
Schoolweging
De schoolweging van ’t Swannestee is 29,22 , met een spreiding van 5,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke ondergrens van 85%. Dit overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%), wat duidt op een stevig basisniveau in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 48,6%. Dit wijst op effectieve doelgroepgerichte begeleiding, hoewel het percentage iets achterblijft bij vergelijkbare scholen (60,5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een focus op vmbo-(g)t (37,5%), ruim boven regionale benchmarks (16,5%). Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, in tegenstelling tot landelijke trends (1,01%). Havo/vwo-adviezen blijven beperkt (18,75%), passend bij de schoolweging. Dit past bij een strategie om leerlingen binnen bereikbare doelen te laten excelleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Swannestee | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). 75% zit op advies (+12%-punt t.o.v. landelijk), wat de zorgvuldige Plaatsingswijzer-methodiek bevestigt. De afwezigheid van 'onder advies' cases benadrukt de kwaliteit van de warme overdracht.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal klimaat speelt een belangrijke rol binnen in ons onderwijs. Onder sociaal-emotionele ontwikkeling wordt verstaan dat leerlingen leren omgaan met zichzelf, met elkaar en anderen. Aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling: Het samenwerken, het samen spelen, het samen kunnen delen, hulpvaardig zijn, respect hebben voor elkaars mening en inbreng, elkaar de ruimte geven om zelf ontdekkend bezig te zijn, het kunnen oplossen van conflictsituaties, het kunnen inleven in gevoelssituaties, anderen accepteren en respecteren in hun anders zijn, een gevoel van saamhorigheid. Om dit te optimaliseren gebruiken we de lesmethode Kwink in de hele school. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Kindcentrum t Swannestee voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum t Swannestee streeft ernaar leerlingen respect voor elkaar bij te brengen door te ervaren dat iedereen verschillend kan zijn, maar op een respectvolle manier met elkaar kan omgaan. De verschillen en overeenkomsten worden als waardevol gezien. De methode Kwink wordt gebruikt ter ondersteuning. Dagelijkse situaties in de klas en op het plein worden benut om te praten over reacties op elkaar, omgaan met verschillende meningen en zorgen dat iedereen zich begrepen en gewaardeerd voelt. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met vragenlijsten van ZIEN!. In groep 1 t/m 4 vult de leerkracht de lijst in, in groep 5 t/m 8 vullen zowel de leerkracht als de leerling een vragenlijst in. De uitkomsten worden gebruikt om te bepalen waar (extra) aandacht aan besteed moet worden op school, zowel op individueel als op groepsniveau.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum t Swannestee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum t Swannestee gebruikt ZIEN! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum t Swannestee?
Kindcentrum t Swannestee gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.