OBS de Triangel
Buizerdweg 27
8245 AA Lelystad

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

92,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hoewel iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde (94,8%), toont dit een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (53,4%). De focus op maatwerk, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel, draagt hier waarschijnlijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn verdeeld met nadruk op de theoretische kant: 14,3% havo en 14,3% vwo. Het praktijkonderwijs (4,8%) valt hoger uit dan bij vergelijkbare scholen (1%). Opvallend is het aandeel van 23,8% vmbo-(g)t, wat aansluit bij de samenwerking met praktijkgerichte VO-instellingen als Aeres en Porteum.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toetsgemeente LelystadGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar in januari en juni, worden methodeonafhankelijke toetsen afgenomen. De uitslagen van deze toetsen, waarbij een vergelijking met een landelijk gemiddelde mogelijk is, geven ons redelijk objectieve gegevens over de leerprestaties van uw kind. Hiervoor gebruiken wij het leerlingvolgsysteem van Parnassys. Individuele resultaten worden door de intern begeleider en de leerkracht besproken en zo nodig tijdens een groepsbespreking aan de orde gesteld. Speerpunt is de ontwikkeling van het kind en de hulp die geboden kan worden bij een eventuele achterstand. Uitkomsten worden tevens gebruikt om ons onderwijs te evalueren, teambreed te bespreken en verbeterdoelen te stellen voor het onderwijs op de Triangel. Zo nodig wordt het onderwijs groepsgewijs of individueel bijgesteld. De leerkracht houdt de toetsgegevens van het lopende schooljaar, evenals de resultaten van het overige werk, bij in de groepsoverzichten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

45,2% van de leerlingen presteert boven hun advies – bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 9,7% zit onder advies, wat de effectiviteit van de advisering onderstreept. De intensieve monitoring via DigiDoor en OSO draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

De Triangel probeert voor elke leerling een passend aanbod te realiseren. Alles wat wij goed doen, willen wij behouden. Hiervoor kijken wij dagelijks kritisch naar ons onderwijs. Voor ons betekenen de sociale opbrengsten van de school: dat wij zicht hebben op het welbevinden van onze leerlingen. 'Samen maken we de school' Onze visie en missie hebben wij opgesteld vanuit dit hoofddoel: gezamenlijk zijn wij verantwoordelijk voor jouw leerproces en vorderingen; De leerlingen van de Triangel verlaten de school met de hoogst mogelijke leerresultaten. Wij willen dat de leerlingen onze school verlaten met een positief zelfbeeld en kunnen reflecteren op hun eigen handelen. De Triangel kenmerkt zich als een pedagogisch veilige school met een veilig leerklimaat. Wij gebruiken de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL). Deze zetten wij in voor het volgen van de sociale competentie van leerlingen, om leerlingen te kunnen signaleren die extra aandacht behoeven bij het ontwikkelen van sociale competentie. Aldus een bijdrage leveren aan het opstellen van groeps- en individuele plannen. De SCOL-lijst wordt zowel door de leerkracht als de leerlingen vanaf groep 6 ingevuld. Bij de leerlingenlijst worden de sociale competenties van de leerling zelf gemeten. Hieruit komen doelen voort waar door de leerlingen aan gewerkt kan worden en deze worden bijgehouden in het leerlingportfolio. LeerlingSCOL Het meten van het oordeel van de leerling over de eigen sociale competentie. Het oordeel van de leerkracht, gemeten met de SCOL, vergelijken met de resultaten van de LeerlingSCOL. Leerlingen selecteren en voorbereiden op het werken aan sociale competentie met een portfolio. LEES MINDER

Samenwerking

Verantwoordelijkheid

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van OBS de Triangel voor sociale ontwikkeling?

OBS de Triangel gaat uit van verschillen tussen kinderen en heeft veel individuele aandacht voor leerlingen. Leerlingen leren van en met elkaar en leren rekening met elkaar houden. Conflicten worden opgelost. De school werkt met Leefstijl als methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL).

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS de Triangel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS de Triangel gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS de Triangel?

OBS de Triangel gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.