
Schoolweging
De schoolweging van Basisschool Het Talent is 23,32 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat, significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 97,7%, onderstreept de toegankelijkheid en kwaliteit van het basisonderwijs op deze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 83,7% van de leerlingen die het streefniveau voor rekenen en taal behalen, overtreft Basisschool Het Talent ruimschoots de inspectienorm van 58,9%. Dit is opvallend hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (67,7%) en benadrukt de effectiviteit van hun focus op maatwerk, zoals beschreven in hun portfolio-evaluaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 40,3% van de leerlingen krijgt een vwo-advies en 16,1% havo. Dit ligt beduidend hoger dan bij vergelijkbare scholen (18,6% vwo en 16,1% havo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (1,6% vmbo-b vs. 5,5% gemiddeld), wat aansluit bij het gepersonaliseerde mentoring-systeem zoals beschreven in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Basisschool Het Talent | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Kinderen worden vooruit getoetst. Op deze manier hebben wij van elk kind helder wat en hoe de leerstof wordt beheerst. Voor elk kind wordt een plan opgesteld en hij/zij weet bij welke instructie hij/zij aanwezig moet zijn. Toetsen van de methode worden hiervoor ingezet. Leerlingen worden dus individueel op hun eigen niveau aangesproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10,8% van de leerlingen presteert onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Een opmerkelijk hoog percentage (76,9%) blijft op adviesniveau, wat de nauwkeurigheid van de advisering benadrukt. De school hanteert hierbij een holistische benadering met langetermijnevaluaties, zoals vermeld in hun ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Voor je kinderen wil je toch het beste: een talentvolle toekomst! Ieder kind is een talent. Op onze school stimuleren we kinderen hun talenten zoveel mogelijk te benutten. Voor zichzelf en ook voor een ander! Zo maken we kinderen tot architecten van hun eigen hoopvolle toekomst. Door uit te gaan dat ieder kind een talent is,zeggen we dat iedereen uniek is in wie je bent en wat je kan. Dat betekent dat we vertrouwen vinden en hebben in elkaar en begrip hebben dat je het verschil mag maken en dat iedereen verschillend is. Deze wijze van benadering vraagt empathisch vermogen en elkaar zien zonder oordelen. Grenzen bespreken en grenzen aangeven borgt de veiligheid van ons allemaal. Wij geven ruimte aan persoonlijke ontwikkeling. Dat betekent dat we rekening houden met competenties en achtergronden van kinderen. Hiermee vergroten we het zelfvertrouwen van kinderen en motiveren kinderen om hun eigen koers te varen. We stimuleren kinderen in hun zelfstandigheid en om zelf verantwoordelijk te zijn voor hun leren/leven. LEES MINDER
Zorg voor jezelf
Zorg voor de ander
Zorg voor de omgeving
Wat is de werkwijze van Basisschool Het Talent voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Het Talent bevordert en begeleidt kinderen in hun sociale competentie door hun gevoelens en gedachten te monitoren en inzicht te geven in hun gedrag. Observaties, dagelijkse gesprekken en gerichte gesprekken gericht op welbevinden en sociale competenties maken de behoeften van het kind duidelijk. Met het kind worden acties geformuleerd. Instrumenten zoals Looqin, SCOL en Leerbaas geven mentor en kind inzicht in de sociale vaardigheden. Voor alle kinderen is er een basisaanbod vanuit het leerarrangement SEO met diverse ontwikkelingstaken zoals reflecteren, onderkennen van gevoelens, vergroten van uitdrukkingsvaardigheid, kunnen beslissen, omgaan met conflicten, relaties aangaan, inbreng in de groep en kritisch leren zijn ten aanzien van eigen functioneren. Kinderen die meer handvatten nodig hebben krijgen een gerichte sociale vaardigheidstraining.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Talent om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Het Talent gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), portfoliogesprekken en Leerbaas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Talent?
Basisschool Het Talent gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Goed gedaan, Kinderen en… hun sociale talenten, Kinderen en… hun morele talenten, Leefstijl, Vreedzame school, en zelf samengestelde leerarrangementen.