graag met ouders in gesprek gaat.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
73,33% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62,93% landelijk. Het percentage onderadvisering (20%) ligt wel hoger dan het nationale gemiddelde (11,81%). De combinatie van een hoog aandeel vwo-adviezen en deze onderadviseringscijfers suggereert mogelijk een risicoavers beleid bij adviesvorming.
Sociale ontwikkeling
Het is belangrijk dat kinderen op school kennis opdoen. De overheid stelt dit niet voor niets als kerndoel van het onderwijs. Op Het Christal vinden we het daarnaast belangrijk dat onze leerlingen sociaal vaardig worden. We geven kinderen de ruimte om zichzelf te ontwikkelen, in een veilig en pedagogisch sterk klimaat. Het contact met de leerkracht en leeftijdsgenoten is hierbij erg belangrijk. In ons onderwijs vinden we het belangrijk dat kinderen zichzelf leren zien als geliefde kinderen van God. Vanuit die liefde leren ze ook goed zorgen voor elkaar en de mensen om hen heen. LEES MINDER
eigenwaarde
vertrouwen
sociaal & behulpzaam
Wat is de werkwijze van GBS Het Christal voor sociale ontwikkeling?
GBS Het Christal gebruikt de Kanjertraining voor het aanleren van sociale vaardigheden. Pestgedrag wordt met de Kanjermethode voorkomen of, wanneer dat niet is gelukt, op een goede manier aangepakt, waarbij een anti-pestprotocol wordt gehanteerd. Kinderen ontdekken met de Kanjertraining dat ze invloed hebben in de groep en dat ze waardevol zijn. De sociale opbrengsten worden gemeten en geregistreerd in het sociaal leerlingvolgsysteem.
Welke registratievorm(en) gebruikt GBS Het Christal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
GBS Het Christal gebruikt Kanvas en leerlijnen in ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt GBS Het Christal?
GBS Het Christal gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.