
Schoolweging
De schoolweging van Prins Willem Alexander School is 27,20 , met een spreiding van 6,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,8% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit laat zien dat de school succesvol uitdaagt tot hogere prestaties, mede dankzij het maatwerk in combinatiegroepen en doorlopende leerlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 80% van de uitstroom gaat naar VMBO-T, HAVO of VWO. Het aandeel praktijkonderwijs (2,5%) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (2,3%), maar blijft minimaal. Opvallend is het volledig ontbreken van 'onder advies'-plaatsingen in 2023-2024.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prins Willem Alexander School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.1 | 175.23 | 175.22 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om onze leerlingen zo goed mogelijk in hun ontwikkeling te kunnen volgen, maken we gebruik van een geautomatiseerd leerlingvolgsysteem. Het systeem levert waardevolle, aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. De vakken rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen worden op verschillende onderdelen tweemaal per schooljaar getoetst. De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd en besproken met de leerkracht en de intern begeleider tijdens de groeps- en schoolbespreking. N.a.v. deze analyses en gesprekken worden interventies uitgezet op leerling- en groeps- en schoolniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder het basisschooladvies (vs. 11,81% landelijk). 75% blijft exact op adviesniveau, wat de nauwkeurigheid van de adviesprocedure bevestigt. De overige 25% stroomt door naar hogere niveaus, mogelijk dankzij de intensieve doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Onze school wil een veilige omgeving zijn vol vertrouwen. Leerlingen moeten met plezier naar school gaan en zichzelf kunnen zijn, dat is ons uitgangspunt.
Ontmoeting en betrouwbaar
Christelijke waarden
Passie en zelfontplooiing
Wat is de werkwijze van de Prins Willem Alexander School voor sociale ontwikkeling?
De leerkrachten van de Prins Willem Alexander School zijn Kanjer-gecertificeerd en geven Kanjertrainingen aan de leerlingen. De Kanjertraining bevordert onderling vertrouwen, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Er wordt gebruik gemaakt van petjes met verschillende kleuren om gedrag te bespreken. Het doel is dat leerlingen zichzelf durven te zijn, anderen vertrouwen en respectvol met elkaar omgaan. De Kanjertraining bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer in de klas te verbeteren of goed te houden. Kernwoorden zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Prins Willem Alexander School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Prins Willem Alexander School gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.