De Finnjol in Lelystad - Resultaten

De Finnjol
Jol 24 54
8243 GR Lelystad

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
36.18
Spreiding
5.27

De schoolweging van De Finnjol is 36,18 , met een spreiding van 5,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

72,6% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim onder de landelijke norm van 85%. Dit percentage ligt ook lager dan bij vergelijkbare scholen (92,67%). De school geeft in haar beleid aan extra in te zetten op basisvaardigheden, maar de resultaten tonen ruimte voor verbetering.

Fundamenteel niveau

Score: 72.6027%

Streefniveau

20,55% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat onder de signaleringswaarde van 32,8% ligt. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie met een schoolweging van 36,18. Vergeleken met vergelijkbare scholen (46,92%) heeft De Finnjol een aanzienlijk lagere score, wat mogelijk samenhangt met de nadruk op praktische leerwegondersteuning.

Streefniveau

Score: 20.5479%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterker gericht op praktische leerwegen: 56,26% vmbo-b/k (vs. 18,77% regio) en 9,38% praktijkonderwijs (ruim boven regio's 1,01%). Slechts 3,12% krijgt een havo- of hoger advies, significant lager dan regionale trends (46,41%). Dit past bij het profiel van een school met een complexe populatie, waar maatwerk in adviesverlening essentieel is.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont een stabilisatie in rekenvaardigheden (+0,8% in groep 8 t.o.v. groep 7). Bij taal blijft de groei beperkt (+1,2%), ondanks extra taallessen. De school boekt betere resultaten dan vergelijkbare scholen in Flevoland (+3,1% op begrijpend lezen).

ToetsDe FinnjolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd worden. Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Aan de hand van deze resultaten stellen leerkrachten doelen voor de leerlingen bij, of zorgen ze voor extra verdieping en verrijking of juist extra ondersteuning. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met bijbehorend toetsprotocol. De opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken, waar nodig worden extra interventies gedaan en het handelen in de groep aangepast.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

28,57% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, meer dan dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Slechts 35,71% stroomt door op of boven adviesniveau. Deze cijfers onderstrepen de uitdagingen in het bieden van passend onderwijs en doorstroombegeleiding, wat samenhangt met de hoge schoolweging.

Sociale ontwikkeling

Elk mens is onderdeel van een groep. Op school vormen wij een gemeenschap waarin kinderen samen leren, leven en samenwerken. In deze gemeenschap doen ook medewerkers, ouders en de buurt mee. We hebben elkaar nodig om kinderen te laten opgroeien en onderdeel te laten zijn van de wereld, het land, de maatschappij om ons heen. Samen zijn we trots op de stad, de school, de buurt en de mensen die hier leven. Kinderen worden gehoord en gezien. Wij leren kinderen over de grens van de eigen wijk en het gezin de wereld in te kijken. Zo worden kinderen zich bewust van de verschillende perspectieven. Onze gemeenschap in en rondom de school heeft een gemêleerde samenstelling. Wij verkleinen kansenongelijkheid door ongelijk te behandelen, vanuit gelijkwaardigheid. Kinderen ervaren de kracht van het verschil en leren dat zij als individu het verschil kunnen maken. Nu en in de toekomst. Om dit goed vorm te geven bespreken wij dilemma’s en leren wij kinderen het gesprek te voeren over het spanningsveld tussen individuele belangen en groepsbelangen. Kinderen worden geïnformeerd, hun mening wordt gevraagd en zij leveren een bijdrage aan het collectief. Bij ons mag en kan het gesprek gevoerd worden, zonder oordeel, veroordeling of beoordeling. Je mag afwijken en anders zijn. Welke kennis en vaardigheden zijn daarvoor nodig? Kennis is de basis om het gesprek te voeren en je mening te vormen. Vanuit het aandragen van kennis over diversiteit (geloof, cultuur, genderidentiteit, sociale diversiteit, handicap en politieke voorkeuren) willen wij met kinderen het gesprek aangaan. Respectvol een gesprek voeren vraagt om de volgende vaardigheden, van zowel medewerkers als kinderen: 1. Luisteren naar de ander 2. Je oordeel uitstellen 3. Vragen stellen 4. Je inleven in een ander 5. Een mening vormen en deze ook geven 6. Bespreekbaar maken wat er leeft 7. Conflicten vreedzaam oplossen 8. Een standpunt durven innemen 9. Grenzen stellen De school is een onderdeel van de samenleving. Het is een organisatie die kinderen opvoedt om actief deel te kunnen nemen aan de samenleving en daarmee actief de samenleving mee vorm te geven. De school heeft een opvoedende taak, die verder gaat dan het louter klaarstomen voor het vervolgonderwijs en de arbeidsmarkt. Hierin staat de school overigens niet alleen, wij doen dit samen met de ouders en de wijk. Stichting SchOOL heeft een visie op burgerschap. Ook heeft zij de daarbij behorende kennis, vaardigheden en houdingen geformuleerd. Onze Ambitie Wanneer kinderen onze school verlaten, hebben wij aan onze burgerschapsopdracht voldaan. De kinderen op de scholen van SchOOL: - hebben kennis van de diversiteit in de wereld; - kennen de democratische rechtstaat en hebben ervaren wat hun rechten en plichten zijn in de maatschappij; - hebben inzicht in wat omgaan met verschillen vraagt van mensen die samenleven; - kunnen als individu een bijdrage leveren aan het collectief en weten waar ze invloed kunnen uitoefenen; - hebben geoefend om respectvol het gesprek te voeren over deze diversiteit en kunnen hiervoor verschillende gespreksvormen hanteren zoals een dialoog, groepsgesprek of debat; - kunnen hun mening vormen en deze mening uiten; - zijn in staat nuances aan te brengen en vanuit verschillende perspectieven te kijken. LEES MINDER

Openheid

Zelfvertrouwen

Welbevinden

Wat is de werkwijze van De Finnjol voor sociale ontwikkeling?

De Finnjol besteedt structureel aandacht aan de sfeer in de groep. De leerkracht heeft een open houding, stelt grenzen en bewaakt deze consequent. Groepsafspraken worden door de groepen zelf gemaakt. De school gebruikt de KiVa-methode om te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle kinderen, met aandacht voor zelfbeeld, zelfvertrouwen, het uiten van gevoelens en gedachten, inzicht in eigen handelen, inlevingsvermogen en openstaan voor de gevoelens van anderen. Een leerlingvolgsysteem op sociaal-emotioneel gebied wordt gebruikt om de resultaten te analyseren en interventies te doen waar nodig. Pesten wordt snel en doeltreffend aangepakt volgens het pestprotocol en schoolveiligheidsplan. Er is een doelgericht en samenhangend aanbod met een doorlopende leerlijn op burgerschap. Activiteiten binnen en buiten school, zoals excursies, IPC-projecten, het Finnjoltheater, schoolvoetbal, schoolhandbal, schoolkorfbal en een professioneel sport- en cultuuraanbod, dragen bij aan een prettige leefgemeenschap. Plustijd, aangeboden door de gemeente, is er voor leerlingen van groep 5 tot en met 7 en biedt een grotere kans op een succesvolle schoolloopbaan door op niet-schoolse wijze te werken aan taal, rekenen, begrijpend lezen en samenwerken.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Finnjol om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Finnjol gebruikt de KiVa Monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Finnjol?

De Finnjol gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.