
Schoolweging
De schoolweging van De Verwondering Lent is 23,72 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een indrukwekkende 98,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en vergelijkbare scholen (97,7%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 58,9%. Hoewel dit boven de signaleringswaarde ligt, scoren vergelijkbare scholen gemiddeld iets hoger (67,7%). De kloof verklaart zich mogelijk door de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 23,72).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische doorstroom: 24,2% vwo en 21,98% havo. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t (19,78%) gecombineerd met beperkt praktijkonderwijs (0%). Dit contrasteert met regio Gemengde/theoretische adviezen waar gemiddeld 16,45% vmbo-(g)t wordt gegeven.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Verwondering Lent | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We monitoren de ontwikkeling van kinderen continu. Dit doen wij op de volgende manier; *Onze mentoren benoemen in hun plannen de doelen voor de lange en voor de korte termijn. Deze doelen worden gecommuniceerd en geëvalueerd met leerlingen, ouders en collega’s. *Onze mentoren bespreken tijdens de leerlingbesprekingen de kind- en groepsplannen met de medementoren van het leerplein en eventueel een ter zake deskundige binnen de school in de groepsbesprekingen. *Halfjaarlijks bespreken de mentoren van de ontwikkelgroepen lezen, rekenen en spelling de resultaten op en de analyse van de Cito Leerling in Beeld met elkaar en met de schoolleiding. *We monitoren de ontwikkeling van onze leerlingen op de onderdelen technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen. Dit doen we met behulp van het Cito Leerling in Beeld. *We volgen de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen met de vragenlijst van Zo ben ik in het digitaal leerlingvolgsysteem Mijnrapportfolio. *Met onze leerlingen voeren wij zogenoemde leergesprekken (vijf keer per jaar). Deze bespreking vormt mede de input voor het gesprek dat met de ouders gevoerd wordt over de ontwikkeling van hun kind. *Wij kijken breed naar de ontwikkeling van een kind. Dat betekent dat we de toetsresultaten volgen, maar ook kijken naar motivatie, samenwerkend leervaardigheden, creatief denken, expressie, inzet, (werk)houding etc. Opvallende zaken worden geregistreerd en besproken in de leerlingbesprekingen. Als een bepaald patroon zich voordoet is dat reden om dit te bespreken met het kind zelf en/of met de ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5% van de leerlingen zit onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 27,5% boven presteert. Dit belicht de zorgvuldige advisering die aansluit bij het 'ontwikkelingsgericht volgsysteem' uit het schoolplan. De op-adviespercentage van 67,5% benadrukt realistische plaatsingen.
Sociale ontwikkeling
Op De Verwondering werken we met het concept/het gedachtegoed van De Vreedzame School en hebben wij een beleidsplan burgerschap. Onze school draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen tot democratische burgers die zich staande kunnen houden in, en een actieve bijdrage willen leveren aan onze samenleving. Onze leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Wij vinden het belangrijk dat wij een betekenisvolle oefenplaats zijn voor de leerlingen, waarin zij opgroeien tot kritische, meedenkende burgers en zichzelf kunnen en mogen zijn. Vanuit onze school vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, keuzes durven te maken, kritisch kunnen nadenken en hun eigen mening kunnen vormen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zichzelf goed leren kennen, respect hebben voor anderen en andersdenkenden, maar ook oog en oor hebben voor hun omgeving. Op De Verwondering leren wij kinderen samen te leven en samen te werken met anderen, waarbij je jezelf kan en mag zijn, maar ook rekening houdt met de ander. LEES MINDER
Wat is de werkwijze van De Verwondering voor sociale ontwikkeling en welbevinden?
Welbevinden is een belangrijk thema op De Verwondering. Structureel wordt nagegaan of de doelen van De Vreedzame School en burgerschap worden behaald. Jaarlijks wordt een sociale vragenlijst afgenomen om de sociale veiligheid en het welbevinden van de leerlingen te meten. In leerplein 3 wordt het instrument Vensters gebruikt om de sociale veiligheid te meten. Daarnaast wordt twee keer per jaar een vragenlijst ingevuld door kinderen en mentoren binnen de digitale portfolio omgeving. De resultaten hiervan worden besproken tussen kinderen, mentoren en ouders. De vragenlijst is samengesteld op basis van bestaande registratievormen, aangepast naar de taal van De Verwondering.
Welke registratievormen gebruikt De Verwondering om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Verwondering gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: de vragenlijst Welbevinden in MijnRapportfolio en leergesprekken.